حاشیه‌نگاری ایرنا از نشست داغ امروز مجلس/ ظریف: توهین ها را به جان می خرم

۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۹۲۹۳۴ سرخط اخبار

ایرنا- حضور وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود؛ برخی نمایندگان با انتقاد به دستگاه دیپلماسی و دولت، علیه محمد جواد ظریف شعار سر دادند که او هم با سپاسگزاری از مهمانوازی نمایندگان گفت که توهین‌ها را به جان می‌خرد.

دهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز- یکشنبه- با گزارش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از عملکرد این وزارتخانه در سیاست خارجی آغاز شد. ظریف در سخنان خود با تبیین شرایط در حال گذار جهان نسبت به هرگونه اشتباه محاسباتی هشدار داد. از تلاش آمریکا به عنوان حفظ نظم قدیم گفت و گفت که آمریکا برای حفظ این نظم از هیچ تلاشی حتی امنیتی‌سازی مقوله‌هایی مانند کرونا خودداری نمی‌کند.

یکی از مباحثی که در هفته‌های اخیر دستمایه حاشیه‌سازی برخی جریانات سیاسی علیه دولت شده بود، موضوع توافقنامه همکاری ۲۵ ساله با چین بود. ظریف در مجلس با تاکید بر اینکه در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد، گفت: «زمانی که در ملاقات رییس جمهوری خلق چین با مقام معظم رهبری درباره این قرارداد صحبت کرد، موضوع را به مردم اعلام کردیم، زمانی که در سفر سال گذشته این قرارداد را به چین بردم باز هم اعلام شد، زمانی که  چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد، این موضوع دوباره اعلام شد و آن‌گاه که چین مذاکره با ما را نیز پذیرفت این موضوع اعلام شد و هر موقع که توافق محقق شود آن را هم اعلام خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه این را هم گفت که یکی از مفاد مهم توافق ۲۵ ساله با چین بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم است. یکی از اتفاقات ناگواری که افتاده بود این بود که ایران از همه کریدورهای ارتباطی منطقه خارج می‌شد. 

ظریف با تاکید بر شفافیت کامل وزارت امور خارجه، تصریح کرد: واقعیت این است که جغرافیای قدرت جهانی در حال تغییر است و باید واقعیات شرایط جدید را بشناسیم و با شرایط گذار از این جهان پساغربی عمل کنیم که این هدف با اعتماد به نفس و توجه به ظرفیت‌های ساختاری محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه در ادامه از تلاش‌های وزارت امور خارجه در پیشبرد اهداف کلان تعریف شده گفت و خاطرنشان کرد که در سال‌های اخیر بیشترین روابط و مراودات ایران با کشورهای همسایه بوده است.

وی از راه اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه گفت و اینکه دستگاه‌ها باید برای مقابله با سیاست فشار حداکثری و کمک به تهاتر کالا و خدمات باید کمک کنند و مقاومت‌های داخلی در این زمینه باید از بین برود.

رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه دوگانه‌سازی کاری از پیش نمی‌برد، تصریح کرد: باید سیاست خارجی در خدمت مقاومت باشد و باید قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خدمت پیشبرد اهداف مردم ایران باشد.

 بعد از پایان سخنان وزیر امور خارجه شماری از نمایندگان به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه دیپلماسی پرداختند. عمده مسائل مطرح شده در این اظهارات انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی، ضعف دیپلماسی اقتصادی، لزوم تجدید نظر در برجام بود. موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم و ریگان در اظهاراتی گفت که ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می‌داند و آمریکا برای همیشه برای ملت ایران منفور و غیرقابل تحمل است.

ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران هم گفت که انتظار ما از وزارت خارجه این است که موضوع ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان یک واقعیت تعیین کننده در سیاست‌ها در نظر بگیرد؛ وزیر همان طور که نقض تعهدات آمریکا و اروپا را محور تلاش‌های خود قرار می‌دهد، راهبرد اخراج آمریکا از منطقه به عنوان پاسخی به شهادت حاج قاسم سلیمانی در گفت وگوهای دیپلماتیک خود پیگیری کند.

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا برخی سیاست‌مداران ما از مبارزه با شیطان خسته شده‌اند و این خستگی را به شکل‌های گوناگون به جامعه اسلامی تلقین می‌کنند، خطاب به وزیر خارجه یادآور شد: فرصت‌های پیش روی ملت ایران به امید لبخند آمریکا و اروپا نسوزانید.

با پایان صحبت‌های نمایندگان، وزیر امور خارجه برای ارائه بخش دوم گزارش خود پشت تریبون قرار گرفت تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. در همین هنگام برخی نمایندگان با ایجاد بی‌نظمی و اعلام اخطار قانون اساسی از ریاست مجلس خواستار اختصاص وقت برای بیان اخطار شدند که محمد باقر قالیباف رییس مجلس خطاب به آنان گفت: "اجازه دهید صحبت‌های وزیر تمام شود بعداً، نمایندگان اما با بی توجهی به تذکر رییس مجلس، با داد و فریاد، خواستار ارائه اخطار شدند.

