درخواست های متجاوزانه بعدی باکو از ایروان

علیف ارمنستان را آذربایجان غربی می داند؟!

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۴۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نام جعلی «آذربایجان غربی» که تمامیت ارضی ارمنستان را مورد هدف قرار می دهد تنها سرآغاز تبلیغات مخربی است که در بطن تأسیس این سازمان قرار دارد. از طرفی طبق توجیهات ایدئولوژیک این سازمان، بخش کاملی از ارمنستان کنونی به عنوان «سرزمین تاریخی آذربایجان» معرفی می شود؛ جایی که ادعا شده «مردم آذربایجان همواره اکثریت را تشکیل داده اند و باید به سرزمین های اجدادی خود برگردند».
علیف ارمنستان را آذربایجان غربی می داند؟!

نویسنده: الیا هاروتونیان، محقق موسسه اوربلی ارمنستان

دیپلماسی ایرانی: جلسه عمومی سازمان مردم نهاد «انجمن پناهندگان آذربایجان» در سوم اوت 2022 برگزار شد. این NGO با سازماندهی مجدد به طور رسمی «جامعه آذربایجان غربی» نامگذاری شد. نام جعلی «آذربایجان غربی» که تمامیت ارضی ارمنستان را مورد هدف قرار می دهد تنها سرآغاز تبلیغات مخربی است که در بطن تأسیس این سازمان قرار دارد.

از طرفی طبق توجیهات ایدئولوژیک این سازمان، بخش کاملی از ارمنستان کنونی به عنوان «سرزمین تاریخی آذربایجان» معرفی می شود؛ جایی که ادعا شده «مردم آذربایجان همواره اکثریت را تشکیل داده اند و باید به سرزمین های اجدادی خود برگردند». از سوی دیگر ادبیات سرپرست این سازمان مملو از نفرت پراکنی نسبت به ارمنیان است. ریاست این سازمان بر عهده نماینده مجلس و عضو حزب آذربایجان جدید، عزیز یوسف الاکبرلی است که در ارمنستان شوروی در سال 1960 متولد شده و در سال 1988 به باکو نقل مکان کرده است.

این سازمان هم همانند دیگر سازمان ها همچون «جمهوری آذربایجان غربی در تبعید»، «جمهوری گویچه زنگه زور» یا «اتحادیه بازگشت آذربایجان غربی»، تحت حمایت دولت علیف قرار دارد. علاوه بر حمایت و توجه دولت و رسانه های دولتی آذربایجان، 24 نماینده مجلس نیز عضو آن هستند.

می توان استدلال کرد که این سازمان با همان اهداف سازمان «جامعه آذربایجانی ناگورنو قراباغ» یعنی دفاع از منافع آذربایجانی های ساکن ناگورنو قراباغ قبل از جنگ فعالیت خواهد کرد. سازمانی که ریاست آن را از سال 2018 تورال گنجعلی اف بر عهده دارد و بعد از جنگ 44 روزه در آوریل 2021 به «بازگشت به قراباغ» تغییر نام داد و تبدیل به ماشین تبلیغات مخرب و اهرم فشار برای مقامات باکو علیه آرتساخ و ارمنستان شده بود.

اهداف سازمان «جامعه آذربایجان غربی»

برخی از اهداف این سازمان عبارتند از:

● دفاع از حقوق آذربایجانی ها و وارثین آنها در سطح بین المللی که به دلیل نژادشان در برهه های زمانی مختلف از ارمنستان رانده شده اند

● مطالعه و جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی و تاریخی غنی مردم آذربایجان در ارمنستان

● تأمین حقوق افراد برای بازگشت به سرزمین های اجدادی و دستیابی به همزیستی

اگر تا به امروز « جامعه پناهندگان آذربایجان» که از سال 1989 فعال است صرفا متمرکز بر «بازگشت آذربایجانی هایی بود که بین سالهای 1989-1991 از ارمنستان رانده شده بودند»، سازمان «جامعه آذربایجان غربی» طبق گفته رئیس اش به دنبال «احقاق حقوق آذربایجانی هایی است که طی 220 سال گذشته توسط ارمنیان در سرزمین های تاریخی شان تحت نژادکشی قرار گرفته اند.» علاوه بر سال های 1989-1991، مسئله غرامت برای آذربایجانی های "اخراج شده" و وارثین آنها که 5 میلیون نفر هستند بین سال های 1948-1953 و 1918-1920 مطرح می شود. 

