سفیر فرانسه: علاقه‌مند به گسترش همکاری رسانه‌ای با ایران هستیم

۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۸۷۵۳۸ سرخط اخبار

سفیر فرانسه در ایران بعد از بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر تقویت همکاری‌های رسانه‌ای ایرنا و خبرگزاری فرانسه، گفت که علاقه‌مند به گسترش همکاری رسانه‌ای بین دو کشور است.

«فیلیپ تیه‌بو» (Philippe Thiébaud) که چهارشنبه هفته گذشته از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به اهمیت نقش رسانه‌ها در دنیای کنونی اشاره کرد و افزود: خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی و فرانسه می‌توانند زمینه دسترسی افکار عمومی به اخبار معتبر و درست را فراهم کنند تا تصویر و درک واقعی و روشنی از دو کشور بدست آید.
سفیر فرانسه با ابراز خرسندی از حضور و بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: ‌حضور به همراه مسئولان بخش مطبوعاتی سفارت فرانسه در تهران، بیانگر تمایل سفارت به برقراری همکاری بیشتر رسانه‌ای با ایرناست.


تلاش برای درک درست فرهنگ و تمدن ایران
تیه‌بو درباره جاذبه‌های گردشگری ایران، از علاقه زیاد خود برای بازدید از همه شهرهای ایران سخن گفت و افزود: هرچند به دلیل مشغله‌کاری هنوز فرصت نکرده‌ام به شهرهای مختلف ایران سفر کنم اما به طور حتم به دنبال دیدار از جاذبه های گردشگری ایران هستم.

این دیپلمات فرانسوی به سفر اخیرش به شهر تاریخی اصفهان اشاره کرد وگفت: در تلاشیم گردشگران فرانسوی‌زبان درک درست و بهتری از فرهنگ و تمدن ایران زمین داشته باشند.
سفیر فرانسه در تهران همچنین ایران را کشوری امن برای گردشگران خارجی توصیف و علاقه‌مندی کشورش را به چندجانبه‌گرایی و روابط میان کشورها برپایه احترام و برابری اعلام کرد.


سینمای ایران ‌خوشنام است
تیه‌بو در ادامه با خوشنام خواندن سینمای ایران در فرانسه و غنی دانستن همکاری دو کشور در این بخش گفت: سینماگران بزرگ ایرانی موفق به دریافت جوایز در جشنواره کن و دیگر جشنواره‌ها شده‌اند.
وی افزود: اکنون در پاریس در قالب جشنواره «ژان روش - Jean Rouch» معرفی فیلم‌های مستند ایرانی را داریم. 
وی ادامه داد: به نظرم 20 فیلم ایرانی در این جشنواره ارائه می‌شود و همکاری‌ها در این بخش بین دو کشور پویا و منظم است.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند «ژان روش» 16 تا 23 نوامبر در پاریس برگزار می‌شود. در این جشنواره فیلم‌هایی انتخاب می‌شود که در آنها جوامع و فرهنگ‌های بشری در بسیاری از بخش‌های خود از جمله تنوع اجتماعی و فرهنگی، استمرار و تغییر، انتقال فرهنگی و ارتباط با محیط زیست مستندسازی کرده‌اند.

سفیر فرانسه در ایران ادامه داد: حضور و موفقیت فیلم‌های ایرانی در پاریس، نشانه علاقمندی مردم فرانسه به فرهنگ و تمدن و واقعیت‌های ایران است.
وی سینما و فیلم‌ را وسیله تفاهم و شناخت مردم دو کشور از یکدیگر دانست و تاکید کرد: به این همکاری‌ها بسیار علاقمندیم.

تیه‌بو در این زمینه به سفر «ژان کلود کریر» فیلمساز، نویسنده و شاعر فرانسوی در هفته گذشته به تهران برای ارائه امکانات و تقویت همکاری‌ها در بخش سینما و تلویزیون اشاره کرد.
کارگاه آموزشی «بیان و زبان در سینما» با حضور «ژان کلود کریر» هجدم آبان‌ماه در سالن «سینماتوگراف» موزه سینما برگزار شد.

سفیر فرانسه در تهران همچنین در بازدید از ایرنا،‌ ضمن گفت‌وگو با «سیدضیاء هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، با شیوه تهیه و تولید اخبار به زبان‌های مختلف از جمله فرانسه آشنا شد و به صورت نمادین خبر بازدید خود از ایرنا را روی سایت ایرنا- فرانسه منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، «فیلیپ تیه‌بو» 27 خردادماه امسال استوارنامه خود را به رئیس جمهوری ایران تقدیم و فعالیت خود را شروع کرد. او جایگزین «فرانسوا سنمو» شد که از سال 2016 تا ژوئن (خرداد/ تیر) سال 2018 سفیر فرانسه در ایران بود.
تیه‌بو 63 ساله، دانش‌آموخته دانشگاه علوم سیاسی پاریس است که از سال 2015 مشاور دولت مکرون در امور فوق‌العاده بود.
از دیگر مسئولیت‌های او، می‌توان به معاونت مسائل اتمی و امور منع گسترش سلاح در وزارت امور خارجه فرانسه از سال 1989 تا 1994، مسئول روابط بین‌الملل و روابط خارجی کمیساریایی انرژی اتمی فرانسه از سال 1999 تا 2005 و دبیر اول سفارت فرانسه در مکزیک در سال‌های 1982 و 1985 اشاره کرد.

«بهرام قاسمی» سفیر ایران در فرانسه نیز اسفندماه سال گذشته بعد از انتصاب به این مسئولیت، پیش از عزیمت به پاریس با حضور در ایرنا، ابراز امیدواری کرد که بتواند بر گسترش روابط دو کشور و همکاری‌های رسانه‌ای تاثیر مثبتی داشته باشد.

کلید واژه ها: ایران و فرانسه


نظر شما :