تشدید فشار به باکو برای بستن دالان لاچین

جنگ قره باغ هنوز تمام نشده است

۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۷۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
 آذربایجان در صدد آن است که با بستن دالان لاچین فشار مضاعفی را به ارمنستان برای ایجاد کریدور نخجوان یا همان دالان موهوم زنگه زور ایجاد کند که این مسئله بر خلاف توافق ۹ نوامبر ۲۰۲۰ است. چون در توافق نامه مذکور به موضوع مشخص کریدور لاچین اشاره شده است، اما بحثی از دالان موهوم نخجوان یا زنگه زور نیست.
جنگ قره باغ هنوز تمام نشده است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه آمریکا با ورود به موضوع درگیری‌ها در منطقه ناآرام قفقاز، از جمهوری آذربایجان خواست تا کریدور لاچین را که مسیر اتصال قره‌باغ به ارمنستان است، باز کند، پیش از آنکه بسته شدن این گذرگاه منجر به یک فاجعه انسانی شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از او خواست تا فورا این کریدور چهار مایلی را باز کند تا فعالیت تجاری و بازرگانی از سر گرفته شود.این سخنگو افزود: بلینکن تاکید کرد که خطر یک بحران انسانی دورنماهای صلح میان ارمنستان و آذربایجان را متزلزل می‌سازد.»

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از سوی برخی اعضای کنگره که از ادله‌ها و آرمان‌های ارمنستان از جمله نسل‌کشی دانستن کشتار ارامنه در قرن بیستم توسط امپراتوری عثمانی حمایت کرده‌اند، تحت فشار قرار دارد. رابرت منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، ۱۱ روز پیش در نامه‌ای به بلینکن آذربایجان را به مسدود کردن تحرکات ۱۲۰ هزار ساکن منطقه قره‌باغ متهم کرد و گفت: «آذربایجان در واقع با این کار آنها را گروگان گرفته است.» وی افزود: «این محاصره با ایجاد کمبود شدید مواد غذایی و دارو طی ماه گذشته، ویرانی را بر منطقه‌ای که در حال حاضر آسیب دیده، اعمال می‌کند.آذربایجان تاکید دارد که ترانزیت توسط معترضانی که از معدن‌کاری‌های غیرقانونی ارامنه در این منطقه عصبانی هستند، مختل شده است.»

پیش تر هم وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود از جمهوری آذربایجان به وی تاکید کرد تا روند بازگشایی عبور و مرور در کریدور لاچین را تسریع شود. به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد: «سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف، همتای خود از جمهوری آذربایجان بر ضرورت بازگشایی و رفع انسداد سریع عبور و مرور در سراسر کریدور لاچین بر اساس پارامترهای مورد توافق بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید کرد.»

-  وضعیت بحرانی ساکنان قره باغ

به دنبال اقدام باکو در بستن دالان لاچین، ساکنان این دالان، جمهوری آذربایجان را به ایجاد تنش و فاجعه انسانی متهم می‌کنند. خبرگزاری فرانسه، در گزارشی به قلم «امیل قلی اف» و «مریم هاروتونیان» به تنش‌های اخیر در منطقه قره باغ پرداخت. بر اساس این گزارش، از روز دوازدهم دسامبر، ساکنان دالان لاچین، که محوری کوهستانی بین ارمنستان و قره باغ، با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت محلی است، تجمع کنندگان اهل جمهوری آذربایجان را به تلاش برای مسدود کردن این منطقه متهم می‌کنند.

این دالان، که تنها جاده منتهی به ارمنستان را شامل می‌شود، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق از خاک جمهوری آذربایجان جدا شد. با بسته شدن این محور، بیم آن می‌رود که اهالی منطقه با بحرانی انسانی مواجه شوند. تجمع کنندگان، تحت عنوان فعالان محیط زیستی، در اعتراض به آن چه بهره برداری غیرقانونی از معادن منطقه می‌خوانند، اعتراض کرده اند. این در حالی است که ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به برانگیختن این تجمع اعتراضی متهم می‌کند. به باور ایروان، باکو در تلاش است با بستن محور لاچین، بحرانی انسانی در منطقه ایجاد کند. مقامات جمهوری آذربایجان این اتهام را رد می‌کنند.

