وزیر دفاع: دارای صنعت دفاعی بلوغ یافته هستیم

۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۹۴۶۰۹ سرخط اخبار

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز به لطف خدا و در نتیجه تفکر انقلابی تلاش جهادی برنامه‌ریزی شده دارای صنعت دفاعی بلوغ یافته هستیم که با بیش از ۷۷۰ خانواده محصول بالغ بر ۹۰ درصد نیازهای حوزه رزم نیروهای مسلح را تامین می‌کند.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، به ارائه گزارشی از آخرین دستاوردها و عملکرد این وزارتخانه پرداخت و گفت: پیشرفت‌های دفاعی کشور در ۴ دهه گذشته با هیچ دوره مشابهی در چند سده قبل از آن مقایسه نیست.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه صنعت دفاعی که مبنای خود اتکایی نظامی و یکی از ملزومات اساسی استقلال کشور است، در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی به جز چند کارخانه ای که حدود ۳۰ خانواده محصول را تولید می کردند و علاوه بر اینکه از نظر عمق فناوری بسیار ضعیف بودند، از حوزه های مهمی مثل هوایی، موشکی، پدافندی، فضایی و دریایی بهره ای نداشتند، امروز به لطف خدا و در نتیجه تفکر انقلابی تلاش جهادی برنامه‌ریزی شده دارای صنعت دفاعی بلوغ یافته هستیم که با بیش از ۷۷۰ خانواده محصول بالغ بر ۹۰ درصد نیازهای حوزه رزم نیروهای مسلح را تامین می‌کند.

وزیر دفاع گفت: در ۷ سال قبل با بهره گیری از زیرساخت‌ها و تجربیات قبل صنعت دفاعی با پیشرفت جهش یافته و جامعی همراه شده است؛ به نحوی که در صنعت هوایی نه تنها جنگنده بومی کوثر را طراحی و تحویل دادیم، بلکه خط تولید آن افتتاح شد و تاکنون ۳ فروند تولید و تحویل داده شده و ان‌شاءالله تا پایان سال یا اوایل سال آینده نیز سه فروند دیگر تحویل نیروی هوایی خواهد شد.

امیر حاتمی خاطر نشان کرد: جت پیشرفته آموزشی یاسین با پلتفرم جدید و بومی طراحی و ساخته شد و پرواز کرد و اکنون در مرحله ساخت نمونه معیار تولید است. با تولید هواپیمای آموزشی یاسین A90 و فجر ۳ که در مراحل تست های عملیاتی هستند، چرخه کامل هواپیماهای آموزشی بومی شکل خواهد گرفت. همچنین موتور توربو جت بومی اوج در هواپیمای کوثر مورد استفاده قرار گرفته و همه تست های عملیاتی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است به مرحله تولید انبوه رسیده است و خط تولید آن امروز با دستور رئیس جمهوری راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در جریان رونمایی از موتور توربوجت بومی در مراسم گرامیداشت صنعت دفاعی در سال گذشته، قول تولید موتور توربو فن داده شده بود که به لطف خدا این کار را با ارزش امروز با نام موتور جهش ۷۰۰ رونمایی شد؛ در این موتور که موتور پیشرفت محسوب می شود، ساخت پره های تک کریستالیکی از حساس ترین فناوری ها در صنعت هوایی است، اکتساب شده و موجب تحولی در کشور و صنعت هوایی خواهد شد؛ این موتور مشابه موتور پهپاد هایی است که امروز در کشورهای پیشرفته استفاده می شود به گونه ای که در پهپاد متجاوز آمریکایی آر کیو ۱۷۰ که به غنیمت جمهوری اسلامی ایران درآمد نیز از این موتور استفاده شده بود.


وزیر دفاع گفت: در حوزه موشکی که بعد اصلی قدرت بازدارندگی و خار دشمنان است، علاوه بر پرداختن به کمیت و کیفیت که دو مولفه مهم قدرت رزمی نیروهای مسلح هستند به مولفه مهم افزایش برد در ذیل ۲ هزار کیلومتر که از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، توجه ویژه ای شده به نحوی که از کروزهای دریای به موشک‌های غدیر با برد ۳۰۰ کیلومتر، امروز با یک جهش واقعی ۲.۵ برابری در موشک مجاهد شهید ابو مهدی به برد بالای هزار کیلومتر دست یافته‌ایم و در حوزه موشک‌های بالستیک سوخت جامد که در عملیات های مختلف علیه تروریست های داعش بعد از اهواز و علیه جنایتکاران آمریکایی بعد از شهادت سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی کارآیی خود را به خوبی نشان دادند، امروز با یک جهش صددرصدی از ذوالفقار ۷۰۰ کیلومتری به برد ۱۴۰۰ کیلومتری رسیده‌ایم.


