عادل الجبیر در اروپا: جمهوری موز نیستیم

۰۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۸۹۰۲۹ سرخط اخبار

وزیر مشاور سعودی در امور خارجه از کشورهای اروپایی خواست دست از انتقاد از دستگاه قضایی عربستان بردارند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه در سخنرانی خود در کمیته روابط خارجه پارلمان اروپایی گفت: ما کشوری با حاکمیت مستقل هستیم و اجازه نمی‌دهیم کسی علیه ما اظهار نظر کند.

وزیر سعودی خطاب به اروپایی‌ها گفت، اطلاعات شما درباره عربستان مبتنی بر شایعات است.

وی در پاسخ به پرونده رائف بدوی، وبلاگ نویس محبوس سعودی ادعا کرد: این پرونده یک بحث قضایی است، دستگاه قضایی نهادی مستقل است و عربستان جمهوری موز نیست (جمهوری موز، Banana republic، اصطلاحی برای کشورهایی تک‌محصولی و ضعیف است که از نظر سیاسی ناپایدار هستند و توسط گروهی کوچک، فاسد، پول‌دار، خودکامه در قالب الیگارشی اداره می‌شوند) و به دستگاه قضا احترام می‌گذارد.

وزیر مشاور عربستان در این سخنرانی مدعی شد: قطر از "گروه‌های تندرویی" نظیر حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، ما مشکلاتی با قطر داریم زیرا در امور داخلی ما مداخله می‌کند. رسانه‌های قطری تریبونی برای ترویج انزجار هستند.

این وزیر سعودی در ادامه ادعاهای خود گفت، عربستان تا حد امکان بر حفظ عملکرد شورای همکاری خلیج فارس تلاش کرده است.

او ابراز امیدواری کرد،‌ دوحه رویکرد خود را تغییر داده و دست از حمایت از "تروریسم" بردارد.

قطر هم در پاسخ به درخواست الجبیر برای تغییر رویکرد وزارت خارجه‌ این کشور گفت: اگر مساله مبتنی بر احترام باشد استقبال می‌کنیم اما اگر موضوع مبتنی بر دیکته‌ها باشد شما به دین خود و ما هم به دین خود.

این وزیر سعودی همچنین مدعی شد، عربستان جنگ در یمن را آغاز نکرده بلکه حوثی‌ها این کار را کردند!

وی ادعا کرد، عربستان ۱۴ میلیارد دلار برای توسعه یمن ارائه کرده و حوثی‌ها ۳۰۰ موشک و ۱۰۰ پهپاد را به سمت اراضی سعودی هدایت کرده‌اند. 

الجبیر در اظهاراتی واهی گفت: عربستان برای نابودی تروریسم می‌جنگد. ما کسانی که به افراط‌گرایی و تروریسم می‌پردازند در هر جا که باشند،‌ تعقیب می‌کنیم.

وزیر سعودی افزود: عربستان از هیچ کس درس نمی‌گیرد درسی هم به کسی نمی‌دهد ما فقط دوستان و هم‌پیمانان هستیم اما نمی‌توان کشوری با حاکمیت مستقل را بدون اطلاعات و داده‌های کافی محاکمه کرد.

الجبیر درباره ترکیه نیز گفت: ترکیه کشوری مهم است و ما روابط اقتصادی جدی با آن برقرار کرده‌ایم اما این کشور در امور داخلی سوریه و لیبی مداخله می‌کند،  امیدواریم روابط با ترکیه ادامه یابد و عضوی مسؤول باشد که در برقراری ثبات نقش دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود درباره تحولات منطقه ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد.

کلید واژه ها: عادل الجبیر


( ۴ )

نظر شما :