در پاسخ به تنش اخیر، هزاران نفر از مردم قره باغ چهارم دی ماه/ 25 دسامبر 2022 در استپاناکرت (شهری که جمهوری آذربایجان آن را «خان کندی» می‌نامد) تجمع کردند تا اعتراض خود را به مسدود شدن دالان لاچین محکوم کنند. در پی انسداد این محور، اهالی منطقه با مشکلات مختلفی از جمله تامین نیاز‌های روزمره خود روبرو شده اند. به باور ساکنان دالان لاچین، جمهوری آذربایجان باعث ایجاد این مشکل شده است و هدف باکو هم ترساندن و وادار کردن به ترک قره باغ است. لذا مردم این مناطق معتقدند که جنگ قره باغ تمام نشده است.

- چرا باکو دالان لاچین را بست؟

به باور بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان حوزه قفقاز، آذربایجان به دنبال دسترسی به معادن طلای منطقه آرتساخ، اقدام به بستن کریدور لاچین کرده است.منطقه آرتساخ کوهستانی است و عمدتا در چنین مناطقی معادن بسیاری هم وجود دارد. از جمله این که طلای این منطقه اهمیت زیادی دارد. 

لذا به نظر می رسد باکو به دنبال آن هستند که به این منابع معدنی دسترسی پیدا کند. طبق برخی برآوردهای انجام شده حدود ۲۰ میلیارد دلار طلا در این منطقه وجود دارد که چون در اختیار ارمنستان است یک شرکت روسی از آن بهره برداری می کند و بسیاری از ارمنی های محلی نیز در آنجا مشغول به کار هستند. اما معدن طلایی که در مناطقی از آذربایجان کشف شد به انگلیسی ها واگذار گردید. بنابراین یکی از اهداف بسته شدن کریدور لاچین این است که لندن با فشار به باکو به آن معادن دست یابد. لذا وضعیت فعلی منطقه لاچین برای فشار به ساکنان آن در جهن تخلیه این مناطق با هدف بهره‌برداری و کسب منافع توسط انگلیسی‌ها به منظور سیطره بر معادن طلای قره باغ در دستور کار آذربایجان است.

در عین حال این احتمال هم می رود که  آذربایجان همزمان در صدد آن است که با بستن دالان لاچین فشار مضاعفی را به ارمنستان برای ایجاد کریدور نخجوان یا همان دالان موهوم زنگه زور ایجاد کند که این مسئله بر خلاف توافق ۹ نوامبر ۲۰۲۰ است. چون در توافق نامه مذکور به موضوع مشخص کریدور لاچین اشاره شده است، اما بحثی از دالان موهوم نخجوان یا زنگه زور نیست.

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ارمنستان دالان لاچین دالان موهوم زنگه زور الهام علی اف آمریکا ند پرایس آنتونی بلینکن قره باغ کوهستانی


( ۲۱ )

نظر شما :