یک فرضیه جعلی دیگر «میراث تاریخی و فرهنگی آذربایجانی هایی است که هزاران سال در سرزمین های جمهوری ارمنستان زندگی کرده اند». تحقیقات مورخ آذربایجانی، صبوحی حسین اف و کتابش در مورد ریشه به اصطلاح آذربایجانی محله کُند ایروان در همین راستاست. کتاب تبلیغاتی ایشان در ماه ژوئیه تحت این عنوان رونمایی شد: «سرنوشت محله تپه باشی، آخرین بازمانده میراث فرهنگی، تاریخی، ملی آذربایجان در ایروان: نابودی میراث مردم آذربایجان در ارمنستان و از بین بردن ردپای تاریخی.»

پروپاگاندای آذربایجان برای همزیستی با ارمنیان هنگامی جالبتر می شود که سرپرست سازمان «آذربایجان غربی» در مصاحبه ای با خبرگزاری APA از ناممکن بودن همزیستی با ارمنیان می گوید: «همزیستی مسالمت آمیز با ارمنیان عملا غیرممکن است. تجربه تاریخی نشان می دهد که جامعه به لحاظ روانی مریض ارمنستان(!) هرگز نمی تواند با همسایگانش همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد.»  

ریاست این سازمان نه تنها تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان را زیر سوال می برد بلکه از کشور جمهوری ارمنستان به عنوان «آذربایجان غربی» یاد می کند و اسامی آذربایجانی برای شهرها و روستاهای ارمنستان به کار می برد. وی این چنین می گوید:

● نبرد تا بازگشت مردم ما به سرزمین های مادری ادامه خواهد داشت. بهتر است ارمنیان این موضوع را به طور مسالمت آمیز حل کنند، در غیر اینصورت برای باز گشتن به خانه هایمان به راه های دیگر متوسل خواهیم شد.

● امنیت کسانی که به ارمنستان برمی گردند را فراموش نمی کنیم. تمام مناطق آذربایجانی از جمله زنگه زور، دره لایاز و گویچه باید از سکنه ارمنی که 34 سال گذشته به این مناطق آمده اند خالی و به صاحبان اصلی بازگردانده شود.

● زنگه زور غربی، دره لایاز و بخشی از گویچه بدون هیچ مبنای قانونی در زمان شوروی از آذربایجان جدا و به ارمنستان داده شد. همان گونه که جمهوری آذربایجان وارث جمهوری خلق آذربایجان است، جمهوری ارمنستان وارث جمهوری آن وقت آرارات است. در آن زمان مساحت جمهوری ما 114 هزار کیلومتر مربع بود و مساحت جمهوری آرارات تنها 9 هزار کیلومتر بود. بنابراین ارمنستان باید تا رسیدن به 9 هزار کیلومتر عقب نشینی کند.

از جمله اهداف دراز مدت و کوتاه مدت ایجاد سازمان «آذربایجان غربی» می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● به راه انداختن جنگ روانی علیه ارمنستان از طریق این سازمان برای تبدیل ارمنستان به کشوری که به خواست های آذربایجان پاسخ می دهد

● حضور «جامعه آذربایجان غربی» در میز مذاکرات با ارمنستان باید عملی شود

● استقرار آذربایجانی ها در سرزمین ارمنستان باید هدف سیاسی فعالی باشد که به آن دست یافت. این آذربایجانی ها باید وضعیت مشخصی داشته باشند

قابل ذکر است که ایجاد «جامعه آذربایجان غربی» اولین مرحله از طرح ادعاهای سرزمینی توسط باکو علیه ارمنستان است. بنابراین می توان گفت که پس از جنگ 44 روزه آرتساخ روند جدیدی با ابزار جدید یا با به روزرسانی ابزار قدیمی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری ارمنستان آغاز شده است. 

منبع: اوربلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

کلید واژه ها: قره باغ ارمنستان جمهوری آذربایجان آذربایجان الهام علیف آذربایجان و ارمنستان تاریخ آذربایجان مناقشه قره باغ آرتساخ


( ۴۵۱ )

نظر شما :

