اتفاقی که هم برای عراق و منطقه مفید است هم برای خود او

تلاش کاظمی برای از سرگیری روابط ایران و عربستان

۰۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۸۱۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: مصطفی کاظمی فکر می کند، جوش دادن روابط ایران و عربستان، امتیاز بزرگی است که علاوه بر منفعت آن برای عراق، دو کشور ایران و عربستان و ذینفعان دیگر به سود خود او نیز خواهد بود.
تلاش کاظمی برای از سرگیری روابط ایران و عربستان

دیپلماسی ایرانی: مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده، وارد تهران شد. وی قبل از این که به تهران بیاید، روز شنبه به عربستان سعودی رفت و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور رایزنی کرد. سفر کاظمی به جده که تنی چند از وزرایش از جمله وزیر امور خارجه او را همراهی می کردند، شنبه شب انجام شد. او بامداد یکشنبه بعد از انجام مناسک حج عمره، عربستان را ترک کرد و به سمت تهران آمد. این شیوه سفر به خوبی نشان می دهد که سفر او به ایران برای چیست. احیای روابط ایران و عربستان که مذاکرات پیرامون آن تاکنون پیشرفت های خوبی داشته، هدف اصلی او از سفر به این دو کشور است. 

کاظمی پنج دور مذاکرات هیئت های عالی رتبه ایران و عربستان را در بغداد میزبانی کرد، و آخرین دور آن نیز با موفقیت به پایان رسید. رضایت از نتیجه گفت وگوها را هر دو طرف اذعان کردند تا آنجا که انتظار می رفت در گام بعدی دو طرف درباره بازگشایی سفارتخانه ها و تصمیم برای اعزام سفیر به پایتخت های یکدیگر به توافقاتی برسند. نشانه پیشرفت ها در بهبود مناسبات دو کشور را می توان در استقبال خوبی که طرف های عربستانی از زائران ایرانی بیت الله الحرام برای شرکت در مناسک حج انجام می دهند، به خوبی مشاهده کرد. حالا کاظمی انتظار دارد میوه این تلاش ها را که خود باعث و بانی آن بوده و برای پیشبرد آن تلاش بسیاری کرده است، بچیند. 

مصطفی کاظمی از نخستین روزی که به قدرت رسید، احیای جایگاه عراق و میزبانی از کشورهای متخاصم برای حل اختلافاتشان را محور اصلی فعالیت های خود در سیاست خارجی تعریف کرد. او بر این باور است که عراق ظرفیت های بالایی دارد، روابط خوبی با کشورهای رقیب در منطقه و همچنین قدرت های بزرگ جهانی از جمله ایالات متحده امریکا و روسیه دارد، دوره بی ثباتی را سپری کرده و وارد مرحله جدیدی شده است که می تواند بازیگر موثری در حوزه دیپلماسی باشد. به همین دلیل با میزبانی از کشورهایی که در حوزه های مختلف اختلاف نظر دارند و گرد آوردن آنها پشت یک میز برای حل مشکلاتشان، تبدیل بالفعل این پتانسیل است که امتیازی مهم برای عراق محسوب می شود و در ارتقای جایگاه منطقه ای عراق نقش موثری خواهد داشت. میزبانی از نمایندگان ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم که بازیگران اصلی تحولات منطقه محسوب می شوند، برای حل اختلافاتشان مهمترین دستاوردی است که او گمان می کند می تواند نهایت استفاده را برای عراق داشته باشد. 

از سوی دیگر این اتفاق یک جنبه شخصی برای شخص کاظمی نیز دارد. در بحبوحه تشکیل دولت که با وجود گذشت حدود 8 ماه از برگزاری انتخابات مجلس، هنوز به نتیجه نرسیده و اختلافات جریان های سیاسی پیروز در انتخابات عراق در اوج خود به سر می برد، برقراری روابط مستقیم میان تهران و ریاض با میانجیگری کاظمی می تواند امتیازی مهم برای شخص او نیز باشد تا به عنوان چهره ای با دستاوردهای ملموس سیاسی بار دیگر برای تکیه زدن بر پست نخست وزیری مطرح شود. برای همین او اصرار دارد میوه تلاش هایش برای حل اختلافات ایران و عربستان را الآن، نه وقتی دیگر، بچیند. چرا که به این ترتیب او می تواند به چهره بی رقیبی در میان رقبای سیاسی اش تبدیل شود که شانس او را برای حفظ جایگاه نخست وزیری عراق بسیار افزایش می دهد. برای همین به فاصله کوتاهی بعد از جایگزین شدن نمایندگان فراکسیون چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که نیروهای نزدیک به ایران محسوب می شوند به جای نمایندگان مستعفی جریان صدر، او تلاش هاش را برای از سرگیری روابط ایران و عربستان را مضاعف کرده است و حتی تلاش دارد هر چه سریعتر موضوع بازگشایی سفارتخانه ها از سوی دو طرف اعلام شود. به عبارت دیگر او فکر می کند، جوش دادن روابط ایران و عربستان، امتیاز بزرگی است که علاوه بر منفعت آن برای عراق، دو کشور ایران و عربستان و ذینفعان دیگر به سود خود او نیز خواهد بود./خراسان

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مصطفی کاظمی ایران و عربستان سعودی ایران و عراق ایران و عراق و عربستان میانجیگری عراق انتخابات عراق سید علی موسوی خلخالی روابط ایران و عربستان


( ۲ )

نظر شما :