با شروع سخنان وزیر امور خارجه، برخی نمایندگان خطاب به ظریف گفتند که چرا دروغ می‌گویید.

ظریف در بخش دوم سخنان خود گفت: "ما باید از تمام امکانات برای کمک به معیشت مردم و برای کمک به قدرت ملی ایران استفاده کنیم. هرچه شما می خواهید بفرمایید ولی شهید سلیمانی و بنده هر هفته جلسه داشتیم و هماهنگ می‌کردیم. در مسائل منطقه‌ای هرچه ما کردیم با هماهنگی یکدیگر بود. آنهایی که شهید سلیمانی را می شناسند، آنهایی که با شهید سلیمانی دمخور بودند آنهایی که با سیدحسن نصرالله دمخورند و آنهایی که با مقاومت عراق، لبنان و فلسطین دمخورند آنها می‌دانند که روابط ما چگونه بود نه شما. "

این اظهارات وزیر امور خارجه با واکنش تعدادی از نمایندگان مواجه شد که گفتند به ما می‌گوید ما نمی‌فهمیم و  وزیر امور خارجه توهین کرد که ظریف گفت: بنده عرض کردم که آنها می‌دانند، بی‌جا می‌کنم بگویم شما نمی فهمید، شما نماینده ملت هستید، ‌ملت ما ملت فهیمی است و شما هم به عنوان نمایندگان ملت فهمیدید و من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می‌کنم.

 ظریف گفت که حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می خرم. به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من صادق گفته بود، اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و از شما تشکر کنم از انتقادهای شما تشکر می‌کنم حتی از تندی‌های شما هم تشکر می کنم.  اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، همه ما باهم هستیم. آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد. رژیم صهیونیستی اصلاح طلب، اصولگرا نمی‌شناسد، رژیم صهیونیستی با کل ایران مخالف است با تمامیت ارضی ایران مخالف است با تمامیت و جغرافیای ایران مخالف است.

وزیر امور خارجه خطاب به نمایندگان گفت: شما من را ذلیل و دروغگو خطاب کردید در صورتی که مقام رهبری به من شجاع و صادق گفتند؛ اگر از حاج قاسم می‌گویید بدانید که هر هفته با او جلسه داشتم و هر اتفاقی در منطقه می‌افتاد با هماهنگی کامل بوده است، اگر شما نمی‌دانید بپرسید.

با پایان یافتن سخنان وزیر امور خارجه، جواد کریمی قدوسی علیه ظریف شعار سر داد و گفت: "مرگ بر دروغگو" برخی نمایندگان نیز در این شعار نماینده مشهد را همراهی کردند. وزیر امور خارجه خطاب به نمایندگان گفت: از مهمان نوازی شما ممنونم.

محمد باقر قالیباف خطاب به نمایندگان اخطار داد که سرجای خود بنشینند و نظم جلسه را رعایت کنند، اما نمایندگان همچنان به دنبال ایجاد بی‌نظمی در صحن بودند.

 وی با بیان اینکه بخش قابل توجه تولید قدرت در کشور به موضوع توان اقتصادی باز می‌گردد، گفت: وزارت خارجه در موضوع افزایش توان اقتصادی می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد و به نظر بنده به جای رویکرد این نهاد که ایجاد معاونت اقتصادی بود، می‌توانستیم "وزارت خارجه، تجارت و امور بین الملل" را شکل دهیم.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه جنگ امروز کشور با دشمن جنگ اقتصادی است، اظهارداشت: اگر در زمان فعلی به رغم تعهدهای برجام نتوانستیم سرمایه‌گذار به کشور وارد کنیم، اما از وزارت خارجه توقع داریم که پول سرمایه‌گذاران کشور که برای مبادلات اقتصادی در کشورهای دیگر هزینه شده است، توسط دستگاه دیپلماسی به کشور بازگردد.

وی با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام‌آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از این پس جمهوری اسلامی و نمایندگان مردم به آژانس اجازه نخواهند داد که با دست باز و بدون محدودیت هر درخواستی را گفته و هر کاری را در کشور انجام دهند تا حلقه‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمنان جمهوری اسلامی تکمیل شود.


( ۳ )

نظر شما :

ایران ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۳
چه گزارش داغ و پرسانسوری!چرا صحبتهای قالیباف و ذوالنور و سنگدوینی رو نذاشته،میخوان مظلوم نمایی کنند و پروپاگاندا راه بندازم که جلسه مجلس همش داد و بیداد بودو کسی حرف منطقی نزد!