چه عواملی باعث تقویت مجدد داعش در عراق شده است؟

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۹۹۱۱۸۰ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به درگیری‌های اخیر ایجاد شده بین گروه تروریستی داعش و نیروهای حشدالشعبی در عراق اظهار کرد: به نظر می‌رسد گروه‌ تروریستی داعش در عراق با سوءاستفاده از برخی از اقداماتی که جهت تضعیف گروه‌های حشدالشعبی در این کشور انجام شده این جرأت را پیدا کرده است که بار دیگر دست به انجام اقدامات مسلحانه در عراق بزند.

حسین کنعانی مقدم، در مصاحبه‌ای با ایسنا با بیان اینکه هنوز بقایایی از گروه تروریستی داعش تحت حمایت آمریکا در مناطقی از عراق از جمله منطقه تکریت حضور دارند و آن‌ها در این مدت به دنبال این بودند که فرصتی فراهم شود که دست به اقدام مسلحانه بزنند، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب جمعه شب شاهد درگیری بین نیروهای حشدالشعبی و گروه‌های تروریستی داعش بودیم که در جریان این درگیری علیرغم به شهادت رسیدن تعدادی از اعضای حشدالشعبی ضربه سنگینی نیز به داعش وارد شد.

وی گفت: این اتفاقات بیانگر این است که دولت مرکزی عراق نباید دست به انجام اقداماتی در راستای تضعیف یا محدود کردن گروه‌های حشدالشعبی برند. اگر این سپر دفاعی یعنی گروه‌های حشدالشعبی وجود نداشته باشند این احتمال وجود دارد که داعش اقداماتی را برای تسلط بر برخی از شهرهای عراق انجام دهد.

کنعانی ادامه داد: این تحولات نشان می‌دهد که برخی از اقداماتی که در راستای تجزیه حشدالشعبی و تضعیف آن بعضا در عراق انجام می‌شود به ضرر امنیت این کشور است چرا که حشدالشعبی همچون یک سپر دفاعی در برابر گروه تروریستی داعش در عراق عمل می‌کند.


این کارشناس مسائل غرب آسیا، در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی فقط تلاش برای تضعیف حشدالشعبی منجر به تقویت مجدد داعش در عراق شده است و یا اینکه تفکر داعش همچنان در برخی از نقاط عراق وجود دارد؟ گفت: تفکر و فرهنگ گروه تروریستی داعش در برخی از مناطق عراق همچنان حضور دارد و فعالیت می کند و به نظر می رسد در جریان تحولات اخیر در عراق و تلاش برخی از افراد در این کشور برای تضعیف حشدالشعبی، گروه‌های مسلح داعش جرأت پیدا کرده‌اند که مجددا فعالیت‌های مسلحانه‌ای را در عراق انجام دهند و به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها نیز از آن‌ها حمایت می‌کنند و موافق این موضوع هستند که بین داعش و حشدالشعبی درگیری ایجاد شود چرا که دولت واشنگتن حشدالشعبی را تنها مانع مهم برای ادامه حضور نظامی خود در عراق می‌داند.

 به گزارش ایسنا، جمعه شب برخی از مقرهای نیروهای وابسته به حشد شعبی در منطقه «مکیشیفه» در جنوب تکریت در معرض حمله داعش قرار گرفت. در این حمله ۱۱ تن از اعضای حشد شعبی کشته شدند.

در این راستا حشد الشعبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: درگیری‌هایی میان داعش و نیروهای حشد شعبی در مناطق بلد و مکیشیفه در جنوب تکریت رخ داد که طی این درگیری‌ها نیروهای حشد شعبی تعدادی از داعشی‌ها را از پای درآوردند.

به گفته یک منبع امنیتی عراقی، داعشی‌ها از مناطق تل الذهب و یثرب در جنوب سامراء و مکیشیفه در غرب و مطیبیجه در شرق و جلام الدور در شمال سامراء به این شهر حمله کردند. در این حمله ۱۱ نیروی حشد عشایری و تعدادی تروریست کشته شدند.

کلید واژه ها: داعش


( ۱ )

نظر شما :