«احمد مسعود» و «امرالله صالح» به تاجیکستان رفته‌اند

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۴ کد : ۲۰۰۶۲۵۵ سرخط اخبار

یک رسانه آمریکایی مدعی شد احمد مسعود و امرالله صالح به تاجیکستان متواری شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی «اینترسپت» به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا و 2 مقام سابق افغانستان گزارش داده که «احمد مسعود»، رهبر جبهه پنجشیر به همراه «امرالله صالح» معاون اشرف غنی به تاجیکستان فرار کرده است. 

به نوشته این رسانه آمریکایی، احمد مسعود، مهم‌ترین مخالف طالبان یکماه گفته بود که هر اتفاقی بیافتد از افغانستان دفاع خواهد کرد اکنون به تاجیکستان متواری شده است. 

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا و مشاور پنتاگون و همچنین دو مقام ارشد دولت سابق افغانستان به اینترسپت گفتند که احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود رهبر ائتلاف شمال، مدتی کوتاهی پس از اینکه طالبان در 6 سپتامبر مرکز پنجشیر را به کنترل خود در آورده به تاجیکستان فرار کرده است.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، چند روز بعد امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان و رئیس اطلاعاتی سابق این کشور، به مسعود ملحق شد. 

به نوشته اینترسپت متواری شدن این دو مقام ارشد جبهه پنجشیر برخلاف نظر عمومی که فکر می‌کنند این دو رهبر در این ولایت حضور داشته و با طالبان در حال مبارزه هستند، نشان دهنده یک تغییر عمده در سرنوشت آنهاست و این موضوع که آمریکا و سیا تمایلی به حمایت از این دو ندارند. 

به گفته این دو مقام ارشد دولت سابق افغانستان، مسعود و صالح از آمریکا تقاضای کمک نظامی کرده بودند، اما دولت بایدن حمایتی از آنها نکرده و مشخص نیست که آینده به آنها کمک خواهد کرد یا خیر. 

پس از تسلط طالبان بر پنجشیر، احمد مسعود و امرالله صالح در انظار عمومی دیده نشده و رسانه‌های مختلف بارها گمانی زنی کردند که این دو رهبر به تاجیکستان متواری شدند. 

پیش از این میثم نظری سخنگوی جبهه پنجشیر و برخی منابع دیگر گفته بودند که احمد مسعود در افغانستان و در یک مکان امن حضور دارد.


( ۶ )

نظر شما :