استفاده از روبات‌های قاتل، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۶:۴۰ کد : ۲۰۰۶۸۶۲ سرخط اخبار

کارشناس حقوق بین الملل گفت: برای جلوگیری از استفاده از روبات‌های کشنده ، باید محدودیت‌های بین‌المللی وجود داشته باشد، زیرا این سلاح‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و نقض اصل تناسب و استانداردهای حقوق بشر هستند.

رشاعقیل دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، در همایش بین‌المللی حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در مناطق غرب آسیا که در تالار شیخ مفید قم برگزار شد، عنوان کرد: برای جلوگیری از استفاده از روبات‌های کشنده ، باید محدودیت‌های بین‌المللی وجود داشته باشد، زیرا این سلاح‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و نقض اصل تناسب و استانداردهای حقوق بشر هستند.

وی افزود: ترور گزینشی جنایت و نشان‌دهنده نقض شدید قواعد حقوق بین‌الملل است که تشدید تلاش‌های بین‌المللی و ملی را خواستار است  که به‌منظور جلوگیری از کشتارهای غیرقانونی، ایجاد مکانیزم‌های مسئولیت‌پذیری حائز اهمیت خواهد بود.

عقیل بیان کرد: استفاده از روبات‌های کشنده نگرانی‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کند، زیرا آن‌ها تهدیدی جدی برای زندگی در صلح و جنگ هستند زیرا تحت نظر هیچ قانون یا قاعده‌ای نیستند.

وی ادامه داد: کمیته بین‌المللی و چندین سازمان در تلاش هستند تا پیامدهای هوش مصنوعی را بررسی کنند، زیرا در چندین حوزه وارد می‌شود و بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد زیرا این روبات‌ها تأثیرات گسترده و غیرقابل‌پیش‌بینی دارد، بنابراین مهندسین یا برنامه‌نویسان این روبات‌ها باید هرگونه تغییر در رفتار ربات را پیش‌بینی کنند تا بتوانند آن را تحت کنترل قرار دهند که غیرممکن است.

وی گفت: هنگامی‌که روبات‌ها در معرض هک شدن قرار می‌گیرند، ما با شکاف مسئولیتی  روبرو می‌شویم که منجر به مشکل قانونی می‌شود، علاوه بر این استفاده از روبات‌ها در عملیات ترور یک مسئله اخلاقی است.

دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل دانشگاه قم بیان کرد: ترور گزینشی اغلب در کشوری غیر از کشور اجراکننده اتفاق می‌افتد و این نقض حاکمیت است، بنابراین اگر ترور با استفاده از روبات‌های قاتل انجام شود، چه می‌شود؟  که دیگر محدود به هوا نیست، بلکه دریا و خشکی به‌مانند سنجاقک برای ربات است.

وی اظهار کرد: ترور انتخابی علاوه بر اهانت به اصول بشری و وجدان جهانی، تهدیدی برای صلح و امنیت جهان محسوب می‌شود.

عقیل گفت: با پیشرفت مداوم که درزمینهٔ فناوری رخ‌داده است، باید از طریق قوانین حقوقی حاکم  با آن مقابله کرد، بنابراین کسانی که با وضع قوانین بین‌المللی دغدغه دارند باید تغییرات رخ‌داده و ایجادشده و خلل. هارا در نظر بگیرند تا نتوان از آن‌ها سوءاستفاده کرد.

‎ وی افزود: مسائل حقوقی و سیاسی ناشی از استفاده از روبات‌ها باید با ارزیابی چارچوب‌های قانونی بین‌المللی و داخلی موجود موردبررسی قرار گیرد.

عقیل تأکید کرد: لازم است قوانینی برای تعیین رفتار مسئولانه استفاده از روبات‌های کشنده، مطابق با قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بین‌الملل حقوق بشر تعیین شود.

انتهای پیام


نظر شما :