ظریف: از تهران با مردم آمریکا صحبت می‌کنم/ عدم صدور ویزا برای من، نشانه ورشکستگی دولت آمریکاست

۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۸۸۶۹۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا به دبیر کل سازمان ملل گفته است که برای ظریف ویزا صادر نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری مجمع گفت‌وگوی تهران درباره اخبار مربوط به صادر نشدن ویزای وی برای سفر به نیویورک و شرکت در اجلاسی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: آنچه ما خبر داریم این است که وزیر خارجه آمریکا در تماس با دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که ما فرصت نداشتیم برای محمد جواد ظریف ویزا صادر کنیم و ویزا صادر نخواهیم کرد و دبیر کل هم در پاسخ گفتند که این حق ایران است که در این اجلاس شرکت کند.

وی گفت: من تمایل زیادی برای شرکت در این اجلاس در این شرایط نداشتم اما اجلاس ویژه شورای امنیت برای حفاظت از منشور فرصتی بود که جنایات آمریکا را در آن مطرح کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: دولتی که به تروریسم دولتی و اقتصادی و به جنایات جنگی و اقتصادی  تهدید می‌کند خیلی برایش مهم نیست که مفاد موافقت نامه مقر سازمان ملل متحد را هم نقض کند اما سوالی که همه باید از این دولت یاغی بپرسند این است که از چه چیز می ترسند؟ آیا حضور وزیر امور خارجه یک کشور عضو و موسس سازمان ملل در شورای امنیت برای حمایت از منشور ملل متحد و چند جانبه گرایی آنچنان خطر بزرگی است که نتوانند ویزا صادر کنند. این نشانه ورشکستگی دولت آمریکا و رژیم ترامپ است و این ورشکستگی هم به خاطر تحلیل‌های غلط شان است.

وی در پاسخ به اینکه آیا نشست شورای امنیت درباره ترور سردار سلیمانی بوده است؟ تصریح کرد: نشست شورای امنیت درباره ترور سردار سلیمانی نیست. این نشست از مدت ها قبل به پیشنهاد معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ویتنام که در ژانویه ریاست دوره ای شورای امنیت را دارند و امسال که هفتاد و پنجمین سال تصویب منشور سازمان ملل است در نامه ای به بنده خواسته بودند از سوی ایران برای بررسی روش های تقویت منشور ملل متحد و چند جانبه گرایی حضور پیدا کنم. توافق برای حضور بنده در این نشست از مدتها قبل بوده است اما آمریکایی ها سعی دارند این تصور را ایجاد کنند که این نشست بعد از ترور شهید سلیمانی درخواست شده و آنها فرصت صدور ویزا ندارند. اما چندین هفته قبل درخواست ویزا رفته است و حتما فرصت کافی داشتند.

ظریف گفت: آنچه وزیر خارجه آمریکا مثل همیشه به دروغ بیان کرده است که فرصت نداشتیم به خاطر وحشت‌شان از این است که کسی بیاید و در سازمان ملل  واقعیات را برای مردم آمریکا بگوید. البته آنها اشتباه  می کنند که فکر می کنند دنیا در نیویورک خلاصه می شود شما از تهران هم می توانید با مردم آمریکا صحبت کنید و خواهیم کرد.

وی درباره حمایت اروپا از مواضع آمریکا تصریح کرد: اشتباه اروپایی‌ها این است که خیال می کنند با حرف زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی شدن آمریکا می شوند اما فراموش کرده‌اند این کار فقط آنها را جری تر کرده است. با وجود حرف‌های ناروای اروپایی‌ها پمپئو اعلام کرد اروپایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.

ظریف درباره اعلام شروع خروج آمریکا از عراق خاطرنشان کرد: آمریکا یک خطا در سه بعد کرده است. حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و قراردادی که بر اساس آن در عراق بوده است را نقض کرده است. عراقی ها در اجرای آن قرارداد به آمریکایی‌ها گفته‌اند که از عراق خارج شوند. دوم اینکه احساسات مردم منطقه را با این کار جریحه دار کرده است و دیدید که علاوه بر عراق و ایران در کشورهای دیگر مردم با چه عصبانیتی درباره آمریکا صحبت می‌کنند و حتما این هم واکنش‌هایی در بر خواهد داشت. سوم اینکه یک فرمانده بزرگ نظامی ما را شهید کرده است و این کار هم بی پاسخ نخواهد بود و حتما آثار این اقدام وحشیانه آمریکا ابعاد مختلفی دارد و خروج‌شان از منطقه شروع کار است و آمریکا حتما از منطقه ما خارج خواهد شد. اما آنچه به خاطر حمله به یک فرمانده بزرگ ایرانی و نقض حاکمیت ما انجام داده است پاسخ مناسب در زمان و شکلی که ما تصمیم می گیریم انجام می شود. ما در هیجان کار آمریکا قرار نمی گیریم. تصمیمات ایران همواره خردمندانه و منطقی بوده اما اقدام به افزایش تنش در این منطقه توسط آمریکا انجام شده و آنها مسئول آن خواهند بود.

وی تاکید کرد: متحدین منطقه‌ای آمریکا باید یک تصمیم بگیرند که آمریکا به خاطر عقده های شخصی و منافع سیاسی داخلی دو سه نفر، امنیت همه را به خطر انداخته است. آیا هنوز می خواهند امنیت خود را وامدار آمریکا باشند؟ یا با همسایگان خود شریک باشند. ما آمادگی این شراکت را داریم. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


( ۷ )

نظر شما :