ایران واقع بین باشد

تک‌دوره‌ای شدن ترامپ بعید است!

۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۳۳۱۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
احمد نقیب زاده در یادداشتی می نویسد: تنش ‌هاى بین تهران و واشنگتن در دوره اوباما با زمان فعلى و دوره ریاست ‌جمهورى ترامپ قابل‌قیاس نیست. بنابراین، این قیاس ناقص تنها از برداشت اشتباهى حاصل شده است. در این بین، تصحیح این نگاه بر رویه و ظرافت ‌هاى دیپلماسى نیز تاثیرگذار است.
تک‌دوره‌ای شدن ترامپ بعید است!

نویسنده: دکتر احمد نقیب‌زاده استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران

دیپلماسی ایرانی: در مورد انتخابات ریاست‌جمهورى آمریکا چه این دوره و چه در ادوار گذشته مثل و گفته ‌اى بین سیاسیون و برخى از جریانات سیاسى بر این مبنى وجود دارد که انتخاب رئیس جمهوری دموکرات یا جمهوریخواه در آمریکا و استقرار یک دولت دموکرات یا جمهوریخواه در کاخ‌ سفید براى ایران تفاوتى ندارد و در هر صورت، شرایط یکسانى براى ایران از جانب آمریکا برقرار خواهد بود.

این قیاس نادرست بارها و بارها در انتخابات مختلف بیان شده است؛ حال آنکه اگرچه بدون شک سیاست هاى کلى ایالات ‌متحده آمریکا در قبال جمهورى اسلامى ایران یکسان است کما اینکه رویه و سیاست جمهورى اسلامى ایران نیز در قبال آمریکا یکسان است و با تغییر دولت ‌ها تفاوت جدى نمی کند اما بدون شک، همواره تفاوت نوع دولت ها از حیث خاستگاه سیاسى دموکرات یا جمهوریخواه بر رویه رفتارى با ایران مشهود بوده است.

کما اینکه تنش ‌هاى بین تهران و واشنگتن در دوره اوباما با زمان فعلى و دوره ریاست ‌جمهورى ترامپ قابل‌قیاس نیست. بنابراین، این قیاس ناقص تنها از برداشت اشتباهى حاصل شده است. در این بین، تصحیح این نگاه بر رویه و ظرافت ‌هاى دیپلماسى نیز تاثیرگذار است.

در کنار این گروه، بسیاری نیز در داخل ایران بر طبل رفتن ترامپ می‌کوبند و مدعى هستند که با توجه به شرایط فعلى در مورد وضعیت شیوع کرونا، شورش ‌هاى خیابانى اخیر علیه نژادپرستى و بروز و ظهور جو بایدن در نظرسنجی‌ها، کار ترامپ تمام است و دور دومى براى او متصور نیست.

این گروه رفتار فعلى جمهوریخواهان علیه ترامپ را نیز مبنا قرار داده و مدعى هستند که جمهوریخواهان نیز از ترامپ رو برگردانده اند. این رویه البته موقتى است؛ بدون شک، در نهایت و در روزهاى منتهى به انتخابات بسیارى از معادلات تغییر مى‌کند.

بسیار بعید است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور تک‌دوره ‌اى باشد. همان گونه که خود او بارها تایید کرده، اکثریت خاموش به ترامپ راى می‌دهند؛ این اکثریت خاموش همواره در آمریکا نقش مهمى در انتخابات دارند.

در این دوره نیز شعارهاى موضوع مدیریت ترامپ بر وضعیت کرونا و ادبیات لجبازى با تظاهرکنندگان خیابانى و طرح اتهامات ادبیات نژادپرستى در قبال وى از گروهى به جز این "اکثریت خاموش" شنیده می‌شود. بنابراین، آراء ترامپ براى رسیدن به کاخ‌ سفید در انتخابات ریاست‌جمهورى پیش‌رو کماکان استوار است. 

اینکه گفته می‌شود جمهوریخواهان رودرروى ترامپ ایستاده اند، دوئل ‌هاى سیاسى درون‌ جناحى در سیستم خاص احزاب در آمریکا است. رفتارهایى است که از فضاى داغ سیاست این روزهاى آمریکا ناشى می‌شود.

معادلات سیاسى در نهایت بر اساس اسلوب مشخصى در آمریکا تعیین می‌شود. اسلوبى که سیستم سرمایه دارى و مباحث مالى بسیارى در آن موثر است.

در این سیستم شناخته‌شده، شاید این روزها شعار کاندیدایى به جز ترامپ از اردوگاه جمهوریخواهان شنیده شود؛ اما در نهایت، بسیار بعید است که جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهورى پیش‌رو در آمریکا کاندیدایى غیر از ترامپ داشته باشند و او را به رقابت با کاندیداى خود وادارند.

از این حیث است که بارها تاکید شده ایران نباید به رفتن ترامپ دلخوش کند. دیپلماسى جمهورى اسلامى باید آینده نگر باشد و هر رفتار و تصمیمى را اعم از تمرکز بر مذاکره یا رد هرگونه مذاکره با علم به موضوع تداوم حضور دونالد ترامپ در کاخ‌ سفید بعد از ۲۰۲۰ قرار دهد. 

زمانى که این آینده ‌نگرى در چارچوب دیپلماسى جمهورى اسلامى مستقر شود، تصمیمات منطقی‌تر و در زمان مناسب‌تر اتخاذ می‌شود و فرصت سوزى یا عجله بیش از حد در هر تصمیمى کمتر می‌شود.

ایران باید با این واقع ‌بینى با واشنگتن رفتار کند که قرار نیست در چهار سال و اندى پیش‌رو ساکنان کاخ ‌سفید تغییری کند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا احمد نقیب زاده انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب جمهوریخواه امریکا ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


( ۲۱ )

نظر شما :

