رئیس سازمان انرژی اتمی: هدف ما پرورش استعدادها در مدارس انرژی اتمی است

۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۴ کد : ۲۰۱۴۸۸۸ سرخط اخبار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آغاز سال تحصیلی خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: امید است با انرژی و انگیزه فراوان سال تحصیلی جدید را آغاز کنید. پس از ۲ سال تعطیلی مدارس و آموزش غیرحضوری به سبب شیوع بیماری کرونا؛ امسال دور هم جمع شده‌اید و با انرژی مثبتی که به یکدیگر می‌دهید، ان‌شاءالله سال تحصیلی پرشور و موفق را پیش‌ رو داشته باشید.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی افزود: اصل موضوع، تک تک شما دانش‌آموزان هستید؛ هر کس باید با انگیزه، عشق و ایمان برای رشد و تعالی خود گام بردارد تا برای پیشبرد سهمی که در جامعه برعهده دارد، موثر باشد. والدین زحمات زیادی می‌کشند تا شما را به این مرحله برسانند و زحمات آنان برای موفقیت شما در مقاطع مختلف ادامه دارد اما اصل خود شما عزیزان هستید و باید بدانید که خداوند متعال در آفرینش به همه انسان‌ها استعداد و ظرفیت یکسانی اعطا کرده و شما عزیزان می‌توانید این موارد مهم را شکوفا کنید.

وی تصریح کرد: شکوفایی یک ملت به تعهد آن ملت برای پیشرفت بستگی دارد؛ زیرا ملتی پیشرفت نکرده مگر اینکه خود وارد عرصه شده و تلاش مضاعف کرده باشد.
مهندس اسلامی تاکید کرد: امروز به دلیل اعتقاداتی که داریم با دشمنی مواجه هستیم که نمی‌خواهد ترازهای بالای پیشرفت علمی، تکنولوژی، صنعتی و ... به نام ما ثبت شود نمونه این مساله را می‌توان در ایجاد مشکلات برای فناوری هسته‌ای مشاهده کرد زیرا از سوی دشمنان اتهامات فراوانی علیه کشور ما مطرح می‌شود و باید دانست همه این موارد بهانه است.

وی تاکید کرد: دشمنان هم می‌دانند این اتهامات کذب است اما به آن دامن می‌زنند و بهانه‌جویی می‌کنند؛ دلیل اصلی این است که می‌خواهند مانع پیشرفت ما شوند وگرنه هیچ دلیل دیگری وجود ندارد و فقط با این اتهامات شکل و شمایل مزاحمت‌های خود را توجیه کرده و این موارد را ترویج می‌دهند.
معاون رییس جمهور عنوان کرد: ایران برعکس جریان مزاحمت‌ها در حال پیشرفت است و این مهم موجب عصبانی کردن دشمنان شده است.
او ادامه داد: در این مخالفت‌ها به صورت واضح مطرح شده که با توجه به استعداد و ظرفیت‌های موجود؛ ایران نباید چرخه سوخت هسته‌ای داشته باشد زیرا تا پیش از این برخی کشورها نیروگاه‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده‌ بودند اکنون دوباره وارد مدار تولید کرده‌اند زیرا آلاینده‌هایی که محیط زیست و اکوسیستم را دچار مشکل کرده است، تبدیل به معضل جوامع شده و همه در دنیا از آن رنج می‌برند و اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که کشورها به دنبال کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای هستند بنابراین اکنون زمان توسعه فناوری‌ و انرژی پاک است.
وی توضیح داد: البته اجازه تحصیل به دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خوب دنیا و در این رشته‌ها را نمی‌دهند؛ بنابراین با توجه به چنین مواردی باید بیش از گذشته پیشرفت خود را سرعت داده و اجازه ندهیم دشمنان بهانه‌گیری کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: نکته اصلی و حائز اهمیت این است که نباید از وحدت، یکپارچگی و پیشبرد توسعه کشور غفلت کرد و شما وارد این عرصه شده‌اید و در مدارس انرژی اتمی به عنوان یکی از فرصت‌های مطرح آموزشی کشور،‌ مشغول تحصیل هستید و باید بدانید به پاس خدمتگزاری و شکوفایی استعدادهای شما عزیزان سرمایه‌گذاری شده است و امید است قدردان این مساله باشید و با رقابت سنگین علمی با یکدیگر، به صورت روزافزون پیشرفت کنید و ما نیز شاهد ظهور و بروز استعدادها به صورت همه‌جانبه باشیم.