ناشناس ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۳
علی پانترکه ، بفرما
کوروش داریوش راده ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۵
دالان زنگه زور واقعیت داره و موهوم نیست عین حقیقته و باز خواهد شد و کلا منطقه زنگه زور به آذربایجان واگزار خواهد شد و ایران فقط با آذربایجان و ترکیه مرز خواهد داشت. درود بر ترکان غیور ایران آذربایجان و ترکیه. تورکانی که فاتح اناتولی و قسطنطنیه و سلاطین خاورمیانه بوده و هستند.
به علی پانترکه با اسامی متفاوت ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۹
اگر قرار بازم جزوه های ترکیه نوشت را اینجا نقل کمی ، لااقل چیز جدید بگو . تقریبا حفظ شدیم که عثمانی پاکترین عنصر کره ی زمین است و مابقی ناپاک . عثمانی در اینجا صاحبخانه و بقیه اضافی و مزاحم . جمعیت صدها میلیونی عثمانی و تک توکی هم سایر اقوام . عثمانی اِند تکنولوژی بقیه هم عده ای غارنشین . به جز اینها جکهای جدید تعریف کن بلکه بهتر بهت بخندیم .
مهدی ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۳
با سلام ۱ - از کارشناسان محترم باید پرسید این رقم ۱۲۰۰۰۰ نفر ارمنی را از کجا آورده اند و سند آن کجاست ؟ ۲- برابر صلحنامه سه جانبه بین آذربایجان ارمنستان روسیه ، هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان ملزم به ایجاد یک کریدور برای دیگری هستند . معلوم نیست هضم این بند از قرار داد چرا برای عده ای از دوستان مشگل است . ۳ - کریدور لاچین باز میباشد و فقط بر روی کامیون های باری معادن بسته است .
کامران ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰
استفاده از اسامی مجعول حسن نیت نویسنده را زیر سوال میبرد. قره باغ و خانکندی اسامی درست هستند نه استپاناکرتی که به افتخار استپان شاهومیان کومونیست ابداع شده است . فشار کشورهای غربی و شرقی در جهت حفظ این موجودیت نامشروع به عنوان یک واحد خودمختار در داخل سرزمینهای اذربایجان خود گویای نیات و اهداف بلند مدت انها جهت حضور و دخالت در منطقه است والا راهکار اساسی مشخص است ادغام در جامعه اذربایجان و زیست مسالمت امیز .این کشورها اگر صادق هستند نسبت به احیای حقوق جمعیت میلیونی اذربایجانی های رانده شده از ارمنستان حساس باشند یا نسبت به حق بازگشت نیم میلیون ترک اخیسکا به گرجستان که هنوز بعد از ۳۰ سال از استقلال این کشور کمتر از ۱۰ هزار نفر اجازه بازگشت به سرزمین خود را یافته اند.
آتیلا ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰
همانطور که قبلا هم گفتم از هر ۳ یا ۴ روز یکبار با مطالب کذب و تکراری و با اسامی تکراری و گاها متفاوت سعی در دستور کار گرفتن موضوع قره باغ قرار می گیرد ولی این سیاست و حنای ارامنه دیگر رنگی ندارد و کسی به این مهملات اهمیتی نمی دهد. ارامنه و حامیان بین المللی و منطقه ای آنها با سیاست فرار به جلو سعی در پوشاندن جنایات خود در ۳۰ سال اشغال و فرار از تبعاتی که با شکایت آذربایجان به محافل حقوقی و بین المللی کرده است را دارد که راه به جایی نخواهند برد تلاش مذبوحانه ای بیش نیست
مهدی ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۲
یک جنگ خونین در راه است و قرار است از دو طرف افراد زیادی فدای بازیه علیف و پاشینیان بشوند. اخبار را که بخوانی آذربایجان بشدت تحریک می‌کند و گاها دلایل و اتفاقاتی را برای کارش بوجود می‌آورد. راستش تنها آرزو دارم کسی جانش از دست ندهد.
به کورش داریوش زاده ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۷
واو ترکیه رو جا انداختی . مواقعی که عصبانی هستی ، چیزی ننویس تا دیگران برای گرفتن سوتی هات به زحمت نیافتند . در ضمن خیلی شیرینی .
خسرو ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۰
نوشته بدون توجه به نام نویسنده ، مثل یک صفحه از یک روزنامه ملی گرای ارمنستان می ماند اگر واقعا در قره باغ ۱۲۰۰۰۰نفر ارمنی ساکن باشند ( مسئولین روسی تعداد ارامنه را سی هزار نفر تخمین می‌زنند) آنان تبعه آذربایجان هستند و در محدوده ارضی آذربایجان زندگی می‌کنند و ضرورت دارد قوانین آذربایجان را رعایت کنند اگر معدن طلایی وجود دارد تحت حاکمیت آذربایجان است و تصمیم گیری در مورد آن در حیطه دولت قانونی آذربایجان است در توافق نامه آتش بس از یک اصطلاح در مورد دالان لاچین و زنگه زور استفاده شده است در ضمن با توجه به حقوق بین المللی در مورد مرزها دیر یا زود --‌ قوانین جمهوری آذربایجان پیاده و اعمال خواهد شد و بیشتر ارامنه قره باغ هم استقبال خواهند کرد بهتر است ما هم حقوق بین الملل را قبول کرده و رعایت کنیم
