مردم عربستان رویکرد مثبتی به محصولات ایران دارند

۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۲ کد : ۲۰۰۶۹۲۷ سرخط اخبار

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار اظهار داشت: مردم عربستان رویکرد مثبتی نسبت به محصولات ایرانی دارند. مثلا سیب درختی ایران را دو برابر سیب ترکیه خریداری می‌کنند.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، ضمن امیدواری از باز شدن بازار عربستان برای محصولات کشاورزی ایران، گفت: مدتی است که مذاکره با عربستان برای برقراری روابط حسنه آغاز شده است.

وی بازار عربستان را برای محصولات کشاورزی ایران بزرگ عنوان کرد و افزود: در ابتدا نباید خود را خواهان این بازار نشان بدهیم چراکه ممکن است رقبای تجاری ما تعرفه واردات جنس ایرانی را بالا ببرند و موانعی برای صادرات محصولات ایرانی ایجاد کنند.

نیاورانی با اشاره به گذشته روابط تجاری ایران و عربستان، گفت: پیش از تنش در روابط ایران و عربستان، محصولات از مسیر دریایی و هوایی به بازارهای جده، مدینه و ریاض می‌رسید.

به گفته وی، میوه‌هایی چون سیب درختی،  کیوی، زردآلو، گیلاس، هلو، شلیل و انواع میوه‌های تابستانی به این کشور صادر می‌شد. ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به این کشور حدود یک میلیارد دلار بود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بازار عربستان بازار سنتی ایران است، تصریح کرد: تجار و بازرگانان دو طرف منتظرحل مشکلات سیاسی بین این دو کشور هستند. در حال حاضر بازرگانان ایرانی هیچ مشکلی با تجار عربستانی ندارند و حتی مشتریان گذشته را حفظ کردند. باید این نکته را در نظر داشت که مردم عربستان رویکرد مثبتی نسبت به محصولات ایرانی دارند و سیب درختی ایران را دو برابر سیب ترکیه خریداری می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان فراتر از روابط سیاسی به فعالیت خود ادامه دهد، بیان کرد: باید بگویم زمانی که روابط سیاسی ایران و عربستان خصمانه بود بازرگانان ایران و عربستان نوع دیگری از روابط تجاری را تجربه کردند و با واسطه‌ها به رابطه تجاری خود ادامه دادند.

نیاورانی ادامه داد: برخی از محصولات کشاورزی ایران ابتدا به کشورهایی چون امارت متحده عربی می‌روند و بعد خوردن برچسب ساخت امارات به عربستان صادر می‌شوند.

 وی بابیان اینکه تنش‌های سیاسی نمی‌تواند مانعی برای تجارت بازرگانی و روابط اقتصادی ایجاد کند، افزود: در کشور اسرائیل که دیوار 8 متری دور خود کشیده است و از نام جمهوری اسلامی وحشت دارد در شهر تل‌آویو خیابانی وجود دارد که در مغازه‌های این خیابان می‌توان انواع خشکبار و سوغات را با نام و برندهای ایرانی خریداری کرد.

این فعال اقتصادی در پایان افزود: برای محصولات کشاورزی نمی‌توان مرزی تعیین کرد چراکه این کالاها در نهایت خود را به بازار هدف می‌رساند.


( ۷ )

نظر شما :