لاوروف: دوستی روسیه و چین علیه هیچکس نیست

۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۷ کد : ۲۰۰۹۱۷۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) تاکید کرد، همکاری میان مسکو و پکن علیه هیچ کشوری نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت:‌ در ارتباط با روابط ما با چین این روابط در معرض هیچ بحرانی قرار نداشته و صرف نظر از آنچه که همکاران غربی ما درباره اش فکر کنند، در حال توسعه هستند. دوستی ما با چین علیه هیچکسی نیست.

لاوروف در ادامه این صحبتهایش تاکید کرد، روسیه انتظار دارد غربی ها در عرض چند روز آینده به پیشنهادات امنیتی اش پاسخ دهند.

سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفت: ما شدیدا به روی دریافت پاسخهای ملموس وعده داده شده از بابت پیش نویس اسنادی که روسیه به آمریکا و اعضای ناتو تحویل داد، حساب باز می کنیم. بر اساس دلایلی معتقدیم که همین روزها تماسهایی در قبال این موضوع رخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، به اصطلاح توافقات مینسک با موضوع صلح اوکراین هیچ جایگزینی ندارند و هیچ به اصطلاح طرح "ب" برای کی‌یف وجود ندارد.

او به خبرنگاران تاکید کرد: نمی توان هیچ گونه طرح "ب" برای حکومت اوکراین متصور شد. تنها توافقات مینسک درباره اوکراین موضوعیت دارند و کی‌یف نیز موظف به اجرای جامع آنها است.

لاوروف در ادامه این اظهاراتش بیان کرد، اوکراین اکنون تحت مدیریت خارجی آمریکا بوده و واشنگتن می تواند کی‌یف را مجبور به اجرای توافقات مینسک کند.

وی در پی دیدارش با گوردان گرلیک رادمن، همتای خود از کرواسی افزود: البته اوکراین امروز تحت کنترل خارجی آمریکا است.

وزیر خارجه روسیه گفت: واشنگتن قادر است به سادگی کی‌یف را مجبور به پایبندی نهایی به توافقات مینسک کند.

وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد، اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر این که روسیه در حال تدارک دیدن یک تحریک در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین با هدف کسب بهانه برای حمله به اوکراین است غلط هستند.

وی افزود: بیایید فراموش نکنیم که مقامات آمریکایی چه صحبتی درباره به اصلطلاح حمله روسیه به اوکراین به ویژه اشاعه اطلاعات کاملا دروغ درباره تدارک ما برای رقم زدن حمله ای تحریک آمیز علیه جمعیت روس زبان منطقه دونباس با هدف بهانه پیدا کردن برای آن حمله مطرح کردند.


نظر شما :