کج فهمی و بدفهمی سیاست بین الملل

چرا سیاست خارجی کند، زیگزاگی و پرهزینه است؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۸۳ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هدایت واشنگتن؛ از طریق لندن می گذرد. ولی چون توان علمی در سیاست بین الملل را نداریم راه میدان و لجبازی و پرفشاری بر کج فهمی را برگزیدیم. امریکا قدرت سخت و لندن قدرت نرم سیاست بین الملل به خصوص در غرب آسیا و روابط با ایران است.
چرا سیاست خارجی کند، زیگزاگی و پرهزینه است؟

دیپلماسی ایرانی: برای یک سفر می توان از هواپیما، اتوبوس، قطار پرسرعت و استر استفاده کرد. ضرب الامثل ایرانی “گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی” دیگر مصداق ندارد و یک جای کار ایراد دارد.

غیرممکن است در یک بحث سیاسی از کلمه امریکا و دشمن استفاده نشود. این درحالیست که دشمن ترین کشور امریکا، انگلیس و اسرائیل هستند اما روش تخریب امریکا توسط آنها به طریقی است که دودش به چشم ما می رود. امریکا را به جان کشورهای مسلمان می اندازند و نه تنها از امریکا انتقام می گیرند بلکه کشورهای اسلامی را در مقابل امریکا قرار می دهند. 

در تاریخ معاصر، چهار دهه است که نابسامانی در منطقه غرب آسیا ادامه دارد. بسیاری از سیاسیون و مشاوره دهندگان به بالادستی ایرانی؛ در امریکا زندگی و تحصیل کرده اند ولی به تناسب رشته تحصیلی و تز دکتری که نوشته اند؛ امریکاشناس نشدند. امریکا را نه تنها درک نکردند بلکه به دلیل ناموفقیت های شخصی؛ ضد امریکا شدند و جبران عدم موفقیت خود را از طریق هدایت سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای انتقام از امریکا برگزیدند. قصد دفاع از امریکا نیست ولی در اینکه امریکا صدام را ساقط کرد به نفع جمهوری اسلامی ایران بود و الا هنوز شاهد گلوله های دوربرد صدام به دزفول و جنگ مردمی آن روزها بودیم. این جماعت نخبه ناموفق در امریکا که اطراف حلقه حکومتی بالادستی در ایران را گرفته اند با بالا رفتن از دیوار سفارت امریکا و تبعات آن، کاری کردند که انگلیس و اسرائیل خواهانش بوده اند. با این کار منافع انگلیس و اسرائیل را تضمین کردیم. وقتی به مصاحبه مشاورینی که به دلیل پدران و اتصالات خانوادگی به بالادستی در حکومت جمهوری اسلامی ایران، گوش می کنم؛ از کج فهمی و بدفهمی سیاست بین الملل توسط این عزیزان اذیت می شوم. نگرانی در همان مثال، سیر سیاست خارجی با سرعت متاورس یا استر است که چهار دهه گرفتار آن شده ایم. دوستان تصمیم گیر یا مشاوره دهنده به بالادستی، در سیاست بین الملل طی طریق نکردند و به لایه های پنهان سیاست بین الملل پی نبرده اند و در صورت ادامه این روند منافع انگلیس و اسرائیل را جاودانه می کنند. 

در تاریخ روابط بین الملل بعد از جنگ جهانی دوم مستند است که امریکا در جنگ های نیابتی، اغفال انگلیس و اسرائیل شده که خارج از بحث است. 

پاسخ چه کنیم در خروج از گیجی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که به در چین، روسیه و احتمالا هند در آینده نزدیک کوبیده خواهد شد این است که باید مراکز چنبره نفوذ در کنگره و کاخ سفید را از انگلیس و اسرائیل در سیاست بین الملل بزدایبم. کنگره تحت نفوذ اسرائیل و کاخ سفید با تاثیر بیشتر در سیاست بین الملل تحت هدایت انگلیس است. هدف اثبات این نظریه نیست زیرا اسناد زیادی از طریق اینترنت قابل حصول است. هدف بیداری و آگاهی سیاسیون و نخبگان ایرانی برای خروج از هزینه زیگزاگ و کج فهمی علم سیاست بین الملل است. هدایت واشنگتن؛ از طریق لندن می گذرد. ولی چون توان علمی در سیاست بین الملل را نداریم راه میدان و لجبازی و پرفشاری بر کج فهمی را برگزیدیم. امریکا قدرت سخت و لندن قدرت نرم سیاست بین الملل به خصوص در غرب آسیا و روابط با ایران است. وقتی تونی بلر می گوید: "میوه جنگ عراق را در تهران چیدیم،” یعنی چی؟ وقتی بلر می گوید؛ “چون زیرکی و ظرافت در سیاست خارجی ما را درک نمی کنند به تئوری توطئه رو می آورند.” یعنی چی؟ چرا افلا یعقلون و افلاتعلمون نمی کنند و نمی کنیم! 