اسلامی درباره ضرورت آموزش  در حوزه فناوری صلح امیز هسته‌ای به دانش‌آموزان گفت: مهم این است که دانش آموزان عمق آموزه‌های دریافتی و سقفی که برای پرواز و رشد آنها هدف‌گذاری و در نظر گرفته شده است را بشناسند و ضروری است تا با علوم و فناوری‌های پیشرفته آشنا شوند.
وی توضیح داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که دارای چارچوب‌های بین‌المللی است و با آژانس نیز مطرح شده به موضوع مشارکت دانش‌آموزان نیز توجه شده است زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارای پروژه‌های پژوهشی است که بخشی از آنها برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است به همین دلیل با وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری جلسات و تفاهم‌نامه‌هایی هستیم که این موارد در کتاب‌های درسی آورده شود؛ زیرا بسیار مهم است که فرزندان ما در کتاب‌های درسی خود با علوم و فناوری‌های نوظهور آشنا شوند و آنها را بشناسند.
وی ادامه داد: البته در بخش نخست در نظر داریم تا آشنایی دانش‌آموزان ایرانی با این مباحث مهم در مقطع دبیرستان صورت گیرد زیرا این مهم برای ما بسیار ارزشمند است؛ همچنین در بخش دوم به دنبال این هستیم که با کادرسازی، توسعه و پرورش منابع انسانی به استعدادیابی بپردازیم و در این زمینه  به پرورش و رشد استعدادهای دارای انگیزه برتر اقدام کنیم و این عزیزان به عنوان کادر و نیروی انسانی آینده در سازمان انرژی اتمی به‌کار گرفته شوند.

گفتنی است در حاشیه این مراسم به صورت آنلاین و همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در استان‌های مختلف کشور؛ زنگ آغاز به کار این مدارس به صدا درآمد.
رییس سازمان انرژی اتمی در جلسه آنلاین آغاز سال تحصیلی مدارس انرژی اتمی در استان‌های و شهرهای مختلف کشور اظهار کرد: فرارسیدن ایام رحلت پیامبر اسلام (ص) و همچنین شهادت امام حسن مجتبی (ع) را خدمت همه دوستان تسلیت عرض می‌کنم.
وی خطاب به اولیای مدارس انرژی اتمی در سراسر کشور گفت: از همه مسوولانی که برای احداث و افتتاح مدارس جدید تلاش کردند، تشکر و قدردانی می کنم. امروز شاهد فعالیت ۱۲ مدرسه به نام مدارس انرژی اتمی در سراسر کشور هستیم.
وی افزود: برای ما در سازمان انرژی اتمی بسیار مهم است که بتوانیم علوم و فناوری هسته‌ای را شتابان‌تر از گذشته و در همه سطوح گسترش دهیم. علوم و فناوری هسته‌ای در لبه دانش قرار دارد و در سایر علوم و سرفصل‌های فناوری هسته‌ای بسیار اثرگذار است به همین دلیل شایسته است که از بهترین استعدادها در این زمینه بهره‌مند شد.
وی هشدار داد: اگر در حوزه‌های نوین ظرفیت‌سازی نکرده و در کشور ایجاد قابلیت نکنیم به طور طبیعی نخواهیم توانست استعدادهای این سرزمین را درک کنیم  و برای تبلور برنامه‌های کشور از آنها بهره‌مند شویم؛ این همان چیزی است که دشمنان ما به دنبال آن هستند.
اسلامی تصریح کرد: ما در سازمان انرژی اتمی، مقاطع جدید و توسعه منابع انسانی را در همین راستا جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم و به این سمت حرکت خواهیم کرد. نکته مهمی که همه ما به آن اعتقاد داریم این است که نیاز داریم تا انسان‌های متعهد، کوشا، عاشق، پایبند و علاقمند به عزت و اقتدار کشور را شناسایی کرده و ظرفیت مناسبی برای این افراد فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: در یک‌سال گذشته در سرفصل‌های مختلفی که کمتر به آنها توجه شده بود و به اصطلاح دست‌نخورده بودند، توانستیم پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای را به صورت پرشتاب‌تر دنبال کنیم و نشان دادیم که اگر همه ابعاد، بستر توسعه و پیشرفت کشور فراهم شود؛ می‌توانیم زمینه‌های اشتغال بیشتری را برای نیروهای تحصیلکرده  فراهم کنیم. اکنون شاهد کمبود شغل برای نیروهای تحصیلکرده در جامعه هستیم که در سازمان انرژی اتمی در نظر داریم با سرمایه‌گذاری در این بخش از سرمایه‌های علمی و انسانی به خوبی بهره‌مند شویم.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: دستیابی به هدف ساخت نیروگاه تمام ایرانی، اصلا غیرممکن نیست بلکه باید توجه داشت که تعیین اهداف بزرگ، می‌تواند موجب جهت‌دهی شده و اهداف بزرگ و جهت‌ساز می‌تواند سبب پیشرفت کشور شود. ساخت نیروگاه‌های بومی هدف‌گذاری شده و قابل دستیابی است. تعامل با همه دستگاه‌ها، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و داشتن دیدگاه باز و سیاست درهای باز می‌تواند موجب بروز استعدادهای موجود در ایران و ظهور خلاقیت‌ها شود . سیاست درهای باز یعنی اینکه بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده مفید کنیم؛ ما نمی‌گوییم که فناوری هسته‌ای فقط در انحصار ما قرار دارد بلکه برای جذب نیروهای خلاق انسانی باید انگیزه پیشرفت و فعالیت را در حوزه تحصیلی فراهم کنیم.
وی خطاب به مدیران و معلمان مدارس انرژی هسته‌ای گفت: نباید اجازه دهیم نوجوانان و جوانان ما احساس کنند که اگر در مدارس و دانشگاه‌های خوب تحصیل کردند هیچ فرصتی برای خدمت در داخل کشور ندارند بلکه باید سیاست‌ها، شیوه مدیریت و برنامه‌ریزی‌ها در سازمان و مدارس انرژی اتمی به این سمت حرکت کند که جوانان آینده خود را درخشان ببینند و بدانند می‌توانند به‌خوبی نقش آفرینی کنند.

