قدردانی ایکائو از ایران بابت همکاری در پرونده هواپیمای اوکراینی/بدعهدی غرب در تأمین قطعات هواپیماهای برجامی

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱ کد : ۲۰۰۸۴۸۸ سرخط اخبار

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بخش عمده اقساط صندوق توسعه ملی بازپرداخت نشده است، گفت: فرآیند بازپرداخت بخشی اقساط هواپیمای برجامی به صندوق توسعه در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد محمدی‌بخش در نشست خبری در پاسخ به سوال فارس‌ مبنی بر آخرین وضعیت بازپرداخت اقساط صندوق توسعه برای هواپیماهای برجامی اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و رکود حاکم شده بر بخش هواپیمایی کشور، تامین منابع برای پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی از صندوق توسعه با مشکل مواجه شد که پس از طرح بحث با بانک‌های عامل مهلت بازپرداخت تمدید شد.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از اقساط صندوق توسعه بازپرداخت نشده است، افزود: فرآیند بازپرداخت بخشی اقساط هواپیمای برجامی به صندوق توسعه در حال انجام است.

* ۲۵ تا ۳۰ درصد هواپیماهای برجامی در وضعیت تعمیر و نگهداری هستند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان اینکه مطابق استانداردهای جهانی ۲۵ تا ۳۰ درصد هواپیماهای برجامی نیز در حال تعمیر و نگهداری هستند، گفت: متاسفانه شرکت‌های طرف قرارداد اروپایی برای هواپیماهای برجامی با بدعهدی پشتیبانی لازم را انجام نداده و قطعات تعهد شده در قرارداد را تامین نکردند و همین مسئله زمین توقف تعمیر نگهداری ۵ یا ۶ هواپیمای ATR را فراهم کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با تهیه لایحه قضایی مطابق قرارداد، بدعهدی شرکت‌های اروپایی را پیگیری خواهیم کرد.

محمدی‌بخش با اشاره به محرمانه‌گی قرارداد هواپیماهای برجامی گفت: قرارداد هواپیماهای برجامی برای نهادهای نظارتی محرمانه نیست و ما مخالفتی برای انتشار جزئیات آن نداریم.

* از توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) حمایت می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گسترش منطقه آزاد شهرری در مجاورت شهر فرودگاهی امام خمینی (‌ره) و تداخل برنامه‌های توسعه‌ای این دو بخش گفت: ما از هر تصمیمی مبنی بر توسعه شهرهای فرودگاهی از دو جنبه افزایش تعداد پروازها و توسعه زیرساختی حمایت می‌کنیم و توسعه مناطق آزاد در این راستا مورد حمایت است.

* کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما

محمدی‌بخش با اشاره به اینکه برای افزایش پروازهای داخلی و خارجی، پروازهای اروپایی و پروازهای چین و شرق آسیا برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: با ۱۱ کشور منطقه مذاکراتی داشته‌ایم تا پروازها به مقاصد مختلف افزایش یابد و همچنین با لغو ویزای عتبات، پروازهای عراق افزایش خواهد یافت، همچنین تا 2 هفته آتی سفری به دمشق داریم تا مذاکرات برای ازسرگیری پروازهای سوریه نهایی شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح اینکه قیمت بلیت در حال حاضر با چه سازوکاری تعیین می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت رقم خورد و چند مؤلفه قیمت دلار، نرخ سوخت، نرخ بیمه، تعمیرات و سایر موارد را در این جدول لحاظ کردیم و به یک رقمی رسیدیم که در شرایط فعلی به آن پایبند خواهیم بود.

* هواپیماهای زمین‌گیر تحویل شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تفریحی می‌شود

محمدی‌بخش با اشاره به هواپیماهای غیر فعال گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تفریحی از ما خواسته‌اند که بدنه هواپیماهای زمین‌گیر را در اختیار آنها قرار دهیم و بر این اساس کمیته‌ای برای این منظور تشکیل شده و هواپیماهای زمین‌گیر را به آنها واگذار می‌کنیم.

* زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها را قبول ندارم

وی با بیان اینکه زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها را قبول ندارم، گفت: ما با این موضوع مخالفیم و با زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها موافق نیستم اما مدل‌های اقتصادی آنها باید اصلاح شود. با مدل‌های اقتصادی موجود، هیچ ایرلاین جدیدی را نمی‌پذیریم و مجوز جدیدی صادر نمی‌کنیم.

* قدردانی ایکائو از ایران بابت همکاری در پرونده هواپیمای اوکراینی 

این مقام مسئول در خصوص شکایت خانواده‌های متوفیان هواپیمای اوکراینی از سازمان هواپیمایی کشوری به ایکائو به عنوان نهاد بین‌المللی در این حوزه بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری کامل‌ترین همکاری را با مراجع بررسی پرونده داشت و حتی فراتر از آنچه از ما درخواست کردند، به آنها اسناد، مدارک و گزارش دادیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ایکائو برای همکاری تنگاتنگی که داشتیم از سازمان هواپیمایی کشوری تشکر کرد.‌


نظر شما :