ابعاد نقض حقوق بشر در ترکیه و کردستان عراق

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۸ کد : ۲۰۱۱۳۲۵ سرخط اخبار

محمد مهدی ملکی

هیچ عقل منطقی و منصفی نیز نمی‌تواند بپذیرد که آمریکا به عنوان تنها دولتی که سابقه استفاده از بمب اتم و کشتار دسته جمعی مردم را دارد بخواهد از حقوق بشر صحبت کرده و از آن دفاع کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، آمریکایی که بر اساس آمار منتشر شده بیش از ۲۲ درصد زندانیان جهان را در خود جای داده است و وضعیت اسفبار زندان‌های آشکار و پنهان آن بر کسی پوشیده نیست به نحوی که حتی وزارت دادگستری آن کشور نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده است، اینک مدعی نقض حقوق بشر توسط دیگر کشور‌ها شده است.

آمریکا سالیانه گزارشی را تحت عنوان رعایت حقوق بشر در کشور‌های دیگر منتشر می‌کند که بسیار قابل تامل و تاسف است و به تعبیری طنز تلخ دیگری است که در روزگار ما وجود دارد.

«تحریم‌های گسترده» علیه بسیاری از ملت‌ها و دولت‌های جهان و «اعمال خشونت و جنگ» در حق آن‌ها توسط مقامات کاخ سفید به عنوان دو ابزار قدرتمند و تاثیرگذار نقض گسترده حقوق بشر از سوی آمریکا به حساب می‌آید.

هر چند در برخی از صفحات این گزارش فکت‌هایی از نقض حقوق بشر توسط بعضی کشور‌ها از جمله ترکیه نسبت به اقوام ساکنان در آن سرزمین (کُردها) نوشته شده است که مقامات آنکارا آن را تکذیب و رد کرده‌اند، اما می‌توان به استناد برخی اظهارات و مواضع فعالین حقوق بشر از جمله «سلما آلتان» سخنگوی گروه همبستگی با زندانیان که گفته بود «زبان کُردی در زندان‌های ترکیه ممنوع شده است»، نسبت به نقض حقوق بشر در جای جای این کره خاکی اظهار نگرانی و تاسف کرد.

در جایی دیگر از این گزارش با اشاره به فساد مالی در میان مقامات اقلیم کردستان عراق، از بازداشت گسترده و خودسرانه فعالان مدنی، اصحاب رسانه و معترضان به سیاست‌های اعمالی رهبران منطقه اقلیم کردستان عراق انتقاد کرده است.

فارغ از درستی یا نادرستی این مطالب باید گفت که پُر واضح هست که امروز مطالبه جدی افکار عمومی توجه به حقوق طبیعی و ذاتی شهروندان و اقشار مختلف مردم است که متأسفانه در برخی کشور‌ها و توسط برخی حکمرانان به راحتی نقض می‌شود.

اما همانطور که گفته شد نه تنها ایران گزارش ارائه شده از سوی آمریکا را در خصوص وضعیت حقوق بشر در دیگر کشور‌ها قبول ندارد و رسماً و علناً جایگاهی برای آمریکا در ارزیابی موضوع حقوق بشر در کشور‌های دیگر قائل نیست، بلکه هیچ عقل منطقی و منصفی نیز نمی‌تواند بپذیرد که آمریکا به عنوان تنها دولتی که سابقه استفاده از بمب اتم و کشتار دسته جمعی مردم را دارد بخواهد از حقوق بشر صحبت کرده و از آن دفاع کند!

مقامات آمریکا بهتر است نسبت به نقض گسترده حقوق سیاه پوستان و رنگین پوستان در داخل مرز‌های آن کشور، افزایش آمار کشته شدگان بی گناه به بهانه قانون آزادی حمل اسلحه، تبعیض گسترده میان اقشار مختلف مردم که منجر به شکاف طبقاتی بسیار عمیق شده و البته اقدامات بسیار وسیع و نامحدودی که به طرز فاحشی ناقض حقوق بشر در کشور‌های دیگر شده پاسخگو باشند تا آن که بخواهند با ارائه گزارش‌های سوری از دیگر کشور‌ها در خصوص عدم رعایت حقوق بشر گله‌مند باشند.

در خاتمه آنکه، امیدواریم با رشد آگاهی افکار عمومی جهانی هرچه زودتر این قبیل اقدامات ظاهری و عوام فریبانه که از سوی مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر انجام می‌گیرد متوقف شود و مسئولین و مقامات فعلی و گذشته آن‌ها که مسئول نقض گسترده و فاحش حقوق مردم بسیاری در کشور‌های مختلف شده اند در دادگاه‌های بین المللی به محاکمه کشیده شوند.


( ۲ )

نظر شما :