رفیعی: موسسات نظرسنجی نتایج خوبی از این دوره انتخابات آمریکا گرفتند

۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۶ کد : ۱۹۹۷۲۹۹ سرخط اخبار

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: در فضای دو قطبی جامعه آمریکا انجام نظرسنجی سخت است. در عین حال فکر می کنم موسسات نظرسنجی توانستند نتایج خوبی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بگیرند.

 به گزارش ایسنا، مهدی رفیعی بهابادی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)  در نشستی با عنوان "انتخابات آمریکا و مساله سنجش افکار عمومی" گفت: برخی موسسات نظرسنجی در آمریکا خیلی زیاد توانستند برنده را تخمین بزنند و برخی دقیق تعیین کردند چه کسی برنده انتخابات است و برخی در آرای ترامپ کم برآوردی و برای آرا بایدن بیش برآوردی داشتند. 

وی درباره چگونگی تفسیر نتایج انتخابات گفت: اینکه فکر کنیم اگر در نظرسنجی ها گفته شده است 48 درصد فلان کاندیدا رای می‌آورد، نباید انتظار داشت که در واقعیت دقیقا همین نتیجه به دست بیاید. اساسا چنین انتظاری از نظرسنجی‌ها اشتباه است. 

رفیعی درباره اینکه چرا برخی موسسات کم برآوردی درباره آرای ترامپ داشتند؟ خاطرنشان کرد: ما همیشه در نظرسنجی ها افرادی داریم که در تماس مراکز نظرسنجی با آنها تلفن را قطع می کنند یا به پرسشگر پاسخ نمی دهند. اما مهم است که این افراد جزو جامعه آماری تحلیل و بررسی شوند و در تفسیر نظرسنجی لحاظ شوند. اتفاقی که ممکن است در انتخابات آمریکا افتاده باشد این است که نرخ عدم همکاری گروه های مختلف در نظرسنجی در بررسی هر موضوع متفاوت بوده است. شاید درصد بیشتری از  جمهوری خواهان تلفن را به روی موسسات نظرسنجی دموکرات قطع کردند و حاضر به همکاری نشدند.
وی ادامه داد: برای کنترل این مساله اول باید در سرشماری یا تحقیقات پیشین هر کدام از این گروه‌ها بررسی کرد چه درصدی از جامعه را طرفدارن جمهوری خواه و چه درصدی را دموکرات و سایر گروه ها تشکیل دادند و با این وزن دهی می توان به نتایج و درستی نظرسنجی ها اعتنا کرد.

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) ادامه داد: نظرسنجی‌ای معتبر است که روش ها و پرسشگران حرفه ای را به کار گیرد، با کمترین ریزش مخاطب مصاحبه کند و پاسخ بگیرد، اگر نرخ عدم همکاری زیاد باشد نتیجه نظرسنجی با واقعیت اختلاف زیادی خواهد داشت.

رفیعی گفت: موسسه نظرسنجی "پیو" درباره خطای چند درصدی در آمارها گفته است، موسسات نظرسنجی از محاسبه دقیق "اشتیاق" رای دهندگان برای شرکت در انتخابات در این دوره ناتوان بودند. علاوه بر این احتمالا کرونا در این مساله بی تاثیر نبوده و بخش قابل توجهی از کسانی که در نظرسنجی ها گفته بودند با آرای پستی در انتخابات شرکت می کنند، شرکت نکردند و حضوری هم موفق به رأی دادن نشدند و میزان رای دهندگان به ویژه طرفداران بایدن بر خلاف نظرسنجی ها در واقعیت کمتر شد.

وی تصریح کرد: در فضای دو قطبی جامعه آمریکا انجام نظرسنجی سخت است. در عین حال فکر می کنم موسسات نظرسنجی توانستند نتایج خوبی در این دوره بگیرند.

رفیعی گفت: از این رو این فرضیه که برخی می گویند نظرسنجی ها از پس تبیین مسایل اجتماعی بر نمی آیند با توجه به موفقیت موسسات نظرسنجی ابطال می شود چرا که مؤسساتی هستند که نتیجه را دقیق تخمین می زنند. نظرسنجی در ایام انتخابات معیار مهمی برای موسسه های نظرسنجی است که چقدر درست و دقیق و منطبق با واقعیات عمل می کنند.  وقتی در فضای سیاسی و حساس انتخاباتی برخی درست پیش‌بینی کردند پس در موضوعات غیرحساس‌تر ابزار نظرسنجی می تواند برای شناخت واقعیت‌های اجتماعی موثر باشد. 
انتهای پیام
 


نظر شما :