بهانه‌های تل‌آویو برای افزایش بودجه نظامی

امریکا جلوی لفاظی های اسرائیل علیه ایران را بگیرد

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۳۹۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نتایج یک نظرسنجی اجرا شده از سوی مرکز امنیت و دموکراسی و مرکز افکار عمومی خانواده «وتربی» نشان می‌دهد که تنها ۳۱ درصد از پاسخ دهندگان از مدیریت بودجه‌های مالی ارتش در سال ۲۰۲۱ راضی بودند.
امریکا جلوی لفاظی های اسرائیل علیه ایران را بگیرد

نویسنده: سهام معط الله

دیپلماسی ایرانی: ارتش اشغالگر اسرائیل به رهبری بنی گانتس کاملا آماده حمله به ایران در هر لحظه شده به این خیال که باعث از کار انداختن برنامه هسته‌ای این کشور برای مدتی طولانی در صورت به بن بست رسیدن دیپلماسی شود. در این راستا کمیته مالی کنیست در تاریخ 23 دسامبر 2021 بودجه‌ای اضافی را برای تجهیز و آموزش به ارزش 2.9 میلیارد دلار را تصویب کرد.

اسرائیل به افزایش بودجه دفاعی خود به بهانه تهدید ناشی از ایران ادامه می‌دهد؛ اما بسیاری از اسرائیلی‌ها هر شِکِل (واحد پول اسرائیل) را که برای هزینه نظامی تخصیص می‌یابد زیر ذربین قرار می‌دهند. به این ترتیب که اعتماد مردم اسرائیل در چگونگی مدیریت بودجه اختصصاص یافته به ارتش کاهش یافته است.

در این راستا نتایج یک نظرسنجی اجرا شده از سوی مرکز امنیت و دموکراسی و مرکز افکار عمومی خانواده «وتربی» نشان می‌دهد که تنها 31 درصد از پاسخ دهندگان از مدیریت بودجه‌های مالی ارتش در سال 2021 راضی بودند.

اسرائیل به پیروزی‌ای آشکار و در نزدیک ترین زمان ممکن و باکمترین خسارت تمایل دارد از این رو تلاش می‌کند دولت جو بایدن در ایالات متحده را به همکاری نظامی متقاعد کند؛ اما آنچه محاسبات اسرائیل را برهم می‌زند آماده کردن ملت اسرائیل برای دریافت پاسخ انتقام جویانه و حتمی ایران است.

اسرائیل به خوبی از افزایش شمار موشک‌هایی که ممکن است ایران به محض حمله به این کشور استفاده کند، خبر دارد و همچنین از قدرت ویران‌گری این موشک‌ها و نیز پیامدهای خطرناک جسارتش علیه ایران باخبر است.

ارتش اسرائیل هنوز به چراغ سبزی برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران دست نیافته است و حتی اگر اسرائیل از حمایت بین المللی برخوردار شود در جنگی فرسایشی درگیر خواهد شد که خسارت‌های مادی عظیمی خواهد داشت. همچنین می‌داند آمریکا به نیابت از آن اقدام نخواهد کرد؛ چرا که سرگرم اهداف دیگری در آسیا است.

از سوی دیگر ایران توانسته است زرادخانه‌ای از موشک های دور برد ایجاد کند که می‌تواند به آسانی به هر نقطه از اسرائیل برسد. فراتر این که ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اورانیوم بیشتری غنی‌سازی کرده است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عدم قدرت خود برای آگاهی یافتن از میزان دقیق اورانیوم غنی شده ایران تاکید دارد.

دیگاه خودخواهانه صهیونیستی در ورای سرسختی آمریکا درباره کاهش تحریم های آمریکاست که به ایران امکان دسترسی به میلیاردها دلار درآمدهای نفتی بلوکه شده در حساب‌های خارجی و نیز امکان فروش میزان بیشتری از نفت را فراهم می‌کند و باعث می‌شود پول ملی این کشور تقویت شود و تورم شدیدی را کاهش می‌دهد که فقیر شدن طبقه متوسط ایران را تسهیل می‌کند.

خلاصه این که می‌توان گفت واشنگتن که به تمایل خود برای برقراری صلح در خاورمیانه افتخار می‌کند باید از نفوذ خود برای متقاعد کردن اسرائیل استفاده کند و تل آویو را از بیان اظهارات و اقدامات تحریک‌آمیزی باز دارد که تنها باعث می‌شود ایران درباره مواضع و تصمیماتش عزم و اراده بیشتری پیدا کند.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران و چین ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به ایران ایران و امریکا تهدید اسرائیل برای حمله به ایران جنگ با ایران مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۷ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۵
رژیم صهیونیستی توان حمله به ایران را ندارد. اگر داشت، لحظه ای درنگ نمیکرد.