صنعا به گریفیث: قبل از آزادی نفتکش‌ها خبری از مذاکره نیست

۱۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۹۲۸۴۳ سرخط اخبار

بار دیگر فرستاده سازمان ملل به یمن تلاش کرد اقدامات سیاسی و دیپلماتیک مرتبط با بحران یمن را از سر بگیرد در حالی‌که زمینه لازم برای آن را فراهم نکرده است و این مساله بنا به گفته محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی در صنعا چیزی بیش از چرخیدن او دور خودش نیست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، در ریاض، پایتخت عربستان مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن با عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه این کشور و عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی و عبدالملک، نخست وزیر دولت مستعفی ملاقات داشت. او بار دیگر طرح‌ خود به منظور دستیابی به "آتش‌بس فراگیر، توافق بر سر تدابیر انسانی و اقتصادی و ازسرگیری روند صلح" را مطرح کرد.

این طرحی است که اواخر مارس بدون هیچ نتیجه‌ای مطرح شد این بار نیز این طرح که به ادعای رسانه‌های سعودی، برخی اصلاحات را داشته روی میز گذاشته شده است اما ماهیت این اصلاحات مشخص نشده‌اند.

به گزارش این رسانه‌ها، گریفیث سعی دارد در مرحله آینده پیش‌نویس اصلاح شده را به جنبش انصارالله ارائه کند.

منابع مطلع در صنعا به روزنامه الاخبار گفتند، رهبری انصارالله هرگز قبل از آزادی کشتی‌های حامل مشتقات نفتی که در بندر جیزان از سوی ائتلاف سعودی توقیف شده‌اند، از گریفیث استقبال نخواهد کرد.

این منابع افزودند، گریفیث تلاش کرد دولت هادی و حامی اصلی آن، ریاض را به آزادسازی کشتی‌ها در ازای باز کردن حسابی مشترک برای واریز درآمدهای گمرکی و عوارضی که در بندر الحدیده اخذ می‌شوند، متقاعد کند؛ حساب بانکی که زیر نظر سازمان ملل در اردن افتتاح و از آن برای پرداخت حقوق کارمندان استفاده شود.

اما به گفته منابع، دولت هادی و طرف سعودی شرط کردند، به منظور آزاد کردن نفتکش‌ها و واردات مشتقات نفتی به طور انحصاری از طریق کمیته اقتصادی در عدن عمل می‌کنند و درآمدهای گمرکی و عوارض و مالیات باید به جای بندر الحدیده به بندر عدن واگذار شود که این شرط را صنعا اصلا قبول نمی‌کند.  

پرونده کشتی‌ها که منجر به بحران حاد سوخت (در استان‌های تحت کنترل دولت نجات در صنعا) شده که هر روز هم بدتر می‌شود فروپاشی بخش بهداشت را به منظور کسب دستاوردهای سیاسی به همراه داشته؛ دستاوردهایی که همچنان برای عربستان و هم‌پیمانانش کسب آنها سخت است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اخیرا با ده‌ها موشک و پهپاد مواضع نظامی ریاض و استان‌های جنوبی عربستان را هدف گرفتند تا تلاش‌ها برای سوءاستفاده این کشور از بین بروند این مساله دال بر آن است که صنعا از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند حتی اگر گریفیث مساله را به عنوان مشکل داخلی یمنی ترسیم کند و قربانی و جلاد را به صورت مساوی مسؤول پیامدهای آن بداند.

شاید تاکید اخیر محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت صنعا مبنی بر این‌که ملت عزیز یمن همچنان به حق دفاع از خود پایبند هستند و انصارالله در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شدیدترین عملیات آن می‌ماند، ثابت می‌کند که صنعا هرگز فضایی را به فریبکاری در این مساله صرفا انسانی نمی‌دهد و تهدید عبدالسلام تنها در واکنش به ادامه تحریم و محاصره نیست بلکه به دلیل حملات جنایتکارانه مجدد ائتلاف سعودی به صنعا و استان‌های دیگر در میان سکوت عربی و جهانی است.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :