سی‌امین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

پیدا و پنهان انتخابات اخیر لبنان

۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۶۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
در ادامه گفت وگوهای با مقام عالی رتبه و مهمی که پست های گوناگون مهم و حساسی را در وزارتخانه های داخلی و خارجه امریکا و امور خاورمیانه امریکا بر عهده داشته و از دوستانم است، درباره انتخابات ۱۵ مه پرسید؛ جواب دادم: «حزب الله آن طور که گفته می شود نیست، همچنان محبوب است و بسیاری از شهروندان لبنانی به آن احترام می گذارند.
پیدا و پنهان انتخابات اخیر لبنان

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش سی‌ام آن را می خوانید:

در ادامه گفت وگوهای با مقام عالی رتبه و مهمی که پست های گوناگون مهم و حساسی را در وزارتخانه های داخلی و خارجه امریکا و امور خاورمیانه امریکا بر عهده داشته و از دوستانم است، درباره انتخابات 15 مه پرسید؛ جواب دادم: «حزب الله آن طور که گفته می شود نیست، همچنان محبوب است و بسیاری از شهروندان لبنانی به آن احترام می گذارند، البته این بار نتوانست اکثریت ملموسی که بتواند همه کاره پارلمان شود را به دست آورد، یعنی آن طوری که چهار سال پیش به دست آورده بود. اما، شریک آن، "جنبش امل" 27 کرسی پارلمان را در اختیار گرفته که این دستاوردی است، اما برای نخستین بار این جریان نیز نتوانست دو متحدش که نامزد حزب سوریه ملی سوسیالیستی و حزب الارسلانی در جنوب بودند را پیش بیندازد و آنها را پیروز کند. همچنین از سقوط متحدانش در عرصه سیاسی اهل تسنن که بارزترین آنها فیصل کرامی بود نیز ناکام ماند. اما به خوبی توانست روی شکاف های موجود در میان اهل تسنن که دشمن آن هستند، کار کند، از جمله در بیروت که متحدانش توانستند در آنجا پیروز شوند. همچنین توانست بر دشمنان و گروه های متخاصمش با فاصله پیروز شود به گونه ای که آنها تا الآن از تفاهم بر یک چارچوب مشترک برای کار ناکام مانده اند، با وجود این و با همه منظمومه سیاسی موجودی که میان احزاب طایفه ای با همه کلیت آنها وجود دارد، همچنان 13 نماینده از "تغییری‌ها" به پارلمان رفتند که از رحم "انقلاب 17 اکتبر 2019" متولد شده اند.»

در ادامه گفتم: «البته باید این موضوع مهم را نیز در نظر گرفت که شیعه های چپ قدیم و "مقاومت ملی" که با حزب الله در انتخابات در مناطق جنوبی رو در رو نشدند به جز یک فهرست، بخش عمده ای از آنها در انتخابات شرکت نکردند. دلیل آن هم مخالفت با سیاست های "حزب" بود که همچنان بر حفظ پیمانش با نبیه بری، رئیس "جنبش امل" و رئیس مجلس نمایندگان اصرار دارد، اما سرنوشت مشترک آنها که بعد از مقاومتی که جنوب را از اسرائیل آزاد کرد، به وجود آمده است، همچنان ادامه دارد.»

بعد گفتم: «اگر چپی ها و عرب ها و بعثی ها و ملی گرایان عرب و کمونیست ها با قدرت تحرکی از خود نشان می دادند می توانستند یک شکاف بزرگی به وجود آورند و پیروز شوند اما کاری نکردند و پیروز هم نشدند. با همه اینها، و در سایه چند دستگی مذهبی که در داخل صفوف اسلامگرایان وجود دارد، آنها از هر گونه گشودن معرکه ای با حزب الله خودداری می کنند، چرا که می دانند ممکن است خودشان و به همراهشان، "امل" قربانی این درگیری باشند.»

بعد از آن صحبت به طرح بعضی ها در لبنان کشیده شد که می گویند نامزدی غیرمسلمان شیعی برای ریاست مجلس نمایندگان مطرح شود چرا که در قانون اساسی لبنان چنین چیزی قید نشده است، گفتم چنین چیزی امکان ندارد و باعث فتنه و حتی جنگ داخلی می شود. گفتم که مرحوم رشید کرامی خود با همین دلیل خود را نامزد ریاست جمهوری می کرد در حالی که می دانست چنین چیزی ممکن نیست، فقط هدفش ریختن قبح چنین کاری بود و می گفت که باید "قصه طایفه ای" در کشور حل شود.

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سرکیس نعوم لبنان حزب الله لبنان انتخابات لبنان نبیه بری


( ۱ )

نظر شما :