جنگ؛ گزینه آخر انصارالله بود

۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۶ کد : ۲۰۱۵۰۰۱ سرخط اخبار

«دولت نجات ملی یمن و نیروهای مسلح این کشور طی شش ماه گذشته به توافق آتش‌بس پایبند بوده و تمامی نقض‌های ائتلاف متجاوز را نادیده گرفت و امیدوار بود که با این اقدام طرف مقابل را به پایبندی به تعهداتش ترغیب کند اما هیچ یک از این تعهدات طی این دوره عملی نشد و به همین دلیل انصارالله ناگزیر به استفاده از گزینه آخر خود، یعنی "جنگ" شده است و بی‌توجهی ائتلاف متجاوز عربی به پیام‌ها و هشدارهای ارتش یمن در این باره، می‌تواند بهای سنگینی را برای متجاوزان به یمن درپی داشته باشد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه رأی الیوم در یادداشتی درباره تحولات اخیر یمن و عدم تمدید مجدد توافقنامه آتش‌بس در این کشور درپی کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی و نقض‌های مداوم آن در دوره‌های گذشته نوشت: «پس از آنکه دولت صنعاء (دولت نجات ملی یمن) به رهبری انصارالله دو رژه نظامی بزرگ برگزار و طی آن از موشک‌ها و پهپادهای مدرن و بومی یمن رونمایی کرد، کاملا مشخص بود که آتش‌بس در یمن دیگر تمدید نمی‌شود و نیروهای مسلح صنعاء برای بازگشت به گزینه ازسرگیری مجدد جنگ آماده می‌شوند.

هیئت مذاکره کننده انصارالله یمن در بیانیه‌ای که یکشنبه به مناسبت پایان آتش بس صادر شد، تأیید کرد: در طول شش ماه آتش بس، شاهد هیچ جدیتی برای رسیدگی به پرونده انسانی به عنوان یک اولویت فوری و مهم نبودیم.

این هیئت ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات را مسئول به بن بست رسیدن مذاکرات برای تمدید آتش‌بس دانست و تاکید کرد: پس از آنکه تمامی امیدهای متجاوزان برای به زانو درآوردن ملت یمن ناامید شد، آنها به اهرم فشار اقتصادی و تداوم محاصره برای تحقق این هدف دل خوش کرده‌اند.

دولت صنعاء طی شش ماه گذشته به توافق آتش‌بس پایبند بوده و تمامی نقض‌ها را نادیده گرفت و امیدوار بود که از سوی فرستاده ویژه سازمان ملل و کشورهای حامی این توافق با حرکت به سمت یک راه‌حل مذاکره و برداشتن گام بعدی در مسیر پایان دادن به جنگ، پاسخگویی کامل به خواسته‌های امنیتی و رفع محاصره، پاداش و مزد این پایبندی را دریافت کند. اما به نظر می‌رسد که همه این طرف‌ها در واقع بر ادامه تمدید این آتش‌بس بدون بهبود شرایط آن چشم دوخته‌اند تا با ادامه آن به این شکل، توان رزمندگان یمنی تحلیل رفته و به آتش‌بس عادت کنند و گمان کنند که این آتش‌بس هدیه و لطفی از سوی طرف مقابل به آنها بوده است.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز گذشته به هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور اعلام کرد که پرداخت حقوق همه کارکنان دولت و مستمری بگیران پیمانکاران و رفع محاصره فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده، خواسته‌های اساسی و اصلی ملت یمن برای تمدید آتش‌بس هستند.

به نظر می‌رسد که گوش شنوایی برای برآورده کردن این خواسته‌های ملت یمن وجود نداشته است؛ خواسته‌هایی که پیشتر در مذاکرات آتش‌بس بر سر آنها توافق صورت گرفته بود و فرستاده سازمان ملل تحقق آنها را تضمین کرده و بر افزایش پروازها از مقصد فرودگاه صنعاء و بالعکس تاکید کرده بود.

پس از بی‌نتیجگی تمامی گزینه‌ها و راه‌های دیگر، بازگشت به گزینه جنگ، آخرین گزینه دولت صنعاء بود؛ چراکه پذیرش آتش‌بس در سایه انجام اقداماتی از سوی متجاوزان از قبیل تشدید محاصره ملت یمن، بستن کامل فرودگاه صنعاء و انجام فقط دو پرواز در این فرودگاه به قاهره و اردن، جلوگیری از تخلیه محموله هشت کشتی حامل مشتقات نفتی در بندر الحدیده، غرق کردن یمن در بحران انرژی، غارت منابع نفت و گاز آن و گرسنگی دادن به ملت یمن، غیر منطقی است.

موشک‌های بالستیک پیشرفته و دقیق دریایی و زمینی که در دو رژه نظامی به نمایش گذاشته شد و قادر به رسیدن به هر نقطه‌ای در دریایی سرخ هستند، پیامی بود برای همه طرف‌ها مبنی بر اینکه ارتش یمن در صورت عدم پاسخگویی کامل به خواسته‌های ملت خود، به گزینه جنگ باز خواهد گشت. اما باعث تأسف است که طرف مقابل متوجه این پیام نشد و از آن غفلت کرد. این اوج بی مسئولیتی است و ممکن است بهای سنگینی را در نتیجه این بی‌توجهی متحمل شود.

 تا زمانی که سیاست‌های محاصره و گرسنگی دادن به ملت یمن ادامه داشته باشد، یمن چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت و ارتش یمن قادر به بازگشت به جنگ با همان توانایی و کارایی بالایی است که طی هشت سال جنگ از خود نشان داده است.

بر کسی پوشیده نیست که نیروهای مسلح یمن به دلیل بی‌اعتمادی به تضمین‌های بین‌المللی، از شش ماه آتش‌بس برای توسعه توان نظامی و سازماندهی مجدد صفوف خود استفاده کرد و این چند ماه را فرصت مناسبی برای رسیدن به آمادگی لازم با هدف انجام اقدامات جدید دانسته است.

هنوز این فرصت برای ائتلاف باقی است که بی‌توجهی به توان ارتش و دولت یمن را کنار بگذارد و برای پاسخ به مطالبات ملت یمن از رفع محاصره گرفته تا پرداخت حقوق و تعامل موثر با پرونده انسانی و همچنین بازگشت به مذاکرات اعلام آمادگی کند.

امیدواریم که طرف مقابل هرچه سریع‌تر از این فرصت برای جلوگیری از بازگشت به جنگ استفاده کند؛ چراکه اگر آتش این جنگ شعله‌ور شود، به سادگی فرونخواهد نشست و این انصارالله خواهد بود که حرف آخر را خواهد زد و  هر نقطه، بندر و یا کشتی در دریایی سرخ در تیررس موشک‌های بالستیک دریایی نقطه زن ارتش یمن خواهد بود و فرودگاه "ایلات" و تمامی کشتی‌های تجاری اسرائیل هم جزئی از این اهداف خواهند بود.»


( ۱ )

نظر شما :