درخواست گروه هفت برای ماموریت مشترک بین المللی در مقابله با بحران افغانستان

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۲۰۰۵۲۱۳ سرخط اخبار

وزاری خارجه گروه هفت بر اساس یک بیانیه وزیر خارجه انگلیس، از جامعه بین المللی خواستند در پاسخ به بحران در افغانستان و جلوگیری از تشدید آن متحد شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جنبش طالبان در حالی چند روز پیش کنترل کامل افغانستان را به دست آورد که این تحول هزاران غیرنظامی و همپیمان ارتش افغانستان را به فرار از این کشور برای حفظ امنیتشان واداشت.  

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای بعد از یک نشست وزرای خارجه گروه هفت اظهار کرد: وزرای گروه هفت از جامعه بین المللی می‌خواهند که با یک ماموریت مشترک برای جلوگیری از تشدید بحران در افغانستان متحد شوند.

انگلیس در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه هفت که همچنین شامل آمریکا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا می‌شود را بر عهده دارد.

در بیانیه مذکور آمده است: بحران در افغانستان نیازمند یک پاسخ بین المللی شامل تعامل فشرده بر سر مسائل حیاتی پیش روی افغانستان و منطقه و با افغان‌هایی که بیشترین تاثیر را پذیرفته‌اند، طرفهای جنگ، شورای امنیت سازمان ملل، گروه ۲۰، اهداکننده‌های بین المللی و همسایگان منطقه‌ای افغانستان است.

انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد، کمک‌های انسان دوستانه و مرتبط با توسعه به افغانستان را دو برابر کرده و به ۲۸۶ میلیون پوند (۳۹۰ میلیون دلار) برای سال جاری میلادی می رساند.

کارن پی یرس، سفیر انگلیس در آمریکا اظهار کرد انگلیس خواستار استفاده از نشست چند روز دیگر رهبران گروه هفت است برای آن که بر سر "چگونگی حفظ دستاوردهایی که به دست آورده ایم و جلوگیری از تبدیل شدن آن (افغانستان) به یک زمینه پرورش تروریسم" بررسی کنیم.

او در مصاحبه با ان.پی.آر بیان داشت که انگلیس و آمریکا تقریبا ارتباط روزانه با دولت بایدن از زمانی که ناتو با تصمیم برای خارج ساختن نیروها از افغانستان موافقت کرد، داشته‌اند.

او گفت انگلیس امیدوار به هماهنگی با شرکا و همپیمانانش بر سر هر گونه پذیرش یک دولت جدید افغانستان است "تا همه ما بر اساس یک مبنای یکسان عمل کرده و نسبت به اولویتی که می خواهیم به مقابله با تروریسم، به حقوق بشر، به ثبات منطقه ای و به مسائل انسانی بدهیم همگی تفاهم داشته باشیم."

دومینیک راب اواخر پنجشنبه اعلام داشت که انگلیس و ترکیه در افغانستان به منظور تضمین تداوم ایمن خارج سازی ها با یکدیگر همکاری دارند. او از ترکیه از بابت تعهدش به حراست از فرودگاه کابل به همراه سربازان انگلیسی تشکر کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در تماسی تلفنی به دومینیک راب گفت که جهان باید افغانستان را در حالی که به سمت داشتن یک دولت جدید می رود هدایت و حمایت کند به جای آن فشار بیشتری به آن وارد کند.

انتهای پیام


نظر شما :