محمد ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۹
از این حرفها زیاد می زنند وگرنه ما هم بدمان نمی آید یاد و خاطره صفویه را برای این دوستان زنده کنیم . کاش یک نفر به علیف بگوید ، دفعه قبلی که یک نفر خیال باطل نسبت به مرزهای ایران داشت ،اسمش صدام بود و خود را سردار قادسیه می خواند ، تو چه می گویی که نوکر دربار اردوغان هم محسوب نمی شوی ؟
هموطن آذربایجانی ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۲
زمانی بودکه مردم فقیر ومظلوم خوجالی آذربایجان از خانم حامله بگیر تا پیرمرد توسط ارتش ظالم ارمنستان بیرحمانه سلاخی شدند جنین رو از شکم مادر بیرون کشیدند وسوزاندند.حالا وقت قصاص ظلم هایی است که برملت آذربایجان شده.اما ملت آذربایجان بزرگتر ازآن است که آن بلاها روسرملت ارمنی بیاورد.قره باغ خاک آذربایجانه بایستی به آذربایجان برگردد
ناشناس ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۱
دیگه هر زرت و پرتی این یارو می کنه که نباید جدی گرفت . طرف جنگ ندیده یه ترقه بازی نمایشی با حمایتهای اسراییل انجام داده و بخشی از ارمنستان رو با خیانتهای همزمان داخلی خود ارامنه و روسها به چنگ آورده ، وهم ورش داشته . اینجور آدمها لقمه دهان غرب هستند . وجود اینها نعمتی است برای به آتش کشیدن مناطق مختلف به کام غرب . البته در انتها هم قرار نیست چیزی گیر این یارو بیاد . فقط عمله چشم رنگیهای دو طرف اطلس هستند .‌ یک کشتاری راه میافته . بخشی از انبارهای تسلیحات منسوخ شده غرب جارو میشه . یک کمیته ی حقیقت یاب نمایشی و چند قطع نامه و تفاهم نامه سوری و دست آخر از دل منطقه یک کشور جدید درمی آورند تا بشه موی دماغ دو کشور هاج و واج مانده از دعوایی احمقانه .
فریدون ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۱
اینها همین فرمون ادامه بدهند خواهند گفت , روسیه هم آذربایجان شمالی است !
کامران ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵
این موضوع معطوف به شخص علیف نیست بلکه موضوع تراژیکی است که پس از اشغال قفقاز توسط روسیه تزاری اغاز شده .ابتدا با تاسیس ایالت الیزابتوپول و بعدها در زمان استالین با تصویب فرمان ۴۰۸۳ نسبت به کوچ اجباری اذربایجانیها از ارمنستان اقدام شد و اخرین مرحله هم در سال ۱۹۸۸ انجام پذیرفت و تماما مستند و مشخص است . تلاش مستمر ارمنستان در تغییر نام ۷۷۰۰ توپونیم در ارمنستان طی سالها هم برای پاک کردن رد ان است. در ایر‌وان روند تخریب محله تاریخی تپه باشی به بهانه توسعه شهری اغاز شده تا اخرین یادگارهای شهر هزار مسجد ایروان پاک شود. قسمت جالب ماجرا این است که هنوز بعد از ۳۴ سال از اخرین مرحله کوچ‌ اجباری بسیاری از روستاهای اذربایجانیها در زنگزور و گویچه خالی از سکنه است.در حال حاضر در زنگزور ۴۰ هزار ارمنی زیست میکنند حال انکه انجا محل زندگی ۳۰۰ هزار اذربایجانی رانده شده است.برای حقوق جمعیت کوچک ارامنه در قره باغ صداها در شرق و غرب بلند است اما این ظلم بزرگ را نادیده میگیرند.
عبدالرضا ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۳
از 200 سال پیش بدنبال تسلط تزار بر ازربایجان شمالی مهاجرت ارامنه از ممالک محروسه قاجار و محدوده عثمانی به اراضی ازربایجان شروع شده و به تدریج ازرها را از مناطق ابا و اجدادی خود بیرون کرده و ارامنه در ان ساکن شدند در تمامی سندهای بر جا مانده در ایروان و زنگزور ازرها اکثریت مردم را تشکیل می دادند
علی ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۴
کم کم دم خروس نمایان میشه و نسل کشی آذربایجانیها توسط ارمنی‌های نژادپرست بر همگان آشکار خواهد شد
پارادوکس ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۳
به واقع ارمنستان در حال متلاشی شدن و ناپدید شدن هستش! دلائل مهاجرت گسترده ورشد منفی جمعیت اقتصاد ضعیف سیاست های اشتباه خشک شدن رودخانه های جاری از غربی نداشتن‌ارتباطات مناسب با همسایگان خنثی بخصوص ایران و گرجستان! تجارت گسترده با ترکیه خیانت روسیه به بهانه قدرت یابی غرب گراها
علی ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۳
