آیا محاسبات امریکا اشتباه از کار درآمد؟

سود کلان خزانه داری روسیه از جنگ اوکراین

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۲۱۴۸ اخبار اصلی اروپا
در زمانی که ارزش برخی از ارزهای اروپایی و دلار آمریکا رو به کاهش است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خود افتخار می‌کند که پول ملی او در حال صعود دائمی است؛ زیرا قیمت آن با وجود تحریم‌های «سنگین» اقتصادی و هزینه‌های هنگفت جنگ اوکراین در بورس جهانی به حدود ۶۲ روبل در برابر دلار رسیده است.
سود کلان خزانه داری روسیه از جنگ اوکراین

دیپلماسی ایرانی: آمار وحشتناکی برای واشنگتن درباره سرازیر شدن میلیاردها دلار پول نفت و گاز به خزانه روسیه به لطف جنگ اوکراین منتشر شده است. چگونه افزایش «روبل» بر خلاف تمام محاسبات غرب رخ داده است؟ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده کدام یک دیدگاه دقیق‌تری دارد؟

در زمانی که ارزش برخی از ارزهای اروپایی و دلار آمریکا رو به کاهش است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خود افتخار می‌کند که پول ملی او در حال صعود دائمی است؛ زیرا قیمت آن با وجود تحریم‌های «سنگین» اقتصادی و هزینه‌های هنگفت جنگ اوکراین در بورس جهانی به حدود 62 روبل در برابر دلار رسیده است.

خبرگزاری اقتصادی آمریکا «بلومبرگ» با پخش گزارشی به علت اصلی این مسئله پرداخت و به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که درآمد روسیه از صادرات نفت و گاز به دلیل افزایش پنجاه درصدی قیمت‌ها از اویل سال 2022 حدود 20 میلیارد دلار در ماه افزایش یافته است.

صادرات نفت روسیه 8 میلیون بشکه در روز است که 20 درصد آن به اروپاست و سالانه حدود 155 میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر می کند که معادل 45 درصد نیاز آن است. این امر یعنی خزانه داری روسیه بیشترین سود را از تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین بدست آورده است.

بدیهی است که تحریم‌های اقتصادی شرورانه‌ای که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روسیه تحمیل کرده کاملاً نتیجه معکوس داشته و در بحرانی کردن اقتصاد روسیه موفق نبوده است. علاوه بر اینکه شکاف‌های‌ بزرگی در صفوف اتحادیه اروپا به علت مخالفت کشورهایی مانند مجارستان، بلغارستان و آلمان ایجاد کرده است.

کمیسیون اروپا در تلاش برای برطرف کردن این اختلافات و حفظ آبروی آمریکا، ممنوعیت تدریجی نفت و گاز روسیه و همزمان جستجو برای منابع جایگزین (مانند کشف میدان‌های جدید نفت و گاز در دریای شمال یا  تولید گاز پاک از ضایعات مواد غذایی) را پیشنهاد کرد؛ اما این پیشنهادها غیرعملی به نظر می‌رسند و تنها 20 درصد از مصرف اروپا از گاز روسیه را پوشش می دهند.

آنچه می‌خواهیم از موارد فوق نتیجه بگیریم این است که به نظر می‌رسد رئیس جمهوری پوتین برای مقابله با این تحریم‌ها و کاهش اثرات آن آماده شده است در حالی که عکس آن در طرف آمریکایی و اروپایی مشاهده می‌شود. به طوری که تصمیم‌گیری این طرف ها برای محاصره روسیه تاکنون به اندازه کافی حساب شده نبوده و هر چه جنگ اوکراین طولانی‌تر شود، خزانه روسیه با صدها میلیارد دلار اضافی پر می‌شود که نه تنها برای تأمین مالی جنگ کافی است بلکه بیشتر هم است. در حالی که فرسایش آمریکا و اروپا به دلیل پوشش خسارات اوکراین و ارسال تسلیحات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار بیشتر می‌شود.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین ایالات متحده امریکا روبل روسیه تحریم روسیه اقتصاد روسیه


( ۲۱ )

نظر شما :

مجید ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳
آبروی از دست رفته ارتش سرخ را چه کنیم؟!
صهیب بابایی توسکی ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۲
عربستان با بالا رفتن قیمت نفت بیشترین سود را برده است.
به مجید ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۷
شماها برید فعلا فکر کنید چرا پیش بینی های پدرانتان در مورد اقتصاد روسیه درست در نیامد ، ارتش سرخ پیشکش