خبری از آزادی سازی پول های ایران نیست

احیای برجام یک قدم تا کما

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۰۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اگر توقف در مذاکرت وین به انسداد و انسداد به کمای دیپلماتیک بدل شود عملا تمام برنامه های دولت رئیسی در حوزه اقتصادی و معیشیتی هم به دیوار می خورد. علی الخصوص که دولت سیزدهم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آزادسازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران منوط کرده است
احیای برجام یک قدم تا کما

مهدی بازرگان، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی - آن گونه که اخبار واصله حکایت داشت قرار بود سه شنبه هفته گذشته شاهد ترافیک دیپلماتیک در تهران باشیم؛ از سفر وزیر امور خارجه عمان گرفته تا حضور هیات قطری و دیدار فود حسین. در این بین تنها بعدازظهر چهارشنبه گذشته بود که رئیس دستگاه سیاست خارجی عراق به ایران سفر کرد. 

در وهله اول به نظر می رسید این حضور همزمان مقامات عمانی، قطری و عراقی نشان از گشایش های سیاسی و اقتصادی و تسهیل گفت وگوها بین تهران – واشنگتن باشد. به ویژه که شنیده ها حکایت از تبادل سه زندانی دوتابعیتی (سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز) با اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی داشت. 

پیرو این نکته گمانه زنی های سیاسی و رسانه ای از تلاش دوحه، بغداد و مسقط برای انجام این تبادل و آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران می گفت. ولی آنگونه که پیداست از یک طرف فواد حسین، وزیر امور خارجه با دستور کار متفاوتی ذیل حمله موشکی به اربیل پا به تهران گذاشت و در آن سو لغو سفر وزیر امو خارجه عمان و ابهام در ورود هیات قطری به تهران موید آن است که توقف در مذاکرات وین عملا به انسداد کشیده شده است. 

اگر موضع روزنامه کیهان در بستن تنگه هرمز بر روی نفتکش های کره ای برای گرفتن اموال بلوکه شده خود را هم به این معادله اضافه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که اکنون برای تهران هم مسجل شده که خبری از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیست؛ ادعایی که پیشتر توسط ایرنا مطرح شده بود و بعد از شل کن و سفت کن های خطیب زاده نهایتا با تایید سخنگوی وزارت امور خارجه دولت رئیسی همراه شد. 

هرچند مسئولین کشور این دو مذاکرات (مذاکرات وین و مذاکرات بر سر تبادل) را مستقل از هم می دانند، اما ظاهرا توقف و انسداد در احیای برجام به عدم موفقیت مذاکرات بر تبادل زندانیان دوتابعیتی با پول‌های بلوکه شده ایران منجر شده است؛ چنانی که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفته هایش به آن اذعان داشت.

در این بین لارا روزن در خبرنامه خود با عنوان «دیپلماتیک» عنوان داشت که دولت بایدن تصمیم گرفته است پیشنهاد جدیدی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام (خروج سپاه از FTO) به تهران ارسال نکند. اگر این گفته های روزنامه‌نگار آمریکایی نزدیک به واقعیت باشد، هم دلایل نیامدن مقامات قطری و عمانی با هدف انجام تبادل زندانیان دوتابعیتی و اموال بلوکه شده در کره جنوبی را تبیین می کند و از آن مهمتر می تواند هشداری برای به کما رفتن مذاکرات وین باشد.

با در نظر گرفتن این شرایط، فضای سیاسی و دیپلماتیک سازنده با هدف ارائه پیشنهادات جدید برای برون رفت از انسداد کنونی و جلوگیری از به کما رفتن احیای برجام به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این بدان معناست که نهایتا ما با دو سناریو روبه روییم. یا ایران برای بحرانی تر نشدن وضعیت اقتصادی و معیشتی در خصوص آخرین مسئله باقی مانده مذاکرات با محوریت خروج سپاه از لیست سیاه سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده (FTO) با دولت بایدن به توافق می رسد و یا توافقی انجام نخواهد شد، هر چند که بعید به نظر می رسد تهران در این زمینه دست به تعدیل موضع خود بزند.

حال اگر احتمال وقوع سناریوی دوم را قوی تر بدانیم و به دنبالش توقف در مذاکرت وین به انسداد و انسداد به کمای دیپلماتیک بدل شود عملا تمام برنامه های دولت رئیسی در حوزه اقتصادی و معیشیتی هم به دیوار می خورد. علی الخصوص که دولت سیزدهم حذف ارز 4200 تومانی را به آزادسازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران منوط کرده است. / شرق

کلید واژه ها: ایران برجام زندانیان دوتابعیتی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی سپاه لیست سیاه سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده (FTO)


( ۱۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۰
اینکه بیاییم وقوع فلان طوفان را به عطسه ی بلند فلان آدم ربط دهیم ، شاید رومانتیک باشد اما واقع بینانه نیست . تحریمهای آمریکا علیه ایران ریشه ای تر ، فلسفی تر و با برنامه تر از آنست که بوجود آمدنش یا از بین رفتنش به فلان شعار ، فلان تهدید ، فلان نهاد ، فلان قرارداد و ... وصل باشد . کسانی که وزن تحریم را با fatf یا تحریم فلان نهاد یا سفر فلان مسئول و مانند آنها برابر می کنند ، مثلشان مثل فردیست که حرکت یا عدم حرکت فیلی را به نخ گره زده شده به پایش ، می سنجد . آمریکاییها تحریم ایران را لغو نخواهند کرد که لغو آن مساوی آغازی بر پایانشان خواهد بود ( چرایش ، اظهر من الشمس است و بماند ) . پس می ماند طرف مقابل یعنی ما . اگر مملکت داریمان علی رغم سایه فاجعه بار تحریمها ، اصلاح شود و بهبود یابد ( هر چند کاریست دشوار اما کارستان ) ، امیدی بر فروپاشی اجباری تحریمها ( نه لغو اختیاری آن ) حاصل می شود . والا این در و پاشنه نسلها مهمان ما خواهد بود . چرایی ایجاد تحریمها ، کوه یخی است که اکثرمان فقط نوک بیرون از آب آن را می توانیم بینیم .
مرگ بر آمریکا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۰:۵۶
واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.