از نظر تاریخی ان مناطق خاک اذربایجان بود حتی ایروان که یه شهر مسلمان نشین ترک با اسم ترکی است توسط شوروی ،ارامنه به انجا کوچانده شدن . این ارمنیا هستن که همزیستی با ترکها رو قبول ندارن و تفکرات افراطی دارین ،در ارمنستان هیچ ترکی زندگی نمیکنه چون تمام ساکنان ترک انجا رو فراری دادن یا کشتن یا مجبور به مهاجرت کردن ولی در اذربایجان ارمنیهایی هستن که زندگی میکنن حتی خواهر وزیر دفاع سابق ارمنستان در باکو زندگی میکنه . اذربایجان در نهایت به خواسته برحقش خواهد رسید این کار دیر و زود به نتیجه خواهد رسید .
حمید ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۳
آخر و عاقبت غصب سرزمین مسلمانان همین است. حتی اگه 1000 سال هم بگذره ارامنه باید سرزمین های مسلمانان آذربایجان رو پس بدند.
آروم اخوی ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۵۵
این آذربایجان غربی حرف علیف نیست اصلا سن علیف قد نمیده ارامنه خوب میدونن که ایروان و منارهاش و گویچه زنگزور بخاطر ایلات عشایر آذربایجانیش و فرش هاش شهره عالمه کسی که یضره آذربایجات وتاریخشو بدانه اینحرفمو خوب میدونه
سلام الله جاوید ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۵
خانم هاروتونیان لطفاً به مصاحبه سر کیسیان رییس جمهور سابق ارمنستان با خبرنگار روسی که در اینترنت قابل مشاهده است مراجعه کنید ، انموقع سخنان علی اف را قبول خواهید کرد. سرکیسیان به خبرنگار روس که میپرسد چرا با آذربایجان جنگ میکنید در جواب میگوید سرزمین اصلی وتاریخی ارامنه در جنوب شرقی آناتولی ترکیه بوده و در جنگ جهانی اول دول مسیحی ( انگلیس،روس،فرانسه،ایتالیا..) سعی کردند ضمن جنگ با عثمانی کشوری هم برای ارامنه در جنوب شرقی ترکیه تأسیس کنند ،که وقایع اتفاقات سال ۱۹۱۵ هم به این جهت اتفاق افتاد،ولی چون در روسیه انقلاب بولشویکی به رهبری لنین در سال ۱۹۱۷ اتفاق افتاد لذا قشون روس‌ها به دستور لنین از مناطق مزبور عقب نشینی کرد و قشون ارمنیان به رهبری آندرانیک در مقابله با ارتش عثمانی شکست خورد که ناچار وارد خاک ایران شدند ودر صدد تاسیس کشور ارمنی در سواحل دریاچه اورمیه بر آمدند که مجددا با ورود قشون عثمانی شکست خوردند و نهایت از رود ارس گذشته وارد خاک روسیه شدند(( ج. آذربایجان )) و به کمک کومونیستهای روس توانستند کشور ارمنستان را با نام جمهوری آرارات در خاکهای روسیه(( ج. آذربایجان)) تأسیس کنند که از آن روز جنگ و در گیری با ج. آذربایجان شروع شد که تا به امروز ادامه دارد. یعنی عالیترین مقام ارمنی اعتراف و اقرار میکنند سرزمین ارامنه در اصل در ترکیه بوده نه در جمهوری آذربایجان.
خانکندی ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۸
مسلمانان آز زمان استالین از گویچه وزنگه زور رانده شدن
ناشنلس ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۷
پنج قطع نامه سازمان برای تخلیه قره باغ صادزشده بعد30سال اشعال گری ارمنستان قره باغ بازورازادشده توی ارمنی طلبکارهم شدی خیلی رودارید
حسن ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰
ادعای آذربایجان با هر نامی قانونی است و اسناد وْ مدارک مستدلی طبق نقشه توپوگرآفی ثابت میکند که آذربایجانیهای ساکن ارمنستان در طول زمان از خانه و کاشانه شان توسط ارمنی ها که اکثرا با قتل و غارت بوده رانده شده اند و داشناکیون در این امر نقش به سزائی دارند .اگر ارمنی ها قرار باشد در قره باغ آذربایجان زندگی کنند پس آذربایجانیهای رانده شده از ارمنستان هم باید به سرزمین های قبلی شان در ارمنستان باز کردند
Mohsen ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۸
تاریخ نخواندید ارمنستان جعلی است ایروان یک شهر مسلمان نشین بوده
مختار ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۹
قابل توجه کورد محاجر وبرادان هم خون شان
فرزاد ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
گربه ی مسکین اگر پر داشتی/تخم گنجشک از زمین بر داشتی
نادر ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۹
تمام در و دیوار مساجد قلعه ها و همه جای ارمنستان داد میزنه ساکنان انجا ارمنستان آذربایجانی هستن حالا نفوس ارمنستان حتی یک نفر هم آذربایجانی تذاره!!)
بابک خرمدین ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۶
عکس بالای مقاله معنی زیادی به مخالفین باز گشایی رنگه زور دارد،!. علی اف دالان رنگه زور را که با کلاه های جنگی به غنیمت گرفته از سربازان اسیر و مرده ارمنی آراسته شده به تنهایی باز میکند وتمام مسیر دالان را هم با کلاهای جنگی سربازان کشته شده ارمنی که علی اف با دست خالی آنها را معدوم کرده و کلاهایشان را در دو طرف دالان رنگه زور آویزان کرده و به نمایش دشمنان گذاشته تا چگونگی باز گشایی رنگه زور را به ارامنه و ارمنی پرستان نشان دهد.