اسلامی بیان کرد: مسوولان مدارس انرژی اتمی باید بدانند هدف ما پرورش استعدادهاست و رویکرد ما این است که برای فرزندان کارمندان صنعت هسته‌ای کشور امکان تحصیل در مدارس انرژی هسته‌ای را فراهم کنیم تا دغدغه‌ای بابت یافتن مدرسه خوب نداشته باشند. همچنین در نظر داریم در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی سازمان انرژی اتمی و در حوزه پرورش استعدادهای فرزندان ایران، پذیرای دانش‌آموزان با استعداد در این مدارس باشیم و در این زمینه اقدامات فراوانی به صورت روزافزون انجام خواهیم داد و به استعدادهای بالقوه جامعه که ممکن است به سبب عدم تمکن مالی فرصت ظهور و بروز ندارند، خدمات‌رسانی‌ خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در نظر داریم تا در شهرهای دارای سایت‌های هسته‌ای، مدرسه انرژی اتمی احداث کنیم و خوشبختانه اکنون این کار را انجام داده‌ایم و برخی از این مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرده‌اند.
معاون رییس جمهور گفت: امید است به برکت این ایام، خداوند عنایت ویژه‌ای نسبت به همه دانش‌آموزان و معلمان کشور به ویژه مدارس انرژی اتمی در سراسر کشور داشته باشد و امیدوارم نور الهی از درگاه باری تعالی بر فکر و اندیشه شما عزیزان چیره شود. امید است سالی پرشور و  پررونق از نظر علمی و آموزشی پیش‌رو داشته باشیم و روزهای خوبی را تجربه کنیم. 
گفتنی است در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ که در دبیرستان انرژی اتمی در تهران برگزار شد با حضور مهندس اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر پژمان شیرمردی معاون سازمان و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، دکتر امیرحسین فقهی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و مدیر و دبیران دبیرستان پسرانه انرژی اتمی از امیرپارسا بهرامی رتبه ۲ کشوری کنکور رشته ریاضی و پارسا قادراحمدی رتبه ۷ کشوری کنکور رشته ریاضی تقدیر شد.


( ۳ )

نظر شما :

علی ۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۳
بار کج به منزل نمی رسد این علم جاش دانشگاهه نه مدرسه