آغاز بازی طولانی ایران با آذربایجان

تهران رفتارهای باکو را بازی در زمین اسرائیل می داند

۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۹۱۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اسرائیل در کل تاریخ خود، تا این حد روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی – اطلاعاتی با کشورهای هم مرز با ایران نداشته است. این مساله به معنای نفوذ اسرائیل است و تهران از این تحولات خشمگین شده است.
تهران رفتارهای باکو را بازی در زمین اسرائیل می داند

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا، باکو و آنکارا در عادی سازی روابط با ایروان پس از جنگ قره باغ دیر کرده اند. در حال حاضر، فعال شدن ایران در منطقه یک معادله ژئو پلیتیک جدیدی را ایجاد کرده است که بدون مشارکت ارمنستان نیست. پیش بینی های آن دسته از کارشناسانی که می گفتند، پس از سفر حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران به مسکو و مذاکراتش با سرگئی لاوروف، همتای روسش در روابط میان تهران و باکو تنش زدایی آغاز خواهد شد و طرفین امکانات و منابعی را برای حل و فصل صلح آمیز مشکلات خواهند یافت، تحقق نیافته است. این امر در صورتی امکان پذیر خواهد بود که باکو و تهران پیرامون ارتباطات ترانزیتی – اقتصادی میان ارمنستان و ایران و یا نفوذ روز افزون ترکیه در منطقه گفت وگو کنند. اما، تهران تفکرات گسترده تری دارد. ایران می گوید که تغییرات ژئو پلیتیک در نقشه قفقاز را تحمل نخواهد کرد. حتی در صورت افتتاح جاده ارتباطی زنگزور از آذربایجان به نخجوان، کمترین دلیلی برای صحبت در خصوص تغییرات وجود ندارد.

تهران از نگرانی جدی اش در خصوص حضور تروریست ها و صهیونیست ها در این منطقه سخن می گوید. در حال حاضر، در ایران نه فقط در خصوص آذربایجان، بلکه از نفوذ اسرائیل سخن می گویند. امارات متحده عربی و بحرین که فقط از طریق خلیج فارس از ایران جدا شده اند، روابط خود را با اسرائیل تحت توافقنامه آبراهام عادی کرده اند. همچنین خبرهایی منتشر شده در خصوص همکاری اسرائیل با دولت کردستان عراق که با ایران مرز زمینی دارد.

اسرائیل در کل تاریخ خود، تا این حد روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی – اطلاعاتی با کشورهای هم مرز با ایران نداشته است. این مساله به معنای نفوذ اسرائیل است و تهران از این تحولات خشمگین شده است. ایران هنوز نتوانسته، سیاست خنثی سازی دستاوردهای اسرائیل را پیش ببرد، مگر آن که از کشورهای همسایه اش درخواست کند از اسرائیل فاصله بگیرند.

این وضعیت در تهران به عنوان تهدید بلقوه جدیدی تلقی می شود. اگرچه، این تهدید دیروز و امروز نیست. این روند از مدت ها پیش آغاز شده است و قبلا، ایران توجه چندانی به آن نداشت. اما، با تغییر رئیس جمهوری در ایران همه چیز شروع به تغییر کرد. از قرائن چنین برمی آید که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تازه ایران قصد دارد، سیاست خارجی سرسخت تری را پیش ببرد و در باکو این موضوع را حس کرده اند.

در شالوده پیچیدگی های کنونی در روابط ایران و آذربایجان، اختلاف های اساسی قرار دارد که پس از به قدرت رسیدن دولت جدید در ایران، رونمایی شده است. شاید عده ای در باکو ادعاهای کنونی ایران خطاب به آذربایجان را بهانه ای بیش ندانند اما تهران با باکو بازی طولانی را آغاز کرده است و این روند، از سطح بی سابقه جنگ اطلاعاتی میان دو کشور حکایت دارد. در ایران معتقدند که ترور فخری زاده توسط اسرائیل با کمک ابزارهای فنی آذربایجان واقع در پایگاه هوایی سیتال چای انجام شده است.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان اسرائیل و آذربایجان اسرائیل و بحرین عادی سازی روابط با اسرائیل عادی سازی روابط اسرائیل و بحرین منطقه قفقاز


( ۱۴ )

نظر شما :