از تبریز ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸
قسمتی از اجداد مادربزرگ بنده از منطقه‌ای که امروز ارمنستان نامیده می‌شود به دلیل تهدید و ارعاب ارامنه فرار کرده و به تبریز آمده‌اند. شما نمی‌توانید با یک مقاله حافظه تاریخی یک ملت را پاک کنید. بهتر است ارامنه به شرق و جنوب آناطولی برگردند، جایی که به آن تعلق دارند.
علی اس ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۹
اصلا این حرفه اضافیه هم اذربایجان هم ارمنستان از استانهای جدا شده ایرانند و باید به ایران برگردند بعد دولت مرکزی و مجلس ایران در مورد این مسایل تصمیم گیری خواهد کرد
مهدی سهیلی ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۳
یزیداف غلط کرد مهره انگلیس
... خودتی علی پانترکه ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۲
دو سه تا پانترک البته ساکن ترکیه ، تعهد داده اند ( شاید به ازای دریافت غذا ) که تا زمانی که یک مقاله یا مصاحبه در مورد ترکیه و البته کنارش علیف در بین چند مطلب بالای این سایت وجود دارد ، پیوسته و مداوم کامنت بگذارند و اینگونه دو سه نفر را لشکر جا بزنند . یقینا چندین برابر همین تعداد کامنت منتشر شده وجود دارد که ادمین ترجیح داده منتشر نکند . اشکالشان هم آنست که انشا و روح نوشتارشان نشان می دهد که همگی از دو سه تا مغز بیمار منتشر شده اند . پیوسته دروغ می گویند و مطالبی را عنوان می کنند که نه برای مخاطب ایرانی اهمیت دارد و نه با آن آشنایی دارد . مدام دعوای ارمنی - آذری را پررنگ می کنند . در حالی که اصل دعوا بین ارامنه و ترکیه ( عثمانی ) است . از زمان قتل عام ارامنه تا امروز .
مهدی ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۱
ببین الهام بهتره استان آذربایجان شمالی و استان ارمنستان بگردند به ایران تا اصلا دیگه جنگ و دعوا نباشه، اینجوری دیگه لازم نیست لباس خواب هم تنت کنی الهام. آغوش ایران برای کودکانش همیشه بازه !
مهدی ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۷
عزیزانی که میگید خاک آذربایجانه نخیر عزیزان همش خاکه ایرانه پس بدید قرض تون رو بد حساب نباشید! بدونید که غصبیه حالا هزار جلدم کتاب تاریخ عوض کنید تاریخ هستش خخخخ
محمد ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۵
واقعا هم خاک آذربایجان است زمانی که ارامنه با حمایت تزار روس وارد انجا شدند و کشور جعلی ارمنستان را تشکیل دادن و با کشتار مردم آذربایجان سعی در تاریخ سازی هویت جعلی خود کردند انشالا به خاک اسلام برمیگردد
نیما ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۰
ترکیه و باکو دنبال نسل کشی ارامنه هستند
صمد ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۴
لطفا قبل از هر نظری تاریخ بخوانید یاشاسین
احسان ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۶:۳۸
ایروان و شهرهای دیگر قبل عهدنامه ها مسلمان نشین بودن کلا کلیساهای قدیمی این مناطق مربوط به آلبانها میباشد نه ارامنه
ابراهیم قدیمی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۹
اگر اذربایجان میخواهد راحت وبدون درگیری نظامی در منطقه حضور داشته باشد باید نسبت به حقوق دیگران مخصوصا همسایگان احترام قائل شود تا بتواند درامد نفتی خود را هزینه رفاه مردم اذربایجان کند۔اذربایجان از خروس جنگی منطقه شدن با دلارهای نفتی سودی نمی برد۔اذربایجانی های ایرانی هم باید درنظر داشته باشند که نباید نان ایران را بخورند وحلیم علیف را هم بزنند۔خواسته ما مشخص است۔مرز ما با ارمنستان قابل تغییر یکطرفه نیست۔انقدر ضعیف نیستیم که نتوانیم از مرزهای خود دفاع کنیم۔۔
ابراهیم قدیمی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۷
هان ای علیف عبرت بین از دیده نظر کن هان وضعیت صدام وبغداد را ئینه عبرت دان۔
علی پاشا ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۹
انشالله سرزمین‌های اشغالی سلام آزاد خواهد شد
اخر داغ ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
من خودم آذربایجانی هستم ولی نمی‌توان بودن هزاران ساله ارامنه در منطقه را نادیده گرفت بسیاری از جنگهای ایران و روم سر ارمنستان بوده به نظر ترکیه و اسرائیل پشت پرده به آشوب کشیدن منطقه هستند باید به فکر راههای صلح آمیز بود هر چند فکر میکنم خونریزی و مسائل حل نشدنی در راه هست
....علی پانفارسه یا همان پانفارس اللهی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۷
شخصی درمانده که قبلا با اسامی مختلف و اخیرا هم با عنوان ناشناس که در اول هر مطلب برعلیه اشخاص مختلف با انگهایی مثل نوکران ادوغان،پانترک،جیره خوار وووو دق دلشو خالی میکند،قبل از همه توصیه به رعایت ادب واجتناب از انگ زنی به دیگران بعد هم اگه کسی مجبورا نکرده همین به که خاموش شوی ،مگه مجبوری در مورد هر کامنت یا مقاله ویا هر شخص خاص جوابیه دهی سکوت خودش بهترین جواب است،چطور که ما در مقابل شخص شما سکوت را ترجیح میدهیم،
جاوید ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۳
علیف خودش در کشور جعلی است که اصلا نامش آذربایجان نبوده و نام استان ایران و دزدیدن و گذاشتند روی اون کشور جعلی که در اصل استان های آران و شروان ایران بوده،ارمنستان هم بیشتر در تاریخ در شرق ترکیه جعلی امروزین بوده.هردو کشور باید به خاک ایران برگردند تا دعوای این دو قوم تمام بشه.لعنت به روسیه با این کشو سازی جعلی در قفقاز ایران
ایرج ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۸
هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش.
محمد سهند ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۸
کاش نویسندگان دیپلماسی ایرانی با رعایت انصاف در خصوص تخریب مساجد در مناطق اشغالی که بیش از چند دهه در اشغال ارامنه بود هم گزارشی تهیه کنند.مساجدی که ارامنه از آنها برای نگهداری احشام استفاده می کردند.البته با پشتوانه سیاست بازان فرانسه ضد ترک ها و دشمنان اسلام با بهانه های مختلف.لازم به توضیح تست که صهیونیست ها در مناطق اشغالی چنین جرات و جسارتی ندارند ولی متاسفانه ارامنه بیخ گوشمان این چنین مسلمین را تحقیر نمودند.بیاید کمی منصف باشیم.
فرزند ایران بزرگ ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰
این ققنوس از خاکستر برخواهد خواست....... وقتش هست آذربایگان ما از شر تجزیه گرایی بلشویکهای روس لعنتی رهایی پیدا کنه و به مام میهن برگرده. الهام هم حتما تو محله ماماک آنکارا بهش یه خونه ای کلبه ای چیزی میدن. آذریهای غیور و بامرام هم درست مثل همیشه در کنار ارامنه هنرمند و صنعتگر، با دوستی در مام میهن زندگی میکنن.دقیقا مانند تاریخ هزاران ساله ی ایران بزرگ.
حسین ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۸
نکته ناگفته موضوعی هست که گفنه نمی شود و آن ایران بزرگ و حاکمان آذربایجان فدیم هست ایدان را آذربایجان ایران کرد یکپارچه کرد و اتحاد قومیت را به وجود آورد حقیقت پر واضح است و باید توجه شود که آذربایجانی ها یا بهتر است بگوییم ترکها ایران را ساختن .فدهنگ و هویت دادن و این بر کسی پوشیده نیست مگر اینکه غرضی در حرف باشد.
هخامنشی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۲
زکی خود اذربایجان ،اذربایجان شمالی ماست
محمد ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۱
جمهوری آذربایجان خودش یک کشور جعلی است
ابوالفضل درخوش ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۷
مردم کشور اذربایجان .آدربایجان های ایران را هم آذربایجان جنوبی نام میبرند کشور آدربایجان کشور ضعیف هست از کمترین امکانات بهره مند و با توجه به شغل ام که زیاد سفر میکنم مردمان خوبی ندارد
بیژن کیا ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۸
علی اف توهمی از جنس صدام حسین دارد اما هماهنگی ایران .روسیه و ارمنستان میتواند او را کنترل کند
ایرانی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۸
اذربایجان و ارمنستان جزیی از خاک ایرانن باید ب اغوش وطن برگردونده بشن
ایرانی مسلمان ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۴
قره باغ آذربایجان است و ارمنستان متجاوز به خاک اسلام شیعه
مدرس دانشگاه ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۶
حقیقت را بیان کرده ... و بسیاری از حقایق مربوط به ایران کنونی هم وجود دارد
اصلان ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۵
دست ازسرالیف واذربایجان بکشید،نمیفهمم چراتا۳سال پیش کسی سخن ازقره باغ اشغالی نمی زد،رسانه ای نمیکردن که مردم مظلوم اذربایجان بدست ارامنه قتل عام شدن،الان خیلی ازرسانه ها شدن کاسه داغ ترازاش
