دهلی نو دنبال گسترش روابط با پایتخت های عربی به جای تهران

هند امریکا و اعراب را به ایران ترجیح می دهد

۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۳۶۲۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایندین اکسپرس در یادداشتی می نویسد: برخی از نخبگان سیاست خارجی، سیاست هند در قبال ایران را محکی برای «استقلال راهبردی» دهلی نو می دانند و انتظار دارند دهلی نو رابطه خود با ایران را بدون ارجاع به محاسبات سود و زیان و روابط متشنج ایران با دیگر کشورهای دارای روابط مهم با هند پیش ببرد. هیچ دولتی در هند چنین پیشنهادی را نمی پذیرد.
هند امریکا و اعراب را به ایران ترجیح می دهد

دیپلماسی ایرانی: کمتر همکاری خارجی در هند وجود دارد که به اندازه همکاری با ایران برای این کشور جذاب باشد. این اشتیاق در حالی است که روابط عمیق تر و گسترده تر با همسایگان عرب در ایران از توجهی که شایسته آن است، برخوردار نیست. ارتباطات تاریخی، پیوندهای تمدنی، ذخایر و عرضه انرژی و امنیت منطقه ای از جمله علل این توجه زیاد به رابطه با ایران است. با توجه به حضور میلیون ها مهاجر هندی در کشورهای عربی، تعامل تجاری بیشتر با اعراب در مقایسه با تعاملات تجاری با ایران و حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی از هند در مقابله با تروریسم، همه این عوامل در تعامل هند با اعراب پررنگ ترند. تحریم های ایالات متحده امریکا هم اقتصاد ایران را فلج کرده است و هم کشورهای دیگری را که با ایران تعامل تجاری داشته باشند، هدف قرار می دهند. هند مراقب است که از این تحریم ها آسیب نبیند. در قرارداد راه آهن چابهار، هند ترجیح می دهد این قرارداد را از دست بدهد، تا این که تحریم های آمریکا را بشکند.

برخی از نخبگان سیاست خارجی، سیاست هند در قبال ایران را محکی برای «استقلال راهبردی» دهلی نو می دانند و انتظار دارند دهلی نو رابطه خود با ایران را بدون ارجاع به محاسبات سود و زیان و روابط متشنج ایران با دیگر کشورهای دارای روابط مهم با هند پیش ببرد. هیچ دولتی در هند چنین پیشنهادی را نمی پذیرد.

رأی هند ضد ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای انتقاد شدید منتقدان نخست وزیر این کشور را در پی داشت. اما عملگرایان بر این باورند که ایران می تواند از منافع خود حفاظت کند و دلیلی وجود ندارد دهلی نو در همه مبارزه های تهران با واشنگتن، از تهران حمایت کند.

اندازه جغرافیایی و جمعیتی، موقعیت ژئوپلتیک، منابع طبیعی و استعدادهای فوق العاده مردم ایران را به یکی از مهمترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. بسیاری از این سرمایه ها در مقابله طولانی مدت ایران و آمریکا هدر رفته است. تمایل به نگاه به ایران از دریچه مقابله با آمریکا موجب شده است بسیاری در هند ویژگی ایدئولوژیک انقلاب ایران و نگرانی های حاصل از تعهد تهران به صدور انقلاب به جهان عرب را نادیده بگیرند. هم به علل داخلی و هم خارجی، ایران مکانی سخت برای رابطه تجاری است. دهلی نو باید روابط خود را در چارچوب این شرایط نامطلوب اما واقعی تعریف کند. در همین حال، درهای جهان عرب برای همکاری های سیاسی، اقتصادی و فنی با هند باز است. سه کشور میانه رو عرب (عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی) با نیروهای بنیادگرا در منطقه مقابله می کنند و شرکای ارزشمندی برای هند در مقابله با بی ثباتی هستند.

