سیاست خارجی موفق در انزوا ممکن نیست

۱۰۰ دوست بهتر از ۱۰۰ روبل

۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۷۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: جلال خوش چهره
جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: سیاست خارجی موفق در انزوا ممکن نیست. سیاست خارجی موفق به دوستان و متحدانی نیازمند است که همچون «شریک» باشند و نه « دوستان قدیمی». ضرب المثل روسی مصداق این ادعاست: «۱۰۰ دوست بهتر از داشتن ۱۰۰ روبل است.»
۱۰۰ دوست بهتر از ۱۰۰ روبل

دیپلماسی ایرانی: یک ضرب‌المثل روسی می‌گوید: «شخص نباید ۱۰۰روبل (واحد پول روسیه) داشته باشد، بلکه باید ۱۰۰ دوست داشته باشد.» سیاست خارجی موفق آن نیست که مدام از شمار دوستانش در جامعه جهانی کاسته شود، بی آنکه توانسته باشد حتی بر میزان داشته‌هایش بیفزاید. در این صورت می‌توان تصور کرد که سیاست خارجی قفل شده است. اگر چنین شود باید برایش بدترین حالت را تصور کرد. 

سیاست خارجی عرصه تجربه‌ اندوزی‌های شگرف است. در این عرصه بارها و از سوی بسیاری کسان که خود را در اندازه بانی تغییرات تجدید نظرطلبانه در ساختار بین المللی قرار داده اند، مواجه با مواردی شده‌اند که می‌پنداشتند می‌شود از آن پرهیز کرد، اما به ناگاه به مواردی که نمی‌توان از آن گریخت، دچار شده‌اند.

روزگاری «مائو تسه تونگ»، رهبر ایده‌آلیست چین کمونیست، با تئوری سه جهانی خود می‌خواست طرحی نو در جامعه جهانی دراندازد. او هم‌خون ایدئولوژیک خود (اتحاد جماهیر شوروی) را بابت رویکرد تنش‌زدا در روابط خارجی‌اش مورد نکوهش و حتی به خیانت متهم می‌کرد.

دیری نپایید که به ویتنامی‌های در حال جنگ با ارتش آمریکا توصیه کرد: «اگر دسته جارو کوتاه باشد، شما هرگز نمی‌توانید تارهای عنکبوت بسته شده در سقف را پاک کنید.» او خطاب به هم‌پیمانان ویتنامی خود که در صدد گسترش توسعه ارضی خود بودند، افزود: اکنون تایوان از دسته جاروی ما دور است و همین‌گونه «تیو» از جاروی شما. 

«نیکیتا خروشچف» نیز از دیگر بلندپروازان ایده‌آلیستی بود که می‌پنداشت با کوبیدن بر میز سخنرانی سازمان ملل متحد، خواهد توانست بر رقیبان امپریالیست غربی خود چیره شود و نظام سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق را جهانی کند. اما او نیز بزودی در این کار سرخورده شد و جایش را به واقع‌گرایانی داد که همزیستی مسالمت آمیز را شیوه سیاستمداری در جهان هزار تو  دانستند.

تاریخ روابط خارجی جهان مملو از تجربه‌هایی چنین است؛ تفاوت نمی‌کند چه آنان که در نقش بازیگران بزرگ جلوه کردند و چه آنان که در حاشیه قدرت‌ها قرار داشتند و بر این تصور بودند که تافته‌ای جدا بافته به حساب می‌آیند. «نیکلاس مادورو» شاید نمونه آخرین از این دست باشد که حالا نیک دریافته، مسالمت‌جویی هوشمندانه بهتر از مناقشه‌گری در خدمت به حفظ خود در برابر دشمنانی است که موجودیت حاکمیت سیاسی ونزوئلا را نشان کرده‌اند.

زمان انتخاب برای سیاستمدارانی چنین از اهمیت کلیدی برخوردار است؛ زیرا تغییر در نگرش‌ها در زمان از دست رفته می‌تواند به تجدید نظر در تعهداتی منجر شود که انجام آن سخت و آسیب‌زا خواهد شد.  

ناتوانی و آشفتگی در درک و فهم شرایط مدام در حال تغییر جامعه بین‌المللی؛ مقاومت در برابر تغییر و تحولات که ناشی از عدم شناخت دلایل سبب ساز این تغییرات است و سرانجام پرداخت هزینه‌های گران بابت اصرار بر باورهای قدیمی می‌تواند به ناتوانی در تشخیص تاکتیک از استراتژی در روابط خارجی منجر شود.  

سیاست خارجی موفق در انزوا ممکن نیست. سیاست خارجی موفق به دوستان و متحدانی نیازمند است که همچون «شریک» باشند و نه « دوستان قدیمی». ضرب المثل روسی مصداق مدعای بالاست: «۱۰۰ دوست بهتر از داشتن ۱۰۰ روبل است.»/ابتکار

جلال خوش چهره

نویسنده خبر

کلید واژه ها: نیکولاس مادورو شریک «نیکیتا خروشچف» «مائو تسه دونگ» تئوری سه جهانی سیاست خارجی


( ۱۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۳
تا دیروز که آمریکا از سر قلدری ونزوئلا را تحریم کرده بود ، از بی لیاقتی مادرو می گفتید و حالا که آمریکا از سر نیاز بخسی از تحریمها را برداشته ، از هوشمندی مادرو دم می زنید .‌ البته جان کلام شما درست است . در سیاست هم طول و هم عرض گلیممان را باید بدانیم . هم از قطر بازویمان باید خبر داشته باشیم و هم موجودی انبارمان را . اما برای یکبار هم که شده ، قبل از سوت پایان بازی ، تفسیرتان را ارائه کنید . به عنوان مثال ، من مطمئنم اغلب کارشناسان خاموش برای بعد از جنگ اوکراین دو نوع مقاله و تفسیر آماده کرده اند . یکی حول باهوش و دانا بودن روسها و دیگری حول نادان بودنشان . فقط منتظرند ببینند نتیجه چه می شود که متناسب رفتار کنند .‌اگر فردای روزگار به هر دلیلی کف خیابانهای کاراکاس به هم بریزد و یا شورون برود و ... باز هم از هوشمندی مادرو می گویید یا دنبال یک کروموزوم اضافی در سلولهایش ، خواهید گشت ؟
مجتبی ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۲
البته تغییر تاکتیک یک امر عقلانی است اما تغییر اصول واسترانژی امری است که برخلاف دین و اعتقادات ماست و واقعا برای خوش چهره وامثال او که خدا را عقلای قوم میدانند متاسفم که هنوز ما را با چین و شوروی و... می‌سنجند آقای خوش چهره پیامبران یکه و تنها قیام کردند و هرگز سر اصول خود سازش و مصالحه نکردند و به یاری خداوند موفق شدند هرچند در عصر خودشان با سختی زندگی کردند
نا شناس ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۳
سیاست انگلیس: اختلاف بینداز و حکم رانی کن. اختلاف بین کشورها فرصت است.