آیا آمریکا از دست ترامپ جان سالم به درمی‌برد؟

۰۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۸۷۷۱۰ سرخط اخبار

 رییس جمهوری آمریکا شخصیتی پرتناقض و دمدمی مزاج دارد. او مخالفان زیادی در میان روشنفکران و سیاستمداران آمریکایی دارد و حتی روانشناسان نیز سلامت روانی او را زیر سوال می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترامپ با دیدگاه‌هایی کلی مانند مخالفت با تجارت آزاد و حمایت از حاکمان خودکامه روی کار آمد اما توان تبدیل دیدگاه‌های خود به سیاست را نداشت به همین دلیل تعدادی از تاجران باتجربه و افسران نظامی سابق را به پست‌های کلیدی امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب کرد.  گزینه‌هایی مانند جان کلی، جیمز ماتیس، هربرت مک‌مستر، گری کوهن و رکس تیلرسون. افرادی که در مدت زمان کوتاهی که بر سر کار بودند تمام تلاش خود را کردند تا دونالد ترامپ را کنترل کنند افرادی با بلوغ ذهنی که ترامپ آنها را به سختی تحمل می‌کرد.

بعد از مدت کوتاهی دونالد ترامپ از نظارت این گروه بالغ بر خود خسته شد و از سوی دیگر متوجه شد که رییس‌جمهوری آمریکاست و می‌تواند به همه دستور بدهد بنابراین اطرافیان بالغ را بیرون کرد و به جای آنها افرادی را آورد که وفاداری خودشان را به او نشان داده باشند.

اغلب اقدامات پرحاشیه ترامپ بعد از کنار رفتن این افراد رخ داده است؛ ترامپ نه تنها از توافقنامه برجام به صورت یکجانبه خارج شد بلکه در دو سال اخیر از سازمان هایی همچون یونسکو و توافق ها و پیمانهایی همچون توافق پاریس، پیمان نفتا، پیمان تجاری اقیانوس آرام، پیمان نیویورک و مانند آن نیز خارج شد. با این وجود تنها خروج ترامپ از برجام واکنش‌های گسترده ای در میان سیاستمداران بالغ آمریکا داشت «جان یارموث» سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی در توییتر با انتشار تصویری از برجام خطاب به ترامپ نوشت: آدم احمق، می‌گویی هدف تو از فشار بر ایران، جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است. گویا برجام را نخوانده‌ای چراکه اگر قبل از این که آن را پاره کنی آن را می‌خواندی، متوجه می‌شدی که بند سوم این توافق به این موضوع اختصاص داشت.

پدیده خطرناکی به نام دونالد ترامپ

دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا دوستان زیادی ندارد. او شخصیتی پرتناقض و دمدمی مزاج دارد. البته روانشناسان تحلیل‌های عمیق‌تری نسبت به اعمال و گفتار او دارند. در آبان ماه ۱۳۹۶ تعدادی از روانشناسان آمریکا کتابی منتشر کردند و نسبت به وضعیت روانی ترامپ ابراز نگرانی کردند به باور آنان ترامپ خطرناکترین مرد جهان است.

این کتاب با عنوان «پدیده خطرناکی به نام دونالد ترامپ» توسط دکتر باندی لی از دانشگاه ییل آمریکا و با همکاری ۲۷ روانشناس و روانکاو آمریکایی نوشته شده است.

سایت خبری اشپیگل نوشت که این گروه از روانشناسان و روانکاوان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ از اختلال شخصیتی جدی رنج می‌برد. به باور آن‌ها این بیماری می‌تواند هم برای آمریکا و هم برای جهان پیامدهای سنگینی داشته باشد. دکتر لنس دودس که یکی از روانکاوان پیشین دانشگاه هاروارد بوده معتقد است که ترامپ از سایکوپاتی یا روان‌آزاری و رفتارهای ضداجتماعی رنج می‌برد.

روانشناسان و روانکاوان آمریکایی پدیده اختلالات خلقی و همچنین واقعیت‌گریزی جنون‌آمیز و نوعی پارانویا و روان‌گسیختگی در رفتارهای ترامپ تشخیص داده‌اند. در این گزارش به رفتارهای شتابزده و نسنجیده، سهل‌انگاری و خودشیفتگی ترامپ اشاره شده است. بر اساس گفته این متخصصین ترامپ از زنان متنفر و بد طینت است.

اما ناظران سیاسی در همان زمان اعلام کردند که انتشار این کتاب پیامدی برای ادامه زمامداری ترامپ نخواهد داشت. به باور آن‌ها روانکاوی از راه دور از نظر قانون اساسی آمریکا برای برکناری یک رئیس جمهور کفایت نمی‌کند.

ترامپ؛ اغتشاشگر پولدار 

اما فقط روانشناسان نیستند که رفتار های ترامپ را تحلیل می‌کنند و از اقدامات او نگران می شوند نویسندگان و هنرمندان آمریکایی از ریاست جمهوری دونالد ترامپ خشنود نیستند. نیکلسون بیکر، یکی از نویسندگان سرشناس آمریکا از ترامپ به عنوان یک اغتشاشگر پولدار و متبسم که با حقه‌بازی انتخابات ریاست جمهوری را برد، یاد کرده است.

تام کوراگسن بویل یکی دیگر از نویسندگان سرشناس آمریکایی گفته است: من از دوران ریاست جمهوری نیکسون و جرج دبلیو بوش جان سالم به در بردم. اما این یکی؟ ما آمریکایی‌ها مثل دوران جنگ داخلی گرفتار اختلاف و دوپارگی شده‌ایم. چه باید کرد؟ نمی‌دانم. می‌گویم شب بخیر. امیدوارم صبح که از خواب بیدار شدیم، انسان‌های با مدارایی باشیم.

