وزیر خارجه آلمان زیر تیغ انتقادات به دلیل سیاست شکست‌خورده در افغانستان

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۸ کد : ۲۰۰۵۱۷۶ سرخط اخبار

اعضای پارلمان آلمان از وزیر خارجه کشورشان بابت سیاست شکست‌خورده‌اش در افغانستان به ویژه مدیریت ضعیف در اجرای برنامه‌های تخلیه انتقاد کردند. ارتش آلمان همچنان در صدد خارج کردن اتباع باقیمانده و کارکنان محلی افغان از کابل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، نوربرت روتگن، رئیس کمیته روابط خارجی آلمان از حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی در آستانه نشست ویژه این کمیته درباره اوضاع افغانستان، به تندی از قضاوت نادرست اوضاع سیاسی در این کشور جنگ‌زده طی هفته‌های گذشته انتقاد کرد.

این سیاستمدار آلمانی، تحولات دراماتیک در این کشور جنگ‌زده را یک "فاجعه سیاسی و درام انسانی" توصیف کرده و گفت این همچنین یک شکست اخلاقی برای غرب بود.

رئیس کمیته روابط خارجی آلمان تاکید کرد: هنوز تعداد زیادی در کابل باقی مانده‌اند که ما برای بازگرداندن امن آنها به آلمان مسوولیت داریم. با این حال مشخص نیست فرودگاه کابل تا چه زمانی باز باشد و اینکه آیا اصلا مردم می‌توانند خودشان را به فرودگاه برسانند یا خیر.

این انتقادات مشابه اظهارات معاون پارلمان حزب اپوزیسیون سبز آلمان بود که دولت آلمان را بابت این وضعیت اسفناک در افغانستان مقصر دانست.

یورگن تریتین، کارشناس سیاست خارجی حزب سبز آلمان گفت: ما با یک ناکامی و شکست جمعی سر و کار داریم. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بهترین کاری که می‌توانست انجام دهد، انجام داد؛ یعنی هیچ کار. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم به او گزارش می‌دهد، وضعیت افغانستان را لاپوشانی کرد.

هایکو ماس که همین دو ماه پیش مدعی شد که گروه طالبان نمی‌تواند کنترل افغانستان را به دست بگیرد، پس از آنکه اذعان کرد وضعیت را به غلط ارزیابی کرده بود، با درخواست‌های متعدد برای استعفا مواجه شد.

روز دوشنبه در جریان نشست غیرعلنی صدراعظم آلمان با رهبری حزبش، او همچنین اذعان کرد که دولتش وضعیت را به نادرستی ارزیابی کرده و باید برای خارج ساختن شهروندانش و هزاران افغان از کابل که به ارتش آلمان کمک می‌کردند، به کمک هوایی آمریکا متکی باشد.  

انتهای پیام


نظر شما :