مخالفت عربستان با پیشنهاد انصار الله برای توقف حمله به تاسیسات شهری خود

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۶ کد : ۲۰۰۰۰۳۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: تغییر مواضع امریکا نسبت به جنگ در یمن و نرمش دولت جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در تعامل با گروه انصار الله یمن، ذره ای از اصرار عربستان نسبت به مقابله با گروه انصار الله یمن نمی کاهد و این مساله را می توان از موضع عربستان مبنی بر تروریستی خواندن انصار الله یمن حتی پس از اقدام امریکا در خارج کردن این گروه از فهرست گروه های تروریستی فهمید.

انصار الله یمن به عربستان پیشنهاد داد که در صورت توقف حملات نظامی به مناطق تحت کنترل خود و عدم پوشش هوایی نیروهای دولت مورد حمایت عربستان در یمن، انصار الله نیز حملات خود را متوقف خواهد کرد اما عربستان راه را برای توافق با این گروه و معامله ای دو طرفه بست.

طی روزهای اخیر انصار الله یمن بارها حملاتی پهپادی و موشکی به اهدافی در عربستان داشته است که به گفته خود در واقع پاسخ اقدامات عربستان علیه این گروه در عربستان است.

عربستان در مخالفت با توافق انفرادی با انصار الله یمن در پیام قاطعانه از بان «عبدالله المعلمی»، نماینده خود در سازمان ملل متحد گفت علی رغم تصمیم امریکا مبنی بر خارج کردن این گروه از فهرست گروه های تروریستی اما عربستان هنوز این گروه را تروریستی می داند.

المعلمی همچنین گفت که هنوز با انصار الله یمن به عنوان یک گروه تروریستی تعامل می کنند و دربرابر تهدید های نظامی آنها می ایستند.

این موضع عربستان همچنین اعلام استقلال عربستان در موضع خود از موضع دولت جدید امریکاست که اخیرا اعلام کرده است در روز سه شنبه نام انصار الله یمن را از فهرست گروه های تروریستی خارج می کند.

این موضع عربستان در حالی اتخاذ می شود که تصمیم جدید دولت امریکا در خصوص جنگ یمن، انتقاد های شدیدی را در عربستان و خارج از عربستان به همراه داشته است و به گفته برخی موجب شده است تا انصار الله به تنش در مارب و تشدید حملات به مناطقی در عربستان ادامه دهد.

انصار الله یمن می خواهد پیش از هرگونه مذاکرات سیاسی احتمالی، کنترل کامل استان مارب را که یکی از مهم ترین منابع و تاسیسات استخراج نفت در یمن را دارد، به دست بگیرد.

«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی انصار الله یمن نیز گفته است که حاضرند در صورت جدی بودن طرف مقابل و در نخستین اقدام، حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به شرط توقف حملات از سوی جنگنده های ائتلاف عربی به رهبری عربستان متوقف کنند.

طی روزهای اخیر انصار الله حملات خود به شهر مارب را افزایش داده تا آخرین منطقه تحت کنترل نیروهای دولت تحت حمایت عربستان در یمن را، به کنترل خود در بیاورد.

انصار الله یمن سعی دارد پیش از هرگونه مذاکره جدید با دولت مورد حمایت عربستان در یمن به خصوص در سایه فشارهای رئیس جمهوری جدید امریکا برای دستیابی به راه حلی سیاسی در یمن، کنترل مارب را به دست بگیرد.

پیش از این «هشام شرف»، وزیر امور خارجه دولت انصار الله در یمن، شرط توقف حملات به عربستان را توقف حملات ائتلاف عربی به اراضی تحت کنترل دولت نجات ملی اعلام کرده بود.

وی در واکنش به درگیری ها در منطقه مارب در شرق صنعاء تاکید کرده بود که انصار الله یمن در این منطقه با تروریست هایی که نیروهای دولت مورد حمایت عربستان در یمن را همراهی می کنند درگیر شدند.

شرف اشاره کرده بود که پس از آغاز درگیری ها در مارب، جنگنده های عربستان نیروهای انصار الله را بمباران کرده و انصار الله را ناچار به پاسخ به این حملات کردند.

وزیر امور خارجه دولت انصار الله در یمن تاکید کرده بود که نمی توان حوثی ها را در فرآیند صلح در یمن نادیده گرفت و گفت که انصار الله یک طرف بسیار مهم در فرآیند صلح در یمن است.


( ۳ )

نظر شما :