مسکو همچنان به هند امید دارد

چالش های جدید غرب در آسیا برای روسیه

۲۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۴۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
میزان سرمایه گذاری روسیه در هند در سال ۲۰۱۷ میلادی به رقم قابل توجه ۱۸ میلیارد دلاری افزایش یافت. هند نیز در همین سال، سرمایه گذاری های خود در روسیه را به رقم ۱۳ میلیارد دلار رساند. از سوی دیگر، بر اساس سند استراتژیک امضا شده میان مسکو و دهلی نو، دو طرف باید حجم سرمایه گذاری ‌های دو جانبه خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی را به دست کم ۳۰ میلیارد دلار برسانند.
چالش های جدید غرب در آسیا برای روسیه

دیپلماسی ایرانی: روابط تجاری – نظامی روز افزون میان هند و روسیه یکی از فرصت های پیش روی ایران برای بهره برداری حداکثری از طریق فعال سازی کریدور شمال – جنوب به ویژه از بندر چابهار است که البته به سیاست گذاری و تدوین استراتژی صحیحی نیازمند است.

روابط تجاری رسمی و سازمان یافته دو کشور در اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی و در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دهلی نو و امضای «بیانیه همکاری استراتژیک هند و روسیه» آغاز شد که همین بیانیه پایه گذار همکاری ‌های گسترده دو طرف در زمینه امور سیاسی، امنیتی، دفاعی، تجاری و اقتصادی، فناوری و فرهنگی محسوب می ‌شود. اما، دومین سفر پوتین به دهلی نو در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، منجر به ارتقاء این قرارداد همکاری به سطح «شراکت استراتژیک ترجیحی و ویژه» شد. از آن تاریخ تا کنون، دو کشور هند و روسیه هر ساله با برگزاری نشست سالانه دو جانبه در عالی ترین سطح، به بررسی و توسعه مناسبات دو جانبه می پردازند. البته، دو کشور در قالب سازمان ها و فرم های متعددی با یکدیگر همکاری‌ های عمدتا اقتصادی و تجاری دارند.

بر اساس برنامه توسعه تجاری بلند مدت تعیین شده میان هند و روسیه، قرار است میزان سرمایه گذاری ‌های مشترک دو کشور در زمینه تجاری به ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد که ۳۰ میلیارد دلار از این میزان باید تا سال ۲۰۲۵ میلادی محقق شود. البته، تحریم ‌های ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو به خاطر مساله شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه، تا حدی بر روند و سرعت این سرمایه گذاری موثر بوده و دلیل این امر نیز بسته شدن مرزهای اروپا به سوی بسیاری از اجناس صادراتی از مبداء روسیه بوده است و لزوما ارتباطی به پیروی دهلی نو از تحریم ‌های یاد شده ندارد.

میزان سرمایه گذاری روسیه در هند در سال ۲۰۱۷ میلادی به رقم قابل توجه ۱۸ میلیارد دلاری افزایش یافت. هند نیز در همین سال، سرمایه گذاری های خود در روسیه را به رقم ۱۳ میلیارد دلار رساند. از سوی دیگر، بر اساس سند استراتژیک امضا شده میان مسکو و دهلی نو، دو طرف باید حجم سرمایه گذاری ‌های دو جانبه خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی را به دست کم ۳۰ میلیارد دلار برسانند. در این میان، عمده سرمایه گذاری‌ های هند در روسیه به بخش تجهیزات زیر ساختی هیدروکربنی، ماشین آلات، خودرو سازی (مانند سرمایه گذاری در شرکت کاماز) و همچنین بخش مخابرات مربوط می شود.

روسیه از شرکای اصلی هند در صنعت هسته ‌ای محسوب می ‌شود. در دسامبر سال ۲۰۱۴میلادی، دو شرکت روس اتم و DAE هند به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌ های هسته ای و همچنین قطعات و لوازم مورد نیاز در این صنعت اقدام کردند که بخش عمده ‌ای از مبادلات تجاری دو کشور را تجهیزات مذکور در بر می‌ گیرد. این دو شرکت همچنین برای ساخت نیروگاه هسته ‌ای «روپور» بنگلادش نیز تفاهمنامه ‌ای سه جانبه با این کشور امضا کرده اند که همین امر موجب افزایش چشمگیر حجم مبادلات تجاری دو کشور طی سال های اخیر شده است.

منبع: وزگلیاد (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه هند روسیه و هند تحریم روسیه روسیه و اروپا هند و اروپا ایران و روسیه ایران و هند چابهار


( ۸ )

نظر شما :

مهرداد ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۶
هند و روسیه دو همسایه خوب بودند که هیچ گاه به ایران حمله نکردند . ولی ما در زمان محمود غزنوی و نادرشاه به هند حمله و کشتار کردیم و در زمان صفویه نیز به قلمرو روسیه در قفقاز حمله کردیم . این دو کشور برای صنعتی شدن ایران سنگ اندازی نکرده اند .