وقتی چرچیل می گوید: “امریکایی ها در روابط بین الملل نادان هستند و سیاست درست را بعد از اینکه تمامی مسیرهای اشتباه را رفتند، انجام می دهند”، چرا تامل نمی کنیم؛ مگر در افغانستان نگفتند؟ وقتی مک میلان می گوید: “ما برای امریکایی ها مثل یونانی ها برای رومیان هستیم، زیرک و مدبر و آنها قدرت نظامی هستند.” چرا متوجه نمی شویم و تجدید نظر نمی کنیم؟ وقتی هالیفکس می گوید: “امریکا کیسه پول است و ما مغز گردو.” چرا تعمق نمی کنیم؟ 

ترکیب انگلیس و امریکا از افغانستان تا سوریه را شخم زده و مردم را خسته و سیاسیون را گیج و زیگزاگی کرده است. در این میان حیاط سیاسی ایران را تکراری و سرگردان هم کرده است.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا ایران و انگلیس ایران و امریکا ایران و امریکا و انگلیس سیاست خارجی سیاست خارجی ایران ایران و اسرائیل امریکا انگلیس اسرائیل سید وحید کریمی


( ۱۱ )

نظر شما :

ناشناس ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۹
ای کاش نویسنده محترم به جای چند جمله ضرب مثل وار از قول چند انگلیسی ، تعدادی فکت واقعی و شفاف از ادعایش می آورد .‌
محمود ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۸
با سلام در این نوشتار سرهم بندی شده چه واقعیت قابل ÷ذیرش علمی بود؟؟!!
ابراهیم قدیمی ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۶
بسیارسفر باید تا پخته شود خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی۔سعدی به لب دریا دردانه کجا یابی درکام نهنگان شو گر میطلبی کامی۔۔شما فیلم های لورل هاردی را دیده اید۔از هم ایراد میگیرند و هرکدام نامناسب تر از دیگری انجام می دهد۔ چزا چون هردو تخصص کار راندارند۔مجموعه تجربیات وتحلیل علمی وثبت نتایج تجربیات و اموزش ان به نسل ها تخصص میاورد۔حتی اموزش تکنولوژیک خارجی اگر فاصله توان اجرائی ما با خارجیان زیاد باشد برای ما علم محسوب نمیشود۔ چه برسد به علم خارجی در مورد دیپلماسی که هر کشور علم خود را باید داشته باشد۔۔دیپلماسی انگلستان پانصد سال تحربه مدون و تحلیل شده ومکتوب دارد که اموزش میشود ونامناسب ما است ومناسب خودشان۔۔علم دیپلماسی ایرانی را خانواده قاجار داشت که نسل اندر نسل دردیپلماسی ایران حضور داشت۔ من نمی دانم تا چه اندازه تحلیل شده ومکتوب شده بود۔قرمه سبزی را یک اشپز ایرانی میتواند بپزد نه یک اشپز انگلیسی۔ یا اموزش داده شده در انگلیس۔
وحید کریمی ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۸
ممنون از عزیزانی که نظر دادند … اگر سیر مقالات بنده در دیپلماسی عمومی را مطالعه و پیگیری کرده باشند … روند علمی با نگاه ایرانی دارد …. ضمن اینکه انتظار است دوستان هم خودشان کمی مطالعه یا سرچ در اینترنت انجام دهند …. محفل نخبگانی است و انتظار پاسخ نخبگانی است … با احترام
پوریا رضازاده ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۰
کجا گفته بودن میوه جنگ عراق رو توی تهران چیدیم؟ اولا جک استراو گفته بودن ثانیا توی سعدآباد گفته بودن