ریچارد فورد که تعدادی از کتابهای او به فارسی ترجمه شده در مورد ترامپ گفته است: به من البته الهام شده که در این کشور یک کودتای نظامی بدون خونریزی اتفاق می‌افتد. این فقط یک تخیل است. مغزهای متفکر نظامی آمریکا هر آینه که با شخصیت شکننده‌ای مانند ترامپ روبرو شوند که به تلفن قرمز و کلاهک‌های هسته‌ای دسترسی دارد، دست به یک کودتا می‌زنند.

آیا ترامپ آلزایمر دارد؟

البته مخالفان اصلی ترامپ در میان سیاستمداران هستند؛ کسانی که نتایج اقدامات او را در بلند مدت درک میکنند. اعضای حزب دموکرات این روزها درگیر استیضاح او به دلیل سوءاستفاده از قدرت هستند. ترامپ به رییس جمهوری اوکراین فشار آورده تا مدارکی علیه پسر جو بایدن، رقیب اصلی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فراهم کند و به این ترتیب به حیثیت بایدن در انتخابات ضربه بزند.

اما جمهوری خواهان به دلیل منافع حزبی یا از ترامپ حمایت می‌کنند و یا در قبال او سکوت کرده‌اند. در این میان چهره‌هایی مهم که هویت خود را آشکار نمی کنند هستند که به انتقاد از او می‌پردازند.

چندی پیش یک مقام ارشد دولت ترامپ که نامش فاش نشد با نوشتن مقاله ای در نیویورک تایمز با عنوان «من بخشی از نیروی مقاومت در دولت ترامپ هستم» نوشت که سعی دارند در برابر بدترین تمایلات رئیس جمهور از کشور محافظت کنند. او نوشت که ترامپ فاقد اصول اخلاقی و دمدمی مزاج است؛ وضعیتی که به تصمیم های نادرست و بی خردانه منجر می شود. او نوشت: ما اعتقاد داریم که وظیفه اول ما خدمت به این کشور است و رئیس جمهور به رفتاری ادامه می‌دهد که برای سلامت جمهوری ما زیانبار است.

همین نویسنده گمنام اخیرا کتابی با عنوان «هشدار» منتشر کرده است در این کتاب که در روزهای اخیر در آمریکا فروش خود را آغاز کرده است، نوشته شده است که ترامپ در به خاطر آوردن آنچه می‌گوید یا آنچه که به او گفته می‌شود با مشکل مواجه است و همین امر باعث ناراحتی مخاطبان او شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «او لکنت دارد، با عجله حرف می‌زند، گیج و سردرگم است، به راحتی تحریک می‌شود و واکنش نشان می‌دهد و در ترکیب‌بندی اطلاعات مشکل دارد. نزدیکان او می‌گویند رئیس جمهور نمی‌تواند آنچه را که گفته یا به او گفته شده است را به خاطر بیاورد.»

این مقام کاخ سفید در کتاب خود می‌نویسد: «در حالی که ترامپ اغلب ادعا کرده است که بسیار باهوش و در برخی مسائل کارشناس است، ولی اطرافیان او می‌گویند زمانی که قصد دارد هوشمندانه سخنرانی کند، چهره اش دگرگون می‌شود. به همین دلیل است که برخی مقامات ارشد پشت درهای بسته او را احمق و کودن در اندازه دانش آموز کلاس پنجم یا ششم معرفی می‌کنند.»

این نویسنده ناشناس با اشاره به اینکه ترامپ توانایی چندانی در یادآوری اصطلاحات اساسی ندارد، معتقد است او از تنبلی فکری رنج می‌برد.

نویسنده رئیس جمهوری آمریکا را با پسربچه دوازده‌ساله‌ای مقایسه می‌کند که بر برج مراقبت فرودگاهی تسلط پیدا کرده و بدون آنکه بداند چه می‌کند، دگمه‌هایی را فشار می‌دهد و در همان حال برخی هواپیماها سقوط می‌کنند و برخی دیگر که شاهد این صحنه هستند از فرودگاه دور می‌شوند.

در بخشی از این کتاب درباره حال و هوای کاخ سفید آمده است: مثل این است که صبح راه‌تان به خانه سالمندان بیفتد و چشمتان به عموی سالخورده‌ای بیفتد که بدون شلوار و غرولندکنان درباره بدی غذای آشپزخانه در حیات سرگردان است و در همان حال پرستاران با نگرانی در تلاش‌اند که او را به اتاقش بازگردانند.

در این کتاب آمده است که ترامپ عمیقا نسبت به زیردستانش بدبین است و مدام گمان می‌کند توطئه و دسیسه‌ای علیه او در کار است و به همین جهت برخی از کارمندان کاخ سفید را به جاسوسی علیه دیگر همکارانشان واداشته است. نویسنده می‌نویسد: من نمی‌توانم درباره سلامت روحی رئیس جمهوری قضاوت کنم. همین‌قدر می‌دانم که انسان‌های متعادل که با ترامپ همکاری می‌کنند، از همکاری با او رنج می‌برند.

جهان سیاست پدیده‌های زیادی را در قامت افرادی چون هیتلر، موسولینی و استالین به خود دیده است کسانی که به دلیل اختلالات روانی خود فجایع زیادی آفریدند. اما دونالد ترامپ حقیقتا پدیده‌ای عجیب در عالم سیاست است.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :