اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان+تصاویر

۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۲۰۰۸۴۷۵ سرخط اخبار

هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امروز یکشنبه با حضور ۲۰ تن از وزیران امور خارجه و ۱۰ تن از معاونهای وزیران امور خارجه اعضای این سازمان از سراسر جهان اسلام در شهر اسلام‌آباد و در محل تالار مجلس شورای ملی این کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از پایگاه شبکه جئو، این نشست تاریخی که قرار است در آن بر سر وضعیت انسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر شود، توسط عربستان سعودی به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی و با میزبانی پاکستان برگزار می‌شود و ۷۰ تن از نمایندگان کشورها در آن شرکت می‌کنند.

نشست مربوط به این اجلاس امروز با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شده و ریاست این نشست به عهده شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان است.
این نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌های فزاینده بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در افغانستان و فوریت پیدا کردن رسیدگی به این وضعیت، اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

علاوه بر اعضا و ناظران سازمان همکاری اسلامی،، همچنین مقامات سازمان ملل، نهادهای مالی بین‌المللی (IFIs)، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، و طرفهای غیرعضو در سازمان همکاری اسلامی از جمله گروه P-۵، اتحادیه اروپا و کشورهای مهمی مانند آلمان و ژاپن، از دیگر دعوت‌شدگان به این اجلاس هستند.

عمران خان: آمریکا باید میان طالبان و چهل میلیون مردم افغانستان تفاوت قائل شود

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

در نشست افتتاحیه عمران خان، نخست وزیر پاکستان یک سخنرانی‌ با هدف برجسته کردن وضعیت و جلب توجه جهانیان به وضعیت رو به وخامت افغانستان، ایراد کرد.

عمران خان، سخنران اصلی افتتاحیه کنفرانس همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت به ویژه آمریکا باید میان طالبان و چهل میلیون مردم افغانستان فرق قایل شود، اگرچه ۲۰ سال با طالبان در جنگ بوده است. اما مساله اکنون مردم افغانستان و انسانیت است.

او افزود که پیش شرط‌های دولت فراگیر و حقوق بشر و زنان و تروریسم برای سرازیر شدن کمک‌های خارجی باعث کار نکردن بانک‌ها شده است. در حالی که به گفته او "در مورد حقوق بشر هر جامعه‌ای متفاوت است".

عمران خان تصریح کرد: بخش‌های بهداشتی و آموزشی در افغانستان در حال نابودی است. او از جهان خواست که اقدامات فوری را انجام دهد زیرا افغانستان به سرعت به سمت یک بحران انسانی پیش می‌رود.

عمران خان هشدار داد که اگر فورا اقدامی صورت نگیرد، افغانستان به سمت هرج و مرج پیش می‌رود. او گفت که هر دولتی که نتواند به کارمندان دولتی، پزشکان و پرستاران حقوق بدهد، فرو می‌پاشد. هرج و مرج در افغانستان به نفع هیچ کسی نیست و قطعاً این برای ایالات متحده مناسب نیست.

نخست‌وزیر پاکستان اضافه کرد که به دلیل کمبود منابع، اگر دولت افغانستان قادر به مقابله با تروریسم نباشد، کشورهای دیگر نیز ممکن است با تأثیرات آن مواجه شوند.

عمران خان با اشاره به حضور دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، گفت که تنها راه مقابله با این گروه‌های تروریستی، یک رژیم با ثبات در کابل است. او گفت که داعش قادر به انجام حملات بین‌المللی است.

نخست‌وزیر پاکستان از نمایندگان کشورهای اسلامی در پاکستان استقبال کرد و گفت: «طعنه‌آمیز است که اسلام‌آباد ۴۱ سال پیش نیز میزبان کنفرانس سازمان کنفرانس اسلامی در مورد افغانستان بوده است».

وی افزود: «هیچ کشوری به اندازه افغانستان از درگیری رنج نبرده است».

عمران خان گفت که وضعیت افغانستان نیز ناشی از سال ها حکومت فاسد، تعلیق کمک‌های خارجی، مسدودشدن دارایی‌های خارجی و سیستم بانکی ناکارآمد است که می‌تواند منجر به فروپاشی هر کشوری شود.

او گفت اگر جهان نتواند به موقع عمل کند، به «بزرگترین فاجعه ساخت دست بشر» منجر خواهد شد.

عمران خان در ادامه گفت که سازمان همکاری اسلامی مسئولیت بزرگی بر عهده دارد، «زیرا این وظیفه دینی ما نیز می‌باشد که از برادران رنج دیده افغان حمایت کنیم».

او از جهان خواست که حمایت خود را از مردم افغانستان با طالبان مرتبط نسازند، بلکه باید به فکر ۴۰ میلیون افغانی باشند که به سمت فاجعه می‌روند.

عمران خان همچنین گفت که طالبان نیز باید درک کنند که تشکیل یک دولت فراگیر، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و عدم استفاده از خاک افغانستان برای تروریسم در سایر کشورها، راه را برای کمک‌های بین المللی هموار خواهد کرد.

او افزود که به خاطر فساد، حکومت پیشین ۷۵ درصد بودجه خود وابسته به کمک‌های خارجی بود. اکنون ذخایر ارزی مسدود شده و بانکها در حال سقوط‌اند. ما در کنفرانس اسلامی مسئولیت بزرگ دینی برای کمک به آنها داریم.

وزیر خارجه عربستان:  فروپاشی افغانستان منطقه را به سمت آشوب می‌برد

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت: فروپاشی وضعیت کنونی در افغانستان منطقه را به سمت آشوب می‌برد و به نفع تندروها خواهد بود. ما حملات داعش علیه اقلیت‌های دینی در افغانستان را محکوم و تاکید می‌کنیم. حفظ امنیت و ثبات افغانستان مسئولیت جامعه بین المللی است.

وی تاکید کرد: وحدت افغانستان تنها راه مقابله با مداخله‌های خارجی است. ما امیدواریم مکانیزم‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ایجاد شود.

وی بر ضرورت اقدام جامعه بین المللی برای ممانعت از وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان تاکید کرد و گفت: ما خواهان مذاکره میان گروه‌های مختلف مردم افغانستان و عدم استفاده از خاک این کشور برای پناه دادن به گروه‌های تندرو هستیم.

وزیر خارجه پاکستان: نباید بگذاریم اشتباهات گذشته در افغانستان تکرار شود

پاکستان یک راهبرد شش ماده‌ای را برای رسیدگی به بحران انسانی و مشکلات امنیت غذایی و احیای اقتصاد در افغانستان، علاوه بر ظرفیت سازی نهادی برای مبارزه با تروریسم، پیشنهاد کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در این نشست گفت: افغانستان شاهد بحران انسانی به دلیل حکومتداری ضعیف و تکیه کردن بر کمک‌های خارجی است و این بحران انسانی روز به روز وخیم تر می‌شود. اوضاع سیاسی در افغانستان تغییر کرده است اما نیازهای ملت افغانستان همچنان پابرجا است.

وی گفت: پاکستان از بحران انسانی در افغانستان تأثیر می‌پذیرد. ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان بدون شروط اهمیت دارد. پاکستان نمی‌تواند از فروپاشی اقتصاد در افغانستان که موجب افزایش بی ثباتی می‌شود چشم پوشی کند. کشور ما بیشترین استفاده را از تقویت ثبات در کابل می‌برد.

قریشی بر لزوم اجازه ندادن برای فروپاشی اوضاع و تکرار اشتباهات گذشته در افغانستان و تلاش برای فراهم کردن نیازهای این کشور و همکاری با آن در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

وزیر امور خارجه خواستار افزایش سرمایه گذاری، به صورت دوجانبه یا از طریق پلتفرم سازمان همکاری اسلامی، در زمینه آموزش و مهارت آموزی مردم افغانستان شد.

او پیشنهاد ایجاد یک گروه کارشناسان سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل را برای بررسی راه‌ها و ابزارهایی برای اطمینان از احیای خدمات بانکی قانونی در این کشور جنگ‌زده داد. 

قریشی از عربستان سعودی به دلیل تشکیل جلسه به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی و اعتماد به پاکستان برای میزبانی این نشست فوق‌العاده تقدیر کرد. علاوه بر سایر نمایندگان، او همچنین از دبیر کل سازمان همکاری اسلامی برای بسیج سریع و تدارک برگزاری این نشست در کوتاه مدت استقبال کرد و گفت که گردهمایی رهبران سازمان همکاری اسلامی در کوتاه مدت نیز بر تعهد آنها برای رسیدگی به وضعیت بشردوستانه در افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجه پاکستان به برنامه جهانی غذا اشاره کرد که هشدار داده افغانستان ممکن است با بزرگترین بحران انسانی در جهان روبرو شود و سازمان ملل نیز در مورد وضعیت مشابه هشدار داده است. او گفت اکنون وقت برخاستن و حمایت بی قید و شرط از مردم افغانستان است.

وزیر خارجه ترکیه: کار با طالبان برای دستیابی به ثبات ضروری است

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی در نشست کنفرانس همکاری اسلامی گفت که از فروپاشی اقتصادی افغانستان باید جلوگیری شود.

او افزود که کنفرانس اسلامی باید با نهادهای دیگر بین‌المللی کار کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود که در این راستا "کار با طالبان برای ثبات افغانستان ضروری است". به عنوان "برادران" به آنها می‌گوییم که دولت فراگیر و حقوق زنان و دختران در کار و آموزش را برای پایان دادن به این وضع و مشروعیت داخلی و بین‌المللی درنظر بگیرند.

از سوی دیگر در این اجلاس بیانیه‌هایی به نمایندگی از گروه‌های منطقه‌ای سازمان همکاری اسلامی در حوزه آسیا،‌ آفریقا و جهان عرب و همچنین دکتر محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی مطرح می‌شود.

این اجلاس به اصرار پادشاهی عربستان سعودی که ریاست سازمان همکاری اسلامی را در اختیار دارد، برگزار می‌شود.

هیئت عربستان سعودی اواخر شنبه به منظور شرکت در این اجلاس وارد شهر اسلام آباد شد. سرپرستی این هیئت بر عهده شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی است.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی: خواهان ارتقای نقش سازمان در کابل هستیم

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز در سخنان خود از  پاکستان و مردم آن به خاطر میزبانی کنفرانس تشکر کرد و گفت این میزبانی بیان دیگری از تعهد کامل این کشور به پیشبرد مسائل امت اسلامی و نگرانی آن برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه است.

دبیرکل تاکید کرد که علاقه زیاد کشورهای عضو و اشتیاق آنها برای شرکت در این نشست نشان دهنده حس ایده‌آل همبستگی با مردم افغانستان است. وی همچنین ابراز خوش‌بینی کرد که این نشست نتایج مثبتی را برای تسریع تلاش‌های امدادی برای مردم افغانستان به همراه خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه خواستار احترام به حاکمیت افغانستان و یکپارچگی و تمامیت ارضی آن است، طرفهای افغانستانی را به تلاش در راستای منافع ملت، پایان خشونت و ایجاد صلح فراگیر دعوت کرد.

او همچنین بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای مبارزه با تروریسم و خشونت در افغانستان و اطمینان از عدم استفاده از سرزمین‌های افغانستان به عنوان سکو یا پناهگاه برای سازمان‌های تروریستی تاکید کرد.

ابراهیم طه از کشورهای عضو و نهادهای سازمان همکاری اسلامی خواست تا از طریق مأموریت سازمان همکاری اسلامی در کابل کمک‌های بشردوستانه ارائه کنند.

وی گفت: ما خواهان ارتقای نقش سازمان کنفرانس اسلامی در کابل هستیم و منابع مالی، انسانی و تدارکاتی برای آن فراهم می‌کنیم تا بتواند مسئولیت کامل خود در هماهنگی عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و توسعه برای مردم افغانستان را انجام دهد. سازمان همکاری اسلامی از روند صلح در افغانستان حمایت می کند و آماده است به تلاش های منطقه ای و بین المللی برای ایجاد صلح برای مردم افغانستان بپیوندد و تماس های لازم را در این زمینه برقرار کند. ما از همه احزاب افغان می‌خواهیم که منافع مردم خود را در اولویت قرار دهند، از جانشان محافظت کنند، از خشونت دوری کنند و صلح پایدار را با تحقق آرمان‌ها و امیدهای خود برای ثبات، زندگی شایسته و رفاه به ارمغان آورند.

