دومین گروه از دانشجویان ایرانی از ایتالیا به کشور بازگشتند

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۹۰۸۱۳ سرخط اخبار

دومین گروه از دانشجویان ایرانی در ایتالیا شامل بیش از ۱۸۰ نفر صبح امروز (یکشنبه) به کشور بازگشتند.

دومین گروه از دانشجویان ایرانی از ایتالیا به کشور بازگشتند
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دومین گروه از دانشجویان ایرانی در ایتالیا که قرار بود روز جمعه ۲۹ فروردین ماه به تهران بازگردند، ولی به خاطر لغو پرواز روز جمعه در پی رفتار برخی از مسافران پرواز قبلی موفق به بازگشت به کشور نشده بودند، صبح امروز (یکشنبه) به تهران بازگشتند.

در همین خصوص نیز «معصومه اصغرزاده» مدیرکل روابط عمومی ایران ایر شب گذشته به فارس گفته بود که با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، پرواز تهران - رم - تهران انجام و این پرواز در ساعت ۱۹، بدون مسافر، فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) را به مقصد شهر رم ترک کرد و در ساعت ۲۳ به وقت محلی فرودگاه رم را به مقصد تهران ترک و در ساعت ۶:۲۵ دقیقه بامداد یکشنبه در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به زمین خواهد نشست.

بر همین اساس، نیز خبرگزاری صدا و سیما از رم گزارش داد که بیش از ۱۸۰ دانشجوی ایرانی در فرودگاه لئوناردو داوینچی رم، پیش از تحویل بار خود به باجه پذیرش، برگه‌های اظهارنامه بهداشتی ویژه کرونا را تحت نظارت «حسین جهنده» کنسول ایران در رم و «جعفر صفری» مسئول امور دانشجویی و کارشناس کنسولی سفارت ایران در ایتالیا که در فرودگاه حضور داشتند، پر کردند.

 

 

در این پرواز، یک تیم پزشکی اعزامی وزارت بهداشت ایران نیز حضور داشت که مسئول غربالگری و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسافران بود.

مسافران این هواپیما پس از بازگشت قرنطینه شده و در صورتی که تست آنها منفی باشد می‌توانند به جمع خانواده خود بازگردند.

سفارت ایران در رم نیز در اطلاعیه‌ای از همکاری مسافران پرواز مزبور برای همکاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قدردانی کرده است.

شبکه خبر نیز در همین خصوص اعلام کرد که هفته آینده ۲ پرواز فوق العاده به میلان برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی مقیم شمال ایتالیا انجام خواهد شد.

نخستین پرواز فوق العاده ایران ایر به رم روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه نزدیک به ۱۲۰ دانشجوی ایرانی از ایتالیا را به کشور بازگرداند. البته در پی رفتار برخی از مسافران پرواز چهارشنبه و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات قرنطینه، لغو پرواز روز جمعه را به همراه داشت.

سید عباس موسوی (+) سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه ۳۰ فروردین ماه در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که پیش آمد ابتدا این اقدام انجام و پروتکل‌ها نیز به آنها ابلاغ شد و یک پرواز نیز برقرار شد، ولی متاسفانه در روند این کار اخلالی به وجود آمد و متاسفانه برخی از عزیزان این پروتکل‌ها را از مبدا و یا پس از ورود به کشور رعایت نکردند و به همین خاطر وزارت بهداشت به عنوان مرکز اصلی فرماندهی این کار که مسئول جان و سلامت ۸۴ میلیون ایرانی است، اعلام کرد که اگر این پروتکل‌ها رعایت نشود، ادامه این روند کمی سخت خواهد بود.

به گزارش فارس، سفارت ایران در رم پنجشنبه شب ۲۸ فروردین ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پرواز روز جمعه (۲۹ فروردین) ایران ایر برای بازگردندان دانشجویان ایرانی به دلیل رفتارهای نامناسب عده‌ای از مسافران بازگشتی با پرواز قبلی و عدم تمکین به پروتکل‌های بهداشتی و مقررات قرنطینه، لغو شده است.(اینجا بخوانید)

پس از اعلام لغو پرواز، موسوی سخنگوی وزارت خارجه گفت که رایزنی‌ها با وزارت بهداشت و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری یک پرواز از رم و ۲ پرواز از میلان به تهران در جریان است.(جزییات بیشتر)

 

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران (+) همچنین در اظهارنظر دیگری اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ دخالتی در پروتکل‌های بهداشتی ندارد و افزود: تمامی اتباع کشور در هر شرایطی باید مقررات و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت را رعایت کنند.

بالاخره، سفارتخانه ایران در رم عصر جمعه در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد که پرواز مزبور جمعه شب ساعت ۹ به وقت محلی انجام می‌شود، ولی چند ساعت بعد از لغو پرواز خبر داد و در اطلاعیه‌ای عنوان کرد: «ضمن عرض پوزش از مسافران محترم پرواز امروز جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹، به اطلاع می رساند به دلیل مشکلات پیش آمده پرواز روز جاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تعویق افتاده است.موضوع از سوی این سفارت در دست پیگیری قرار داشته و امید می‌رود به زودی با رفع مشکل پرواز انجام شود. با هماهنگی انجام پذیرفته، شرکت ایران ایر مسافران محترمی را که امکانات اقامتی ندارند در هتل اسکان خواهد داد.»

در این اطلاعیه قبلی سفارت آمده بود که کلیه مسافران باید برگه‌های اظهارنامه بهداشتی را که قبلا طی اطلاعیه های قبلی در کانال تلگرامی سفارت قرار داده شده است تکمیل و امضا کرده و در مبادی خروجی تحویل دهند و از سوار شدن افرادی که فرم های مورد نظر را تکمیل و امضا نکرده‌اند، جلوگیری به عمل خواهد آمد. 

البته در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه در گفتگویی تاکید کرد که ایرانیان خارج از کشور اعم از دانشجویان و اتباع ایرانی، برای ورود به ایران باید پروتکل‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت را بپذیرند و آن را اجرا کنند.(بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس، علاوه بر ایتالیا، اتباع و دانشجویان ایرانی در برخی کشورهای دیگر از اسپانیا و اوکراین نیز خواستار بازگشت به کشور هستند که در همین خصوص سفارت ایران در مادرید اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال تصمیم‌گیری است و از سوی دیگر نیز دولت اوکراین (+) هنوز مجوز لازم برای بازگشت اتباع ایرانی را صادر نکرده است.

کلید واژه ها: ایران و ایتالیا


نظر شما :