امیر حاتمی با تاکید بر اینکه در صنعت فضایی کشور پیشرفت‌های بسیار خوبی در ساخت ماهواره ها و بلوک های انتقال مداری و ایستگاه های دریافت و پرتاب ماهواره ها همگام با سازمان فضایی کشور در حال انجام است، اظهار کرد: بعد از تثبیت قرار دادن ماهواره هایی با وزن ۶۰ کیلوگرم در مدار ۲۵۰ کیلومتری با تمام توان برای قرار دادن ماهواره های با وزن ۲۵۰ کیلوگرم در مدار بالای ۴۰۰ کیلومتر حرکت کرده‌ایم و در آخرین پرتاب سیمرغ، ارتفاع مداری ۵۴۰ کیلومتر را تثبیت کردیم و با مجموعه اقدامات تحقیقاتی مفصلی که در حال انجام هستیم انشاالله تا پایان سال اهداف تعیین شده را محقق می‌کنیم. البته ریل گذاری برای ارسال ماهواره ها با وزن بالاتر و مدارات بالاتر تا مدار ۳۶ هزار کیلومتر انجام شده است.

وی ادامه داد: در پدافند هوایی که با تهدیداتی از ریزپرندههای مهاجم تا هواپیماهای رادار گریز انواع موشک‌های بالستیک و کروز متصور است و دشمنان با سرمایه گذاری سنگین در حال وارد کردن انبوهی از این نوع سلاح‌ها در منطقه هستند، هرچند یکی از اهداف مهم آنها چاپیدن سرمایه‌های ملت‌های منطقه و دوشیدن کشورها است، اما اصل این تهدید جدی گرفته شده و امروز با داشتن باور ۳۷۳ و سامانه ۱۵ خرداد که هر دو در سال گذشته رونمایی شدند و همچنین با در اختیار داشتن سامانه‌های متعددی مثل سوم خرداد، شهید صیاد، دزفول، نواب و شهید مجید کارهای محکمی برای حفظ و حراست آسمان‌های کشور انجام شده است.


وزیر دفاع خاطر نشان کرد: در حوزه رزم زمینی، رادارها، جنگ الکترونیک، مقابله با تهدیدات سایبری، بیولوژیک و زیستی، شیمیایی که بارها در دفاع مقدس علیه ملت ما استفاده شد و همینطور تهدیدات هسته‌ای که دشمنان دروغگو و فریب کار هر روز بر توان خود می‌افزایند و با دهن کجی به دنیا به مخاطرات ناشی ازاین فعالیت ها علیه بشریت وقعی نمی‌گذارند و بیهوده سایر کشورها و به ویژه کشور ما را مورد اتهام قرار می‌دهند، تمهیدات لازم برای پدافند در برابر آنها اتخاذ شده و در حال اجرا است.


امیر حاتمی گفت: علاوه بر پرداختن ماموریت های اصلی در وزارت دفاع، با استفاده از ظرفیت های فناورانه زیرساختی و انسانی صنایع دفاع به حل مشکلات کشور اهتمام ورزیده‌ایم، بطوری که در مقابله با بیماری کرونا صنایع دفاعی در نخستین لحظه از اطلاع از سرایت بیماری در کشور با بسیج تمام امکانات خود و ایفای نقش پیشرو در دادن امید به مردم تامین نیازهای بهداشتی و درمانی به همراه همه اجزای کشور و نیروهای مسلح، گام‌های بلندی برداشتند و علاوه بر فعال کردن خطوط تولید ماسک های N95 و سه لایه و مواد ضد عفونی کننده و همچنین ساخت آزمایشگاه سطح برای انیستیتو پاستور و رازی، در تولید ونتیلاتور،تب سنج، لباسها مخصوص و تجهیز آمبولانس ها و سایر ملزومات اهتمام ورزیدند. همچنین در دوره تحریم دشمنان انواع کمک‌های فناورانه و صنعتی در بخش های مختلف نفت انرژی حمل و نقل و خودروسازی تقدیم شده است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران در اصفهان اظهار کرد: به لطف خدا، بر اساس اذعان موسسات مختلف بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی از جایگاه بالایی پنجم و هفتم در دنیا برخوردار است.

وزیر دفاع در پایان گفت: کلیه فعالیت‌هایی که به آنها اشاره شد با مشارکت موثر بخش های خصوصی عمومی دولتی و به ویژه دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و جهاد های خودکفایی و قطعه سازان کشور انجام شده است.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :