رایزنی سعد حریری با نبیه بری درباره تصمیم عدم مشارکت در انتخابات/ اهل سنت لبنان نگرانند

۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰ کد : ۲۰۰۹۳۳۱ سرخط اخبار

نخست وزیر پیشین لبنان در جریان دیدار با رئیس پارلمان این کشور در خصوص تصمیمات اخیرش درباره انتخابات لبنان گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، سعد الحریری، نخست وزیر پیشین لبنان با نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور در "عین التینه" دیدار کرد.

این دیدار با هدف رایزنی در خصوص دلایل تصمیم اخیر الحریری در مورد عدم تمایلش به شرکت در انتخابات پارلمانی آتی صورت گرفت که جزئیات آن در جریان کنفرانس مطبوعاتی آتی در امروز (دوشنبه) اعلام خواهد شد.

در این نشست علی حسن خلیل، معاون سیاسی رئیس پارلمان لبنان و هانی حمود، مشاور سعد الحریری نیز حضور داشتند که این نشست بیش از یک ساعت و نیم طول کشید.

پیش از این دیدار تجمعاتی در حمایت از الحریری در نزدیکی مقر اقامتش در بیروت برگزار شده بود.

روز جمعه سعد الحریری در نشستی با اعضای فراکسیونش به صورت آشکار و علنی اعلام کرده بود نه شخص خودش و نه جریان متبوعش قصد شرکت در انتخابات پارلمانی مه آتی را ندارد.

البته اعضای جریان المستقبل می‌توانند به صورت مستقل نامزد شوند و این یعنی در صورت نامزد شدن از پوشش سیاسی الحریری و جریان المستقبل برخوردار نخواهند بود.

برخی نمایندگان فراکسیون المستقبل اعلام کردند در صورتی که چنین تصمیمی گرفته شود، با آن مخالفت خواهند کرد، برخی دیگر نسبت به آن ابراز نگرانی و تاکید کردند الحریری باید در این انتخابات شرکت کند زیرا او بر این مسأله تاکید کرده بود و بازگشتی از آن وجود ندارد.

نگرانی اهل سنت
از سوی دیگر منابع اعلام کردند نیروهای اهل سنت لبنان از تصمیم قطعی سعد الحریری برای عدم مشارکت در انتخابات نگران هستند.

این اولین بار از ۱۹۹۶ است که این جریان مهم اهل سنت لبنان در انتخابات شرکت نمی‌کند و این وضعیت تازه احتمالات گوناگونی را درباره نیروهای سیاسی اهل سنت مطرح می‌کند به خصوص که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر فعلی هم بر اساس شنیده‌ها احتمالا تصمیم ندارد در انتخابات مشارکت کنند.

در این راستا، یک منبع آگاه لبنانی در گفت‌وگو با نشریه «الشرق الاوسط» تأکید کرد با وجود اینکه هنوز الحریری تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده، گروه‌های اهل سنت لبنان دچار یک خلأ سیاسی شده‌اند.

به گفته این منبع، روز جمعه نخست‌وزیران سابق لبنان با بازگشت الحریری به لبنان با وی دیدار کردند و تلاش آنان برای متقاعد کردن الحریری به عقب‌نشینی از این تصمیم با پافشاری شدید وی بر تصمیمش مواجه شد.

این منبع افزود که نخست‌وزیران سابق در حال تلاش برای تنظیم نقشه راه تازه‌ای در انتخابات در نبود الحریری و پر کردن جای خالی جریان المستقبل هستند.

بر اساس این گزارش، این البته به معنای توقف تلاش‌ها برای متقاعد کردن الحریری به بازگشت به رقابت انتخابات نیست.


( ۲ )

نظر شما :