در سایه یکه تازی پوتین و بی عملی غرب و کشورهای جهان سوم

جامعه جهانی در معرض فروپاشی

۰۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۴۸۵۹ اخبار اصلی اروپا
هرگز نظم بین المللی تا این حد از هم گسیخته به نظر نمی رسید، درگیری اوکراین نقشه جدیدی از روابط قدرت جهانی را آشکار کرده است.
جامعه جهانی در معرض فروپاشی

نویسنده: فیلیپ ریکارد

دیپلماسی ایرانی: جنگ مسکو در اوکراین شکاف فزاینده‌ای را بین غرب، کشورهایی که نظم بین‌المللی را تحت لوای چین و روسیه به چالش می‌کشند، و کشورهایی که ترجیح می‌دهند محتاطانه دوری کنند، آشکار می‌کند.

این برجستگی دیپلماسی چندجانبه که پیش از این با همه‌گیری کووید-19 در سال‌های 2020 و 2021 تضعیف شده بود، در پس زمینه ضدحمله برق آسای نیروهای اوکراینی پس از هفت ماه درگیری و بن‌بست دیپلماتیک بین مسکو و کی‌یف برگزار می‌شود.

هرگز نظم بین المللی تا این حد از هم گسیخته به نظر نمی رسید، این درگیری نقشه جدیدی از روابط قدرت جهانی را آشکار می کند. از یک سو، غربی ها و متحدان آنها، به رهبری امریکا، از ایفای نقش ژاندارم جهان خسته شده اند، اما در اروپای غافلگیرشده از بازگشت جنگ، از اوکراین حمایت می کنند. از سوی دیگر، روسیه، یکی از اعضای شورای امنیت، متهم به نقض منشور سازمان ملل با حمله به همسایه خود، و حمایت محتاطانه و با انگیزه پنهانی چین رو به رو است.

در نهایت، گروهی ناهمگون به نمایندگی هند، کشورهای آسیایی و آفریقایی مانند آفریقای جنوبی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی، که نمی خواهند طرفی را انتخاب کنند و نگران پیامدهای دیپلماتیک، غذایی و انرژی این جنگ بر جهان هستند.

ژرار آرود، دیپلمات سابق و سفیر سابق فرانسه در ایالات متحده امریکا در این باره گفت: «این درگیری نشان دهنده جدایی است، یعنی کاهش نفوذ غربی ها، با وجود بسیج آنها در کنار اوکراین، و بازگشت مهم امریکا به اروپا است.»

از نظر الیزه، مجمع عمومی باید امکان تقویت حمایت از اوکراین را فراهم کند، در حالی که درصدد جمع کردن کشورهای «غیر متعهد» یا «بی طرف» به منظور تحت فشار قرار دادن روسیه است. رئیس دیپلماسی فرانسه، به همین منظور به تازگی دو سفر متوالی به ترکیه و هند داشته است. اگرچه رهبران چین و هند در نیویورک حضور نداشتند که این کار را برای غربی‌ها سخت کرده است. 

در این میان رئیس کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، این فرصت را داشت که نشان دهد کاملاً منزوی نیست. او اندکی پیش از افتتاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سمرقند ازبکستان با همتایان چینی، هندی، ایرانی و ترک خود در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنگ اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین جامعه جهانی کشورهای جهان سوم ایالات متحده امریکا امریکا و روسیه امریکا و چین


( ۱۵ )

نظر شما :