تراس در لبه سقوط!

محافظه کاران در پایان راه؟

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۲۶۷ اخبار اصلی اروپا
اکنون که تراس رکورد «نامحبوب» ترین نخست وزیر تاریخ انگلستان را دارد بسیاری معتقدند که با این میزان از انتقاد و مخالفت نسبت به عملکرد تراس در همین ۴۰ روز یقینا وی مستعد ثبت رکورد دیگری به نام «کوتاه ترین» دولت تاریخ انگلستان هم خواهد بود. 
محافظه کاران در پایان راه؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اوضاع این روزهای لیز تراس و کابینه اش به هیچ وجه مساعد نیست. شدت انتقادها از عملکرد 40 روزه دولت تراس به جایی رسیده است که دست کم سه عضو از هم حزبی هایش (حزب محافظه کار) علنا خواستار استعفای وی شدند.

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی، کریسپین بلانت، اولین قانون گذار محافظه‌کاری بود که علیه لیز تراس، نخست وزیر انگلیس به طور علنی موضع گرفته و گفت: «من فکر نمی‌کنم تراس بتواند از پس بحران اقتصادی فعلی انگلیس بر بیاید.»

پس از او اندرو بریجن، دومین قانونگذاری بود که با نخست وزیری لیز تراس مخالفت کرده و تاکید داشت: «کشور ما، مردمش و حزب ما لیاقت فرد بهتری را دارند.» پس از این دو نفر نیز، جیمی والیس، قانونگذار مناطق بریجند و پورتکراول از این مساله اظهار تاسف کرد که لیز تراس اعتبار اقتصادی انگلیس را تضعیف کرده و به حزب ما (محافظه کار) به طرزی غیرقابل ترمیم آسیب وارد کرده است.»

حمله سیاسی والیس به لیز تراس به قدری جدی بود که تهدید کرد اگر لیز تراس برکنار نشود، به کلی حزب محافظه کار را ترک می کند. والیس استدلال کرد در صورتی که محافظه کاران اکنون از شر لیز تراس خلاص شوند، فرصتی برای مبارزه در انتخابات سراسری بعدی به دست خواهند آورد.

تراس و رکورد «کوتاه ترین» و «نامحبوب ترین» دولت انگلستان؟

تا همین جای کار لیز تراس با عملکرد خود عملا نامحبوب ترین نخست وزیر تاریخ انگلستان شده است. براساس نتایج نظرسنجی شرکت تحقیقاتی اپینیوم (Opinium)، لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس، پایین‌ترین میزان محبوبیت را در میان تمامی نخست‌وزیرهای این کشور دارد. 

به گزارش بلومبرگ، این شرکت تحقیقاتی پیرو آمارها تصریح کرده است که میزان محبوبیت لیز تراس ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد و به زیر ۴۷ درصد رسید؛ آماری که از زمان رسوایی «پارتی‌گیت» بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس و حتی چند هفته پیش از استعفای تزرا می، سلف جانسون هم پایین‌تر است. 

اکنون که تراس رکورد «نامحبوب» ترین نخست وزیر تاریخ انگلستان را دارد بسیاری معتقدند که با این میزان از انتقاد و مخالفت نسبت به عملکرد تراس در همین 40 روز یقینا وی مستعد ثبت رکورد دیگری به نام «کوتاه ترین» دولت تاریخ انگلستان هم خواهد بود. 

در همین راستا و بر اساس یک نظرسنجی مشخص شد که بیش از نیمی از مردم انگلیس خواستار استعفای لیز تراس شده‌اند. به گزارش شبکه خبری راشاتودی، این نظرسنجی از سوی موسسه YouGov نشان داد که ۵۱ درصد از ۵۰۰۰ شرکت کننده خواهان کناره گیری لیز تراس، نخست وزیر انگلیس از سمتش هستند و تنها حدود یک چهارم از شرکت کنندگان بر این باورند که او باید در این سمت بماند.

در نظرسنجی دیگر موسسه YouGov آمده است که لیز تراس تنها حمایت ۴۳ درصدی را در میان رای دهندگان محافظه کار دارد و بیش از یک سوم از حامیانش در حزب (۳۶ درصد) نیز می‌خواهند او کناره گیری کند.

در همین حال بیش از نیمی از رای‌دهندگان فکر می‌کنند که تراس باید استعفا کند، در حالی که از ۳۹ درصد از افرادی که در انتخابات ۲۰۱۹ به حزب محافظه‌کار رای دادند، معتقدند که این نخست‌وزیر انگلیس باید کناره‌گیری کند.

پایان دوران قدرت حزب محافظه کار

علاوه بر انتقادها و مخالفت های گسترده نسبت به عملکرد لیز تراس واقعیت ها حکایت از آن دارد که حزب متبوع او نیز در لبه سقوط قرار دارد. 

 بر اساس نظرسنجی دیگری که اخیرا منتشر شد، حزب کارگر انگلیس با ۳۳ درصد حمایت، جلوتر از حزب محافظه‌کار قرار گرفت. 

به این ترتیب، اگر انتخابات همین امروز برگزار شود، حزب محافظه کار فقط ۲۱ درصد به دست می‌آورد و بیش از نیمی از انگلیسی‌ها به حزب کارگر رای می‌دهند. البته خروجی کار دیگر موسسات نظرسنجی هم موید این واقعیت است. 

نتایج موسسه نظرسنجی Opinium نیز در راستای اعداد و ارقام اخیر سایر موسسات نظرسنجی نشان داد که حزب کارگر ۲۱ امتیاز نسبت به حزب محافظه‌کار جلوتر است. این آمارها به معنای آن است که حزب محافظه کار هم به مانند لیز تراس ما به پایان دوران قدرتش نزدیک شده است. 

کلید واژه ها: انگلیس لیز تراس حزب محافظه کار حزب کارگر


( ۸ )

نظر شما :