علی پانمجوسه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۳
در جواب ناشناس ( بیکار بد دهن) ۱۰،۴۹ اولا طرز کلام و جملات خنده دار در سایت دیپلوماسی مخصوص ناشناسی است که با اسامی مختلف به جز دشنام و ترکستیزی چیز دیگری نمی‌داند! ثانیا اگر سواد داشتی هر گز منکر قدرت عثمانی نمیشدی که تمام اورپا ودشمنان مسلمانان بیش از ۷۰۰ سال از ترس عثمانی خوابی بر چشم نداشتند،و ۶۵ مملکت امروز در بالکان اورپا،شمال افریقا،خاورمیانه ... هزار سال جزو مستملکه ودر ید قدرت عثمانی بودند،. منظور تو کوچکتر از آنی که به عثمانی بخندی،. نهایت افتخارت در اعماق تاریکی‌های تاریخ به شخصی مجهول الهویه که به دست یهودیان برای خالی نبودن دست رضا خان بی سواد، برایش تاریخسازی کردند که تا مثل تویی امروز از خود بیخود شوی وبه هر رهگذری بد بیراه بگویی تا شب راحت بخوابی!
به علی پانمجوسه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۲
نژاد پرست تر و وحشی تر و ...از مهاجران و مهاجمان دشت قبچاق قومی سراغ دارید ؟؟؟؟؟؟تاریخ شاهد و گواه آن است ،قبل از قدرت عثمانی میراث به ارث برده از حکومت بنی عباسی بود ( بیشتر کشورهایی که در آفریقا و خاورمیانه و عرب تحت سیطره و استعمار بنی عباس بودن کمی تاریخ بخوان )،همان عثمانی‌ها بدترین شکست از صربها خوردند و ترمزشان کشیده شد ,اوج افتخار و پیشرفت عثمانی چه شخصیتهای علمی و...بودند ،تغییر کلیسا به مسجد( آیا صوفیه) و ...افتخار بزرگی است ؟؟؟؟اقدامات امروز غرب علیه اسلام از رفتارهای دیروز عثمانی‌ها که به بهانه اسلام در ظاهر و تجاوز و کشتار و کشور گشایی در باطن است ،هنوز نوادگان عثمانی دنبال تاریخ ایرانی و مشاهیر و دستاوردهای علمی ایرانی هستند ،دیروز سلطان سلیم افتخارش زبان فارسی بود امروز نوادگان نا خلفش دنبال تمدن و تاریخ و فرهنگ ایرانی ،عثمانیها نابود شد چون چهارچوب و ساختار حکومت خلیفه ای همراه با زور ترس و جبر داشت و نه برنامه ای برای آینده ،امروز ترکیه امروزی هنوز خواب شیرین و افسوس آن حکومت میخورد و پانترکها آرزوی به گور شده عثمانی
ابراهیم قدیمی ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰
من هم قبول دارم جنگ قره باغ تمام نشده است۔ارمنسنان اگر علاقمند هم باشد که نیست حق تغییر مرز ایران را ندارد۔من تصور نمی کنم که ایران اجازه دهد مرز خودش وارمنستان از بین برود۔ این تغییرات بیش از انچه به ارمنستان ارتباط داشته باشد به ایران مربوط میشود۔به صدام با هشت سال جنگ اجازه تغییری نداد۔این گوی واین میدان۔پول زیاد در دست انسان بی عقل باعث نکبت است۔
علی ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۴
دلیل تن دادن آذربایجان به پایان جنگ ، امضای توافقنامه ای بود که درآن راهکاری برای ارتباط خان کندی به ارمنستان ونخجوان با سرزمین اصلی اذربایجان اندیشیده شده بود. به کار بردن کلمات موهوم وجعلی غیره نمی تواند مانع از اجرای مفاد توافق شود چون اگر به طرق مسالمت آمیز این کار اجرایی نشود تورک اوردوسی مجبور به استفاده از زور بازو خواهدگردیدوشمشیر اسلام از غلاف بیرون آورده می شود. کلمات موهوم ومنسوخی اگر باشد کلماتی مانند استپاناکرت یا سیونیک است که دیگروجودخارجی ندارند.
علی ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۹
نویسنده نوشته های خودش رو هم باور نداره . اینا رو برای خوش خدمتی به ارمنیا و دوستان پان فارسش نوشته بلکه دریافتیش کمی زیاد بشه .
ناشناس ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۶