فدوی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۰
من چند مدت قبل در یکی از کامنتها نوشتم که وضعیت بوجود آمده در قفقاز مطلقا باب میل روسیه نیست . روسیه علی رغم روابط به ظاهر خوبی که با اسراییل دارد ، دوست ندارد این رژیم به مرزهای او نزدیک شود چرا که بالاخره اسراییل عنصر آمریکا و جهان غرب به شمار می رود . از سوی دیگر روسیه علاقه ای به حضور قدرتهای مستقر در خاورمیانه منجمله ایران و ترکیه در قفقاز ندارد که خواهی نخواهی اوضاع را در قفقاز شمالی که ساکنین مسلمان روسیه در آنجا حضور دارند ، برای روسیه پیچیده خواهد کرد و از همه مهمتر هیچ علاقه ای ندارند که ترکیه مستقیم به خزر وصل شود آنها قرنها تلاش کردند ایران را از شرق خزر بتارانند با انواع روشهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و سرزمینی و مطلقا دوست ندارند با کشیده شدن پای ترکیه به آن منطقه مشکلشان دو تا شود . با مطالعه مقالات زیادی که از نویسندگان روسی در این سایت و جاهای دیگر دستگیرمان می شود همان تایید عقاید اینجانب است که ؛ روسیه در درجه ی اول علاقمند است که ایران پرونده ی اتحاد نامیمون آذربایجان - اسراییل را ببندد که اگر هم عواقبی داشت گریبان ایران را بگیرد و اگر ایران به هر طریقی نتوانست و یا نخواست ، خود آنها نسخه ی علیف را خواهند پیچید . البته برای روسها اینجا کار نسبت به اوکراین و گرجستان بسیار راحتتر است به یک دلیل بسیار ساده . محصور بودن آذربایجان و عدم اتصال جغرافیایی آنها با جهان غرب ( چه آبی و چه خاکی ) . ایران بهتر است همین سیاست چشم غره رفتن و تهدید زبانی آذربایجان در کنار گسترش روابط با ارمنستان را ادامه بدهد و عملیات نرم را بر عهده بگیرد . روسها به موقع خود عملیات سخت را ( حتی از سر ناچاری ) انجام خواهند داد . علیف اگر همین حد هم بداند ( که ظواهر نشان می دهد که نمی داند ) خود ، ملت و کشورش را اسیر بازی کثیف رجبی - بنتی نخواهد کرد . عده ای پانترک متوهم هم مدام زنگزور و غیر زنگزور راه انداخته اند . اگر سر و کله توپولوف های روسی پیدا شود ، نه زنگی می ماند و نه زوری .
خیرالله ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۰
اصلا به فرض صحت تمام ادعاهای ایران مبنی بر همکاری تمام عیار باکو با اسراییل باز هم از منظر قوانین بین المللی ایران نمیتواند معترض این موضوع شود کما اینکه باکو هم نمیتواند بر روابط نزدیک ایروان با تهران معترض شود. این یک اصل بین المللیست، مگر روسیه،ترکیه،ترکمنستان،ارمنستان،واخیرا امارات،بحرین ودیگر همسایه ها با اسراییل رابطه ندارند ، هیچ کشوری حق مداخله در امورات کشور دیگر را ندارد، اگر ایران دلیل ومدرک مدقنی دال بر دخالت نظامی،و یا تروریستی دارد میتواند به سازمان ملل ارایه واگر ثابت شد ومحکوم گردید ومجددا تکرار شد انموقع اقدام نظامی جایز میشود ولی در سطح ادعا وشاید وباید نمیشود بر علیه کشوری عملیات نظامی انجام داد. وموضوع دالان زنگزور و لاچین در اصل مربوط به دو کشور ارمنستان وج.اذربایجان میباشد که با نظارت روسیه به توافق رسیده اند وهیچ ارتباطی با کشور تالث ندارد ، چرا در عرض ۳۰ سال که ۲۰ در صد خاک ج. اذربایجان توسط ارامنه اشغال شده بود،ایران هیچ اعتراضی نداشت ولی در زمان باز پس گیری مناطق اشغالی منافع ایران تهدید میشود، لذا هر چه بر ماست از ماست اگر ما در سوریه لبنان دم مرز اسراییل نباشیم باطبع اسراییل هم مقابله به مثل نمیکند.
علی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۷
تا دیر نشده بهتره ایران روابطش رو با اذربایجان درست کنه ، حل تمام مشکلات با گفتگو امکان پذیر است . ایران ترجیح داده با ارمنستان دوست باشه تا اذربایجان ، که اینهم به ضررش بوده و خواهد بود.
فرهاد ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۸
این صهیونیست پانترک رو خیلی بهتر از اون چیزی که هست نمایش دادید!
ناشناس ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۲
متاسفانه تهران دوست و دشمنش و نمیشناسه دلیلش هم لابی ترکی در تهرانه وگرنه علی اف از اسرائیل خط نمیگیره اساس تاسیس جمهوری آذرباییجان بر دشمنی با ایرانه ، این در مورد سایر کشورهای قفقاز (قزاقستان ، قرقیزستان و ...) صدق نمیکنه اما در مورد آذرباییجان صرق میکنه چون از ابتدا با تحریف تاریخ اومد سایر کشورهای قفقاز اینطور نیستن فقط آذرباییجان اینطوره
دریا ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۵
فدوی اطلاعاتت از سیاست صفره میدونی چرا اونقد غرق تفکرات پان ایرانیستی هستی چشمات توان دیدن واقعیت ها را ندارد روسیه داره خودشو با تغییرات منطقه سازگار میکنه چون مجبوره قدرت اول منطقه هم روسیه نیست در طول تاریخ قدرتهای بسیار بزرگتر از روسیه هم بوده که محو شده اند حالا هی بچسب روسیه وقتی پاکستان و ترکیه و آزربایجان خود را سه برادر مینامند دیگر روسیه قدرت اول منطقه نیست یعنی از طرفی هم ترکیه عضو ناتوست بله دنیا در حال تغییره همانطور که ایران از طالبان خوشش نمی اومد ولی مجبور شد کنار بیاد روسیه هم مجبوره کنار بیاد حتی میدونه نفعش تو این نیست
به علی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۵
اونیکه باید رابطه اش و اصلاح کنه علی افه از تو گنده ترهاش تو قدرت هستن بعنوان لابی ترکی اما نمیتونن حرفای دیروز علی اف و لاپوشانی کنن به حدی دشمنی و عقده علی اف و کاسه لیسهاش علی نامهایی مثل تو از ایران زیاده که دیگه نمیتونن لاپوشانیش کنن
فدوی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۶
جناب دریا ، همونجا که نوشتی سه برادر ، زدی جاده خاکی . تو خودتو عقل کل بدونی و دیگران رو چیز دیگر به خودت ربط دارد اما رجبت ، ترکیه و انکارا و اون کلبه خرابه ای که در حاشیه انکارا بهت اجاره دادند رو به خاک سیاه خواهد نشاند . صبر کردن که بلدی ؟
یه بابایی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۸
براستی این دارو دسته علیف و این پادوهای ترکیه چقدر ابله اند که فکر میکنن چون پاکستان تو یکی از رزمایشها شرکت کرده فردا روزی اگه اتفاقی بیفته بقول اون ابله که گفته بود نیروهای پاکستانی چند روزه در تهران خواهند بود (مرزهای بلاهت و نادانی رو اینا جابجا کردن !!) پشت آذربایجان در میاد و بر علیه ایران خواهد جنگید !! در حالیکه همین پاکستان که اینهمه عربستان رو میدوشه و بمب اتمش رو هم با پول عربا ساخت حاضر نشد چند سرباز و سرجوخه رو بفرسته با یمنی ها بجنگند حالا چجور این کشور رند و فرصت طلب حاضر میشه با یه قدرتی مانند ایران سرشاخ بشه !!؟؟ امیدوارم که ایران مجبور نشه تو تغییر مرز دخالت نظامی کنه ولی برای یادآوری شما میگم اگه خدایی نکرده این اتفاق بیفته همینه بدونید که اربابتون (ترکیه)هم ماستشو کیسه میکنه تا چه برسه پاکستان که هیچ قسمت پیاز تو این ماجرا نیست !! اونوقت میمونه الهام علی اف و حوضش !!
به یه بابایی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۴
اتفاقا بذار جنگ اتفاق بیفته و پاکستان وارد خاک ایران بشه هند چنان برادر دریا پانترکه و بقیه پانترکهای زبون نفهم و لت و پار کنه که در تاریخ بنویسن
محمد1 ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۵
به یه بابایی وپیرو شما پان ایرانی های مرکزگرا چرا هرنوشته ای که درباره ازربایجان و تورکیه میبینید سریع جبهه میگیرید و منفی مینویسید بهتر نیست کمی در عمق تاریخ قواصی بکنید وبا تورکها روبرو شدن را مرور بکنید فعلا که ما ایرانی ها به هر وسیله بری وبحری اویزان میشویم که به بلاد کفر برویم ولی جرات اویزان شدن به طیاره های چینی وروسی را نداریم چون میترسیم که از طریق نیروهای خودی مورد هدف قرار بگیریم طیاره امریکایی هم که موجود نیست ...یک کمی تفکر بکنید