فلاحت‌پیشه: کشورهای جنگ‌طلب بدنبال افزایش تنش بین ایران و آمریکا هستند

۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۷۴ سرخط اخبار

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی استقرار سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوت آمریکا در عراق را خلاف مقررات داخلی آمریکا و عراق دانست و گفت: پشت پرده تحرکات اخیر آمریکا در عراق اهداف انتخاباتی و منافع کشورهای ثالث و جنگ طلب در پی افزایش تنش بین ایران و آمریکا است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی از تحرکات اخیر آمریکا در عراق گفت: آنچه امروز با حضور نظامیان آمریکا در عراق رخ می دهد خلاف قوانین داخلی این کشور و مصلحت مردم است.

وی با اشاره به استقرار سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوت آمریکا در عراق افزود: این کار خلاف قوانین داخلی آمریکا است چون در سال ۲۰۱۱ میلادی عراق زیر بار ادامه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور نرفت که به موجب آن رئیس جمهور آمریکا اجازه ندارد نظامیان را در عراق نگه دارد اما ترامپ این کار را به اسم شرایط خاص، مقابله با داعش و این روزها با ادعای مقابله با تهدید ایران انجام می دهد.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه «مردم عراق با استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا مخالف هستند»، گفت: آمریکا این سامانه را با ادعای مقابله با تهدید ایران مستقر کرده است که حتی تهدیدی برای امنیت عراق نیز محسوب می شود و آن ها حساسیت جدی به این موضوع دارند.

وی افزود: استقرار این سامانه این امکان را به آمریکایی ها می دهد که بعد از اقدام علیه ایران بخشی از  نظامیان خود را از اقدام مقابله به مثل ایران مصون نگه دارند. آن ها این سامانه را با ادعای ایجاد امنیت در منطقه مستقر کردند حال اینکه به باور ما امنیت در منطقه تنها با خروج آمریکا حکمفرما می شود، این اقدامات تحریک کننده باعث افزایش تنش بین ایران و آمریکا در کشور ثالث عراق شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این بین برخی گروه‌های جنگ سالار و کشورهایی که راهبردشان را بر مبنای جنگ تعریف کرده اند، آتش بیار معرکه ایران و آمریکا شده اند، برای اولین بار در تاریخ جنگ های سرد در دنیا عملا این بازیگران ثالث، منافع ملی دو کشور ایران و آمریکا را تهدید می کنند و ترامپ که در پازل آن ها بازی می کند مولفه های نظامی همچون سقوط پهپاد و آسیب های وارده به نظامیان آمریکا در عین الاسد را نادیده گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این تحرکات در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام می شود، برخی از اطرافیان ترامپ بی میل نیستند موضوع ایران را سوژه انتخاباتی کنند اما تحولات عراق و نزدیکی به جنگ وضعیتی غیرعادی است آن هم در شرایطی که دنیا نیازمند همکاری برای مقابله با کرونا برای کنترل اوضاع است.

فلاحت پیشه در توضیح اقدامات وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه در قبال موضوع آمریکا تحت نظر شورای عالی امنیت ملی اقدام می کند؛ معتقدم باید ضمن حفظ توان دفاعی کشور، از تنش های فزاینده خودداری کرد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا حشمت الله فلاحت پیشه


( ۱ )

نظر شما :