به ابراهیم قدیمی این حرفهای من در آوردی در قوانین بین الماللی هیچ اعتباری ندارند و توافقات بین دو کشور در خصوص سرزمینهای خود به کشور ثالثی هیچ ارتباطی ندارد دالان زنگه زور در توافق سه جانبه بین ارمنستان و آذربایجان به صراحت ذکر شده است و ارمنستان هم طرف شکست خورده ماجراست و از نظر قوانین بین المللی هم لازم الاجراست ترجیح کشور آذربایجان و صبوریش به خاطر این هست که با دیپلماسی این مساله را حل کند و اگر در نهایت با تحریک عوامل خارجی مانع از اجرای مفاد توافق گردد این حق طبیعی آذربایجان هست که با توسل به قدرت قهریه و نظامی به این مساله فیصله دهد
به ۱۵.۰۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۵
ترکیه ادامه امپراطوری مظفر عثمانی است و بسیار هم پیشرفت کرده است. و تاریخ واقعی دارد. ایران عزیز ما هم تاریخ بعد از اسلامش بسیار درخشان است چون اکثر حکومت ها حکومت های تورک بوده است. درود بر سلجوقیان بزرگ تورک. درود بر صفویان قدرتمند تورک. افشاریان قهار تورک. قاجاریان قدرتمند تورک که جانانه جلوی تزارهای روس جنگیدند. غزنویان بزرگ آق قویونلوها قره قویونلو ها و تیمور بزرگ قاری قرآن.
ابراهیم قدیمی ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۸
من کارشناس این زمینه ها نیستم و قرار دادهای مابین را ندیده ام۔عده ای میگویند هست عده ای میگویند نیست۔ وزارت امور خارجه اگاهی وسیع تری دارد۔ آگر تفاهم است ومیتوان وباید اجرا کرد چرا اجرا نمیشود؟مرزهای کشورها ثبت شده در سازمانهای بین المللی است۔تصور منطقی این است که شما نمی توانیدکشوری را با تقاهم بین دوکشور دیگرمحصور نمائید وحقوق ودسترسی اورا ضایع کنید۔۔تفاهم بین دوکشور زمانی اعتبار دارد که کشورثالث در مخاطره و عدم دسترسی به حقوق قانونی خود قرار نگیرد۔وزارت امور خارجه وکارشناسان حقوقی مربوطه باید به این مشگل پاسخ دهند۔اتحاد جماهیر شوروی که کشوری قدرتمند هم بود وارث قرار دادهای ایران وروسیه تزاری بوده است به این مرزها احترام گذاشته است وهیچگاه در صدد قطع وحدودیت برای ایران بر نیامده است۔
مجتبی به ناشناس ۱۷:۲۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۴
توافقات مرزی دو کشور تنها مرتبط به دوطرف نیست ،چون در مرز دو کشور و مرز همسایگان است و نظر و موافقت آنها مهم است( بالاخص ایران) ،حتی رودخانه مرزی و احداث سد در بالادست هم تابع قوانین بین المللی است اما نحوی و الزام اجرای توافقات منوط به یکدیگر است ( مگر زمان چنگیز خان موغول است ؟؟؟؟)در توافقات سه جانبه اسمی از کریدور رنگه زور نیامده است ،طبق نسخه انتشار یافته و این کریدور جز اکتشافات و تراوشات ذهنی الهام و پانترکهای عثمانی ایرانی است ( الهام هم چند روز پیش اعلام کرد اسم کریدور رنگه زور را خود شخصا آورده است و در قرارداد این اسم نیامده است )،تغییر مرز خط قرمز ایران است ( رهبری و مسولان لشکری و کشوری)باکو و عثمانی غلاف کردند تا در آینده چه پیش می آید ،سوزش عجیبی پانترکها در قبول واقعیت تلخ تاریخی دارند
ابراهیم قدیمی ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۱
مطنئنا وزارت امور خارجه ونیروی نظامی ایران وظیفه خود را بنابر قوانین بین المللی و موافقت نامه های فی مابین ایران و روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی و نظرات ورفتارهای اذربایجان وارمنستان ونظرات فدراسیون روسیه بخوبی می دانند۔من فکر میکنم پرزیدنت پوتین بیشتر با تغییرات لازم با توجه به منافع عموم کشورها در منطقه بیشتر اگاه است تا منافع انحصاری دولت تازه متولددشده اذربایجان ودولت غاصب ومحرک اسرائیل ۔
خداپرست ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۷:۰۵
باز یک مطلب تکراری و کپی برداری که گویا از سر نوعی تکلیف نوشته شده
ابراهیم قدیمی ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۸
ارمنستان هرمقدار از خاک خود را بخواهد میتواند با اذربایجان تقسیم کند ولی مرز را نمی تواند۔مرز متعلق به دو دولت ایران وارمنستان است۔اینده نشان خواهد داد که این مرز تغییر میکند یا خیر۔تجاوز به مرز ایران عواقب سختی برای ذربایجان خواهد داشت۔گرچه محرک اصلی اسرائیلی است که انها هم قصد تجاوز دارند۔
فرهاد ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۳
ایران باید در محدوده مرزی یا باکو منطقه امن ایجاد کند. علیف یک دیوانه پانترک صهیونیست است که عقل درستی ندارد و ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم‌.