وزیر خارجه انگلیس وقت نداشت به انگلیسی‌های گیر افتاده در افغانستان برسد!

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۱ کد : ۲۰۰۵۱۸۳ سرخط اخبار

روزنامه دیلی میل در گزارشی فاش کرد که وزیر خارجه انگلیس از برقراری تماس فوری با همتای افغان خود به منظور کمک به خروج مترجمان افغان از افغانستان کوتاهی کرد، چون در سفر شخصی به یونان به سر می‌برد و سرش شلوغ بود!

به گزارش ایسنا، به دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس توصیه شده بود تا فورا با همتای افغان خود تماس گرفته و هماهنگ کند که افغان‌های بدون پاسپورت یا ویزا سوار پروازها شوند و بدین ترتیب سرعت خروج از این کشور همزمان با پیشروی گروه طالبان در روز جمعه در کابل افزایش یابد.

براساس ‌گزارش‌ها، مقام‌های ارشد وزارت خارجه انگلیس قویا به دومینیک راب توصیه کردند تا شخصا و فورا با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان تماس بگیرد و این کار را به عهده یک مقام‌ پایین‌تر نگذارد. با این حال، وزیر خارجه انگلیس که به همراه خانواده در سفر لوکس به جزیره کرت یونان به سر می‌برد، برای انجام این تماس سرش خیلی شلوغ بود.

در این گزارش بخشی از بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه انگلیس آمده است و براساس آن، دومینیک راب مشغول یک سری تماس‌های دیگر بود و این کار را به یک مقام دیگر محول کرد.

از طرف دیگر، وزارت خارجه افغانستان تماس میان حنیف اتمر و آن مقام انگلیسی را برقرار نمی‌کرد چون دو طرف در سطح یکدیگر نبودند. در نتیجه، وزرای خارجه افغانستان و انگلیس با یکدیگر صحبت نکردند و در نتیجه یک روز زمان ارزشمند پیش از آنکه طالبان در روز یکشنبه کابل را به تصرف خود درآورد، از دست رفت.

براساس گزارش‌ها، هزاران شهروند انگلیس، مترجم‌های محلی افغان و خانواده‌هایشان از زمان سقوط دولت افغانستان در کابل گیر افتاده‌اند و منتظر تخلیه هستند. دومینیک راب هم تحت فشار مضاعف قرار گرفته است چون مشخص شد او در زمان پیشروی سریع طالبان در سفر به سر می‌برد.

از آن زمان، وزارت خارجه انگلیس بارها تاکید کرده که او در زمان سفرش فعال بوده و می‌توانست به صورت آنلاین عملیات‌های این وزارتخانه را مدیریت کند. با این حال، مجلس عوام انگلیس سه‌شنبه دومینیک راب را به "قصور در انجام وظایف" متهم کرد. همچنین کر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس تاکید کرد که کسی نمی‌تواند از ساحل یک واکنش بین‌المللی را هماهنگ کند!

در همین حال وزیر خارجه انگلیس گفته است که در سفر به کرت چندین نشست را از هتل محل اقامتش مدیریت کرده و به ندرت برای دیدار با خانواده‌اش از آنجا بیرون رفته و صبح دوشنبه هم به انگلیس بازگشته است. اپوزیسیون انگلیس همچنین از بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که در روزهای حیاتی افغانستان در مرخصی به سر می‌برد،‌ انتقاد کرد.

انتهای پیام


نظر شما :