پیامی که وزیر خارجه قطر از طرف آمریکا به امیرعبداللهیان منتقل کرد

۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۹ کد : ۲۰۱۵۰۰۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان اعلام کرد طرف آمریکایی علاقه‌مند است تبادل پیام‌ها و‌ تلاش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌‌کننده، منجر به دستیابی به توافق و بازگشت به برجام شود.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.

در تماس تلفنی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه قطر دیروز شنبه از این گفت‌وگوی تلفنی خبر داده بود. وزرای خارجه دو کشور همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ملاقات و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه قطر در این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که طرف آمریکایی علاقه‌مند است تبادل پیام‌ها و‌ تلاش اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ‌کننده، منجر به دستیابی به توافق و بازگشت به برجام شود.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه ایران افزود: با استفاده از فرصت حضور در نیویورک، برای نزدیکتر شدن دیدگاه‌های مذاکراتی، از طریق واسطه پیام‌های بیشتری بین آمریکا و ایران تبادل شد. 

امیرعبداللهیان اظهار داشت: معتقدیم کار اکنون در مسیر درست خود قرار دارد. نحوه استمرار تعامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران نیز در جریان سفر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین از دیگر تحولات است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه قطر در این گفت‌وگوی تلفنی بر اشتیاق دوحه برای دستیابی ایران و آمریکا به توافقی برای احیای برجام تاکید کرد و افزود که دستیابی به توافق هسته‌ای عادلانه به نفع امنیت و ثبات منطقه خواهد بود. 

گفتنی است، دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز و ۱۷ مرداد به پایان رسید و در این مدت تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا به واسطه هماهنگ کننده گفت‌وگوها در جریان بود و دو طرف نظرات خود را درباره پیشنهاد مورا اعلام کردند ولی بعد از پایخ اخیر ایران، هنوز آمریکا پاسخی ارائه نداده است.  

به گزارش فارس،حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با رادیو ان.پی.آر عنوان کرد: در مجموع گفت‌وگوهای مثبت و رو به جلویی را در وین پشت سر گذاشتیم. از ماه مارس تاکنون پیام‌های زیادی را با طرف آمریکایی تبادل کرده‌ایم. مسیری طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون در گام‌هایی قرار داریم که موضوعاتی اندک، ولی مهم روی میز قرار دارد. ما دیپلماسی را راه حل می‌دانیم و برای رسیدن به توافق قوی و پایدار جدی هستیم. آمریکایی‌ها در موضوعات باقی‌مانده متنی را دادند که ابهام زیادی در آن وجود دارد. به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا گفتیم این متن باید شفاف، روشن و قوی شود. پیشنهادهایمان را به طرف مقابل از جمله آمریکا ارائه کردیم و متن را شفاف‌تر بیان کردیم تا خیلی قابل تفسیر نباشد.ما برای توافق جدی هستیم، اما نمی‌دانیم آیا طرف آمریکایی واقع بینی و شجاعت لازم را برای اتخاذ تصمیم دارد؟ البته آنها گاهی اوقات از مشکلاتشان در درون آمریکا و کنگره می‌گویند. اینها مشکلات طرف آمریکایی است.من هم هر هفته به مجلس می‌روم و به مخالفان برجام پاسخ می‌دهم. لذا در مورد برجام اگر طرف آمریکایی مشکل داخلی دارد، ما هم مشکل داخلی داریم، ولی ما شجاعانه پای میز مذاکره آمده‌ایم و منطقی مذاکره می‌کنیم.


( ۴ )

نظر شما :