متقی: تضمین حقوق بشر و حقوق زنان را وظیفه خود می‌دانیم

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

امیر خان متقی، وزیر خارجه موقت دولت طالبان که دیروز وارد اسلام آباد شد، در میان سخنرانی وزیر خارجه پاکستان وارد تالار شد.

متقی در حالی در این نشست حضور یافت که هنوز پرچم سه رنگ دولت پیشین افغانستان در میان پرچم‌ها دیده می‌شود.

هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

امیرخان متقی در این نشست گفت: ما به عنوان یک دولت نماینده، وظیفه خود می دانیم که حقوق بشر و حقوق زنان را تضمین کنیم. نمی گذاریم از اراضی این کشور برای حمله به هیچ کشوری استفاده شود. انزوای سیاسی افغانستان به نفع کسی نیست.

متقی گفت: همه ما می‌دانیم که انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچکس نیست، بنابراین این مسئولیت همه است که در ثبات ایجاد شده و تقویت آن با حمایت سیاسی و اقتصادی مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه به عنوان نماینده یک دولت و مسئول دولت افغانستان افزود: ما به تمام جهان به ویژه کشورهای اسلامی اطمینان می‌دهیم که خاک افغانستان علیه کسی استفاده نخواهد شد و برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر همکاری خواهیم کرد. تضمین حقوق بشر و حقوق زنان را وظیفه خود می‌دانیم و در این زمینه کارهای زیادی انجام داده‌ایم. متاسفانه ما هنوز هدف یک جنگ تبلیغاتی یک طرفه از سوی برخی رسانه‌ها هستیم، آنها تصویر کنونی افغانستان را به شکل بسیار بدی به جهان ارائه می دهند. اما از زمان تغییر 15 اوت [تسلط طالبان بر قدرت]  صلح عمومی در افغانستان حاکم شده است.

متقی در زمینه اقتصادی از جامعه جهانی به ویژه کشورهای اسلامی خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و گفت: ما به فراهم کردن تسهیلات لازم اطمینان می‌دهیم و در عین حال خواهان آزادسازی وجوه مسدود شده افغانستان در خارج از کشور برای حل مشکلات بهداشتی و آموزشی و تامین نیازهای اساسی شهروندان هستیم.

 

هیئت‌های متعددی از جمله وزیران امور خارجه، معاونان وزیر خارجه، وزیران مشاور در امور خارجه و سایر مقامات ارشد دولتی از چندین کشور از جمله ترکیه، سیرالئون، سومالی، امارات، تاجیکستان، بنگلادش، اردن و فلسطین هم وارد اسلام آباد شده‌اند.

 

علاوه بر وزرای خارجه و ناظران، مدعوین ویژه شامل شرکت‌کنندگانی از سازمان ملل، موسسات مالی بین‌المللی و برخی از کشورهای غیرعضو از جمله آمریکا،‌ انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا هستند.

عمران خان در توئیتر در پیامی از سفر هیاتهای کشورهای عضو و دیگر شرکا به کشورش با هدف شرکت در اجلاس مهم سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد. او در حسابش نوشت: من از هیاتهای اعزامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ناظران، دوستان، شرکا و سازمان‌های بین‌المللی به پاکستان استقبال می‌کنم. نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی ابراز همبستگی با مردم افغانستان و متمرکز ساختن انرژی‌های جمعی ما بر رسیدگی به وضعیت انسانی حاد در افغانستان است.

پیشتر، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها در محل پارلمان کشورش و پس از بررسی سازو کارها گفت که موضع پاکستان در قبال وضعیت حاکم در افغانستان از سوی جهانی که با آن همصدا شده به رسمیت شناخته می‌شود.

این دیپلمات ارشد پاکستان گفت، مطمئن است پاکستان به همراه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی گامی رو به جلو در ایجاد اجماع بر سر افغانستان خواهد برداشت.

قریشی پیش از آغاز نشست تصریح کرد که هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که طالبان به رسمیت شناخته شود.

قریشی به «عرب نیوز» گفت:  فکر نمی‌کنم در این مرحله اشتیاق بین‌المللی برای برسمیت شناختن طالبان وجود داشته باشد، جامعه بین‌الملل انتظارات متعددی (از طالبان) دارد.


( ۲ )

نظر شما :