بابک ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۷
هم آذربایجان و هم ارمنستان جزو لاینفک ایران بوده‌اند و هستند. وقتی این دو منطقه به سرزمین مادری خود ملحق شوند همه این مسائل حل خواهد شد.
رضا ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۶
باید مناطق که به ناحق ازایران کبیر جداشدن طبق عهدنامه گلستان وترکمنچای .به خاک وطن بازگردانده شوند
اذربایجانی ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۲
به فارس های به فارس های قفقاز و اطراف ارس آذربایجانی آذربایجانی می گفتند. حتی بیشتر ارمنی ها در چند قرن قبل فارسی حرف می زدند. از حدود ۲۰۰ سال قبل دگرگشت زبانی موجب جایگزینی ترکی به جای آذری ( از ریشه فارسی میانه یا پهلوی ) شده است.
سیلاس ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۱
در ایران هم کردستان شمالی را آذربایجانغربی می‌نامند. تماما متشکل از مردم کُرد
آذربایجان یورد ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۱
مثل همین الان که حکومت ضد تورک کردهای مهاجر را در خاک آذربایجان داره اسکان و از طریق قاچاق ساپورت میکنه
سید مهدی ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۴:۱۶
ما که خودمون به آران و شیروانی که نام آذرآبادگان رو جعل کرده میگیم ایران شمالی، گزافه گویی این مردک نتیجه عدم نظارت بر استاندارهاست!!!!
سید مهدی ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۴:۳۹
این مردک کامران چه میگوید؟استالین که ازقضا رو نموند به آذربایجان داد و همین قره باغی که اولین رئیس جمهور جمهوری سوسیالیستی آذربایجان روح الله آخوندف با دادنش به ارمنستان موافقت کرده بود، مخالفت کرد و عامل این تنش شخص استالین هست!!!! از بس این جماعت پان بی همه چیزند که تاریخ راهم مجبورند تحریف کنند!!!!
منیر معینی ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۵
اگه قرار بر اینه .که همه این کشورها باید به نقشه ایران اضافه بشن
روبن ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
بنده یک ارمنی هستم باید بگویم که ما تقرییا در همه‌ی دوران‌ها با ایرانی ها رابطه‌ی خوبی داشته ایم و افتخار هم می کنیم. به لحاظ تاریخی اگر در نظر بگیریم ارمنی ها سال‌ها در آن منطقه زندگی می‌کرده اند. مرز ها بزرگ و کوچک می شده اند اما در یک محدوده ثابت بوده اند. می‌توانم از پادشاهی اورارتو نام ببرم که ارمنی است و بسیار قدیمی. جمعیت های بسیاری هم از ارمنی ها در منطقه‌ آسیای صغیر ساکن بودند که متاسفانه نسل کشی شدند. در مورد قره باغ باید بگوییم این افرادی که در قره باغ ساکن هستند از لحاظ نژاد کرد بوده اند و زبانشان کردی بوده در این چند دهه به خود آذربایجانی می گویند و از افراطی ترین پان ترک ها هستند. نکته ای در این باره هست که این کرد ها در آن جا چه می کرده اند و اصلا چگونه به آن جا رفته اند! جوابش این است که قبلا در سرزمین عثمانی (در محدوده ترکیه و سوریه و عراق) ارمنی ها و مسیحیان زیادی زندگی می کردند. ترک ها بوسیله ی کرد ها ارمنی ها و آشوری‌ها را نسل کشی کردند و کرد ها را در مناطق ارمنی نشین ساکن می کردند. اگر دقت کنید در ترکیه و شمال سوریه قسمتی کرد نشین وجود دارد که این یادگار همان جنایت است. در مورد قره باغ هم همین گونه است به وسیله ی کرد ها ارمنی ها را نسل کشی کردند و در آنجا سکنی دادند. امیدوارم که به کمک ایرانی های عزیز امنیت و آرامش منطقه حفظ شود. همین حالا هم با آذربایجانی ها مشکلی نداریم ولی رئیس جمهورشان دوست دارد کشور ما را اشغال کند تا سیاست یک شخص دیگر محقق شود.
جهانگیر ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۵
ولی حق با اذربایجانم باشه،،نبایدبه مرز زنگزور اجازه بدن دست درازی کنن،چون علیف،و،اردوغان،نیت خوبی برای ایرانمون ندارن
حسین ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۷
علیفدبه پشت گرمی رجب هارت وپورت میکنه خودش هیچی نیست علیف یه آدمک تودست رجب ۰همین ووالسلام
ایرانی ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۵
آذری با تورک تفاوت نژادی فرهنگی و اصالتی داره هر کس میگه ن ب علم و تاریخ مراجعه کنه. در ضمن باید استان های شمالی ب مام میهن برگرده تا آشوب خاموش بشه
آذری ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۷
لطفا آذری های ایران بزرگ را تورک خطاب نکنید با سپاس
فرزند آذربایجان ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۸
حال که این دلقک سیاسی با گرایشات خصمانه پانترکی ،وهابی ،صهیونیستی اسرا به بازگشت سرزمین اشغال شده به سرزمین مادری خود را دارند فرصت را غنیمت شمرده و آران شیروان بادکوبه نخجوان قره باغ و ایروان را به سرزمین مادری خود ایران برگردانید و پوزه سگان یاوه گویی وطن فروش را گل بگیرید ،یاشاسین بیوک ایرانیم
dr.soleimani ۱۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۸
کاش ایران و رسانه های ایرانی اندازه ارامنه جرات داشتن که بتونن حقایق تاریخی رو بگن. ولی ایران همیشه سعی می کنه که برای ارامنه تاریخ درست کنه و به کارهای اونها مشروعیت بده ولی نمی تونه چون تاریخ را فاتحان می نویسن نه چاپلوسان.تورکهای آزربایجان برای هر وجب خاکشون شهید دادن و نمیگذارن کسی خاکشون رو غصب کنه. اونهایی هم که میگن آزربایجان مال ایرانه سعی کنن خاک فعلی ایران رو حفظ کنن بقیه اش پیشکش.
محمد ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۷
۱۷ شهر قفقاز مال ایران بزرگ هست اینها دنبال تاریخ میگردن تاریخ میگه همه این شهرها مال ایران بوده وهست و یک روز بر میگرده
مرد پارسی ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۸
ترک و مغول بهتره که به سرزمین اجدادیشون مغولستان و اورخون و بیابانهای گبی برگردن خوده جمهوری جعلی باکو یعنی آران و شروان هیچ وقت آذربایجان نبوده و همواره جزو خاک ایران بوده اسن مردک الهام قاطرف هم بلایی که سر صدام و قذافی اومد آخر سرش میاد
رضا ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۵
بنده شیعه ۱۲ امامی هستم و به تمامیت کشور ارمنستان احترام گذاشته و ارمنی ها با مسلمانان و به خصوص شیعیان رابطه خوبی داشته و دارند اما این مرتیکه گستاخ علیف که پدرومادرش مشخص نیستند نوکر دربست دشمنان ایران باستان و ایرانی غیور است وخودفروخته دلارهای عربستان و اسرائیل وآمریکا ، مرتیکه چیزی کوفت میکنه و توهم میزنه ،،، خودش رو کشور میدونه فراموش کرده که آذربایجان پازلی ا ز ایرانه که شوروی سابق دزدیده خانم الهام علیف برو گمشو تا توگورت نکردیم
علی ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۲
بعنوان یک شیرازی که دوستان اذری زیادی دارم انسانهائی مدیر و فعال در صنعت و مدیریت و وطن پرست هستند بدلیل وطن پرستی بیشتر فرماندهان نظامی ما از خطه اذربایجان بوده اند متاسفانه فقر اقتصادی یکی از عوامل از هم گسیختگی هر کشوری میتواند باشد کشور ما در طول ۱۳۵ سال حکومت منحوس قاجار به اندازه وسعت خاک ترکیه از بهترین مناطق ما جدا شد و امروزه با وجود اینکه وسعت کشور ما دو بر ابر ترکیه است و در جهان ۱۸ دهمین کشور از نظر وسعت و جمعیت هستیم و منابع سر شار نفت و گاز داریم ولی بدلیل ضعف اقتصادی کشور های دیگر چشم طمع به ما دارند حکومت ما باید متوجه توطئه ها باشد و به مشکلات اقتصادی توجه ویژه نماید
محمود علیمحمدی ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۴
ایرانی ها هم آذربایجان.را آذر بایجان شمالی ایران مینامند که باید در آینده نزدیک به ایران اعاده شود
پژمان تورک ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۵:۵۰
دقیقا همین طور است همه میدانن ما پشت پسر حیدر هستیم تاپای جان
Kaka ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۲
منظور نخجوان هست.
علی ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۹
هر دو مال ایران است
مالک ۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۹
یادمان نروید آذربایجان شمالی جز لاینفک خاک ایران و الهام هم استاندار خو د،خوانده است
Azar tabrizli ۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۹
حقایق تاریخی را نمیتوان انکار کرد و ارامنه باید به حقایق مستند در اسناد تاریخی گردن نهند و قبول کنن که آذربایجانیها به موطن آبا و اجدادی خود برگردند
امیرخیزی ۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۴
هرآنچه که استحقاق تاریخی ملتی باشدباتوان وارداه آن ملت در زمان مشخص مستحق میگرددوآن زمانی ست که هیچ کس نمی تواندجلوگیری کند
مهربان ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۲
سرزمین مادری ترکها ، مغولستان میباشد .
تبریز ی ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۳
باکو هم عربستان شمالی است!