محمد ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۲
در سیاست هیچ چیز بعید نیست انتخابات امریکا فقط در چند ایالت مهمه که عبارتند از ویسکانسین پنسیلوانیا میشیگان فلوریدا کارولینا شمالی اریزونا و تا حدی اوهایو حتی تگزاسی که همیشه در چند دهه اخیر به جمهوری خواهان رای داده بود حالا فاصله ترامپ با بایدن بسیار نزدیک شده بایدن برای پیروزی فقط کافیه در سه ایالت ازین ایالات پیروز بشه و طبق نظرسنجی ها اکثر این مناطق پیشتازه این هم باید گفت نظرسنجی های کلی اعتبار چندانی نداره بلکه فقط در همین چند ایالت تا چند هفته به انتخابات مهمه که چه کسی دست بالا داشته هیلاری کلینتون در این دوره زمانی مشابه نسبت به ترامپ برتری بسیار خفیفی داشت که در نهایت منجر به شکستش شد ولی جوبایدن با حمایت همه جانبه دموکرات ها فعلا فاصله خوبی در ایالات خاکستری داره چه بسا تگزاس هم ابی رنگ کنه
خسرو ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۱
اکثریت خاموش و خجالتی ، از ناامنی های ایجاد شده در چند ماه گذشته ، که با چراع سبز دمکراتها ایجاد شده ناراضی اند و ضمنا امریکا را کشور سفید پوستهای مسیحی می دانند و مقداری حس نژاد پرستی هم دارند که به رو نمی آورند ولی در بزنگاه انتخاب ، ترامپ را انتخاب می کنند
محمد ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۷
نکته مهم اینکه اگر بایدن به قدرت برسد ، دیگر نمی توانیم جواب رد به وی بدهیم ، چون او باسیاست ، همین خواسته های ترامپ را با ظاهری مادبانه به عنوان پیش شرط اعلام خواهد کرد و به خاطر اعتباری که دارد ، جواب رد ما به وی منجر به یک اجماع جهانی خواهد شد ، ترامپ تک دوره ای باشد یا نه وظیفه اش را به خوبی انجام داد ، خالی کردن دوش امریکا از تعهدات چند دهه ای و البته به التماس افتادن کشورهای جهان برای بستنن قراردادهای جدید با این کشور ،
جوادی ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۷
ضمن تشکر از دکتر نقیب زاده بزرگوار، موضوع اصلی اختلاف و ستیز ایدئولوژیک ما با آمریکا است و تغییر رئیس جمهور در این کشور درصد اندکی بر روابط دو کشور تاثیر دارد. نخبگان اجرایی ایران باید وضعیت زندگی مردم را ببینند. 41 سال زندگی پرحادثه و زیست در شرایط حساس از زمان خسته کننده شده. مقاومت شیرین و امیدبخش برای زمان کوتاهی مناسب بوده و مردم انرژی لازم را به خرج می دهند. نبرد طولانی فرسایشی است و فرسودگی آسیب پذیری می آورد
امیر ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۱
انتخابات آمریکا این دوره بسیار رقابتی خواهد بود و اصلا مشخص نیست آیا ترامپ دوباره انتخاب خواهد شد یا نه!‌ آنچه مسلم است اینه که امسال شور و هیجان مخالفان ترامپ بسیار بیشتر از شور و هیجان طرفداران ترامپ می باشد بلکه حتی میتوان ادعا کرد ترامپ در این مدت ریزش هوادار داشته بنابراین احتمال شکست ترامپ کاملا جدی میباشد. همچنین شخصیت بایدن در افکار عمومی آمریکا بر خلاف خانم کلینتون شخصیتی جذاب و کاریزماتیک میباشد. از آن طرف در تاریخ آمریکا این همه هجمه رسانه ای به یک رئیس جمهور تا حالا سابقه نداشته. کاری که رسانه های آمریکا با ترامپ کردند را حتی با بن لادن بعد از حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و یا هیتلر در هنگام جنگ جهانی دوم هم نکردند این حجم از دشمنی و کینه سابقه تاریخی نداشته! خلاصه اینکه مردم آمریکا ضد ضربه نیستند و این تبلیغات بالاخره تاثیر خودش را خواهد گذاشت. ‌اما واقعیت در مورد ترامپ اینست که این آقا چند کار عظیم در آمریکا کرده که رسانه ها اکثر مایل نیستند آن را بزرگ کنند تا به ترامپ کمکی بشود اما در حقیقت کارهای ترامپ کارهای اساسی بوده که بسیار عظیم می باشد و حتی راه را برای رییس جمهورهای بعدی آمریکا هموار کرده. مثلا یکی از کارهای جالب و بحث برانگیز اما کاملا موفق ترامپ چاپ ۴ تریلیون (۴۰۰۰ میلیارد) دلار اسکناس بوده. آمریکا با این کار عملا روش چین را پیاده کرده با این تفاوت که هزینه این رقم رو کشورهای دیگر مثل چین مجبور هستند پرداخت کنند و تورمی در آمریکا بوجود نمی آورد چون دلار آمریکا پول بین المللی بوده و در معادلات کلان بین المللی استفاده میشود! تا قبل از ترامپ رییس جمهور های دیگر آمریکا از این کار واهمه داشتند اما ترامپ با اینکار مخصوصا در دوران کرونا جلوی بزرگترین فاجعه اقتصادی دنیا رو گرفت! کار عظیمی بود که متاسفانه کمتر کسی حاضر به اذعان به آن میباشد. همچنین رونق بی سابقه اقتصادی آمریکا تا قبل از شیوع کرونا رو نمیتوان فراموش کرد. این رونق اقتصادی در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده و نشان از توانایی های تیم ترامپ دارد. بخاطر دارم در سال اول ریاست جمهوری ترامپ همه در آمریکا ادعا میکردند که موفقیت اقتصادی ترامپ مدیون کارهای اوباما میباشد اما در عمل ترامپ در سال دوم و سوم نشان داد که به تنهایی می تواند رکورد بزند و موفقیت هایش مال خودش میباشد. البته رسانه های مخالفش با کمال بی خیالی از کنار این مسئله مهم گذشتند و تهمت های سابق خود را به راحتی آب خوردن فراموش کردند. در زمینه مقابله با چین هم ترامپ نشان داد کاملا آماده است تا با چین سرشاخ شود و به اقتصاد آمریکا هم ضربه نخورد! موضوعی که رئیس جمهور های قبلی آمریکا بخاطر نداشتن اطلاعات اقتصادی کافی از آن بسیار می ترسیدند!‌