آیا اسرائیل می تواند نفس راحتی بکشد؟

بحران قانون اساسی به تعویق افتاد

۱۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بنیامین نتانیاهو سرانجام در سخنرانی تلویزیونی خود با اعلام اینکه اصلاحات بحث برانگیز قضایی را «معلق» می کند، گفت: «تصمیم گرفته ام قرائت دوم و سوم در این جلسه را به حالت تعلیق درآورم». او همچنان به اصلاحاتی که ناظران از آن به عنوان انقلابی در قوه قضاییه انتقاد می کنند متعهد است، اما می خواهد به دنبال اجماع گسترده باشد. پس از سه ماه تظاهرات گسترده مردمی، آیا اسرائیل می تواند نفس راحتی بکشد؟ پاسخ از یک طرف بله است، اما از طرف دیگر خیر.
بحران قانون اساسی به تعویق افتاد

نویسنده: اشتفی هنتشکه

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو سرانجام در سخنرانی تلویزیونی خود با اعلام اینکه اصلاحات بحث برانگیز قضایی را «معلق» می کند، گفت: «تصمیم گرفته ام قرائت دوم و سوم در این جلسه را به حالت تعلیق درآورم». او همچنان به اصلاحاتی که ناظران از آن به عنوان انقلابی در قوه قضاییه انتقاد می کنند متعهد است، اما می خواهد به دنبال اجماع گسترده باشد.

پس از سه ماه تظاهرات گسترده مردمی، آیا اسرائیل می تواند نفس راحتی بکشد؟ پاسخ از یک طرف بله است، اما از طرف دیگر خیر. در واقع، این روز در تاریخ اسرائیل ثبت خواهد شد. تغییرات قانونی قاطع برای سلب قدرت دادگاه عالی در حال حاضر متوقف شد؛ تنها ساعت ها و روزها قبل از اینکه ائتلاف احزاب راستگرا، مذهبی و افراطی ارتدوکس بخواهند اصلاحات را از طریق کنست پیش ببرد. در اوایل دوشنبه شب، پس از اینکه نتانیاهو عصر یکشنبه اعلام کرد که یوآو گالانت، وزیر دفاع و شدیدترین منتقد اصلاحات را برکنار می کند، هزاران نفر به طور خودجوش در سراسر کشور به خیابان ها آمدند.

اخراج گالانت جرقه اعتراضاتی بود که حتی نتانیاهو را تحت الشعاع قرار داد. صبح آنروز بزرگترین اتحادیه ها در اسرائیل اعتصاب عمومی اعلام کردند. فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل نیز برای اولین بار از زمان فرمانروایی بریتانیا، تمامی فعالیت‌های خود را به نشانه اعتراض تعطیل کرد. همزمان نتانیاهو اعلام کرد بیانیه ای را منتشر خواهد کرد. ابتدا، منابع داخلی حزب لیکود فاش کردند که بر سر توقف اصلاحات توافق شده است. سپس یاریو لوین، وزیر دادگستری و یکی از معماران اصلاحات، اعلام کرد هر اتفاقی بیافتد به نتانیاهو وفادار خواهد ماند.

در طول روز، مخالفان بیشتری به بیت المقدس سرازیر شدند. حدود 80000 نفر در خیابان های بین دادگاه عالی و کنست تظاهرات کردند. گفته می شود این اعتراضات حتی وکیل نتانیاهو را تحت تاثیر قرار داد. به گزارش روزنامه هاآرتص، گفته می شود وکیل نتانیاهو تهدید کرده که در صورت عدم توقف اصلاحات، از سمت خود استعفا خواهد داد.

اما وقتی مشخص شد که این روز به نفع جنبش دموکراسی خواهی به پایان خواهد رسید، احساس ترس در میان معترضان پدید آمد. نتانیاهو واقعا چگونه اصلاحات را متوقف می کند؟ آیا این امر احزاب مذهبی راستگرا و سیاستمداران افراطی را ناراحت نمی کند؟ فروپاشی ائتلاف و حتی استعفای نتانیاهو، ناگهان واقع بینانه به نظر می رسید. بعدازظهر، ایتامار بن گویر تهدید کرد که در صورت توقف اصلاحات، استعفا خواهد داد.

در همان زمان، سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل درباره خشونت علیه مخالفان اصلاحات هشدار داد: اوباش راستگرا و حامیان نتانیاهو که آماده استفاده از خشونت بودند، قصد داشتند خود را مسلح کنند. شرکت قطار ملی با صدور بیانیه ای به تظاهرکنندگان توصیه کرد در ایستگاه قطار تل آویو که در نزدیکی آن طرفداران راستگرای اصلاحات برای عصر تجمعی اعلام کرده بودند، پیاده نشوند.

ایتامار بن گویر، پادشاه جدید راستگرایان افراطی، اوایل عصر علناً اعلام کرد که نتانیاهو اصلاحات را متوقف کرده و در عوض، بن‌گویر اجازه تشکیل گارد ملی مورد نظر خود را دریافت می کند. مخالفان از پیروزی خود خوشحال بودند و حامیان گفتند که دولت تمایل خود را برای سازش، با این توقف نشان داده است. تنها دو ساعت بعد، سرانجام نتانیاهو جلوی دوربین‌ها ایستاد. اندکی پس از آن، بنی گانتز، سیاستمدار اپوزیسیون راست میانه با نتانیاهو دیدار کرد تا در مورد مصالحه گفتگو کند.

دی سایت  (آلمان)

 

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو ائتلاف راستگرایان در اسرائیل بن گویر یوآو گالانت بیت المقدس


نظر شما :