کسانی که نگران از دست دادن موقعیت هند در ایران در مقابل چین هستند باید نگاهی به پیشرفت های اقتصادی پکن در جهان عرب بیاندازند. در حالی که توافق ایران و چین در حال حاضر فقط در سطح حرف است، چین روابط اقتصادی واقعی با کشورهای عرب دارد. هند در جهان عرب بازیگر اقتصادی کوچکی نیست و سابقه آن از چین بیشتر است. دهلی نو باید به جای رقابت غیرواقع گرایانه با پکن، بازی تجاری خود را در جهان عرب پیش ببرد.

کشورهای عربی تلاش می کنند از وابستگی شدید خود به نفت بکاهند و این فرصتی برای هند است تا همکاری اقتصادی با آنها را توسعه دهد. برای هند، هزینه های نادیده گرفتن احتمال های جدید روابط تجاری متنوع با اعراب در مقایسه با از دست دادن قرارداد راه آهن با ایران بسیار بیشتر است.

منبع: ایندین اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و هند هند و کشورهای عربی هند ایالات متحده امریکا تحریم های ایران هند و امریکا


( ۲۰ )

نظر شما :

هیچکس ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۷
کشورهای میانه روی عرب!!! مبارزه با بنیادگرایان !!! واقعا کل نوشته نشان داد توسط یه احمق چشم ابی که هیچ اطلاعی از ژئوپلتیک منطقه نداره نوشته شده!! کل کشورهای عرب مگر چقدر پتاتسیل تجارت دارن و یا بجز اینکه حاشیه‌ای و اخر دنیایی هستن چیزی دارن!! مثلا هند با کدوم‌کشور و بندر میتونه ارتباط خودش را اسیای مرکزی و اروپای شرقی به هزینه پایین برقرار کنه عربستان !! ایا نباید از نفوذ چین در این‌منطقه و حفظ خود به عنوان رقیب در این‌نقطه دفاع کند!! البته هند باید به ایران به چشم یه وزنه تعاد نگاه کنه ولی فقط دنبال منافع زودگزر هستن امیدوارم ما هم این‌بد عهدی ها را فراموش نکنیم و یاداوری کنیم
علی ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۰
هارتلند منطقه در آینده نزدیک آسیای مرکزی و قفقاز است جمعیت این کشورها در دهه های آینده از جمعیت کشورهای عربی بسیار زیادتر است هند دیرتر این موضوع درک کرده چینی ها اروپایی ها آمریکا و ژاپن و... همین حالا سرمایه گذاری زیادی میکند و کمیسیون ها تجاری بسیار زیادی و رفت آمد زیادی دارند کشورهایی دارای منابع معدنی غنی و اولیه و عدم دسترسی به آبهای آزاد موقعیت خوبی برای ایران است چینی ها میدانند هزینه کمتر امنیت بیشتر استاندارد نسبی ایران بهتر از پاکستان است
جامی ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۲
آمریکا،بندر چابهار رو از تحریم‌های ایران کنار گذاشته.بنابر این هند به راحتی می تواند در چابهار در راستای منافع خودش(آسیای میانه،قفقاز،...) سرمایه گذاری کند.ما هم لازم است طبق سیاست موازنه مثبت،همانطور که با چین قرارداد بستیم،به روان‌سازی سرمایگذاری هند در چابهار و ... نیز کمک کنیم.
کرم الله ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۵
با هندیان نجس گاوپرست نمیشه همکاری کرد کسانی که ادرار ومدفوع گاو میخورند وشپش های بدنشان را میخورند وبچههایشان را در راه خدای گاوان قربانی میکنند ومرده هایشان را سوزانده واسکلت نیم سوزرا در رود گنگ انداخته ودر آب همانرود غسل کرده ومیخورند چطور آدم میتواند در یک جا بنشیند‌
کوروش ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰
خطاب به کرم الله شرافت اون هندوها از نادان هایی امثال چون تو قطعا خیلی بیشتره