درآمد ماهانه ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از فروش فرآورده‌های نفتی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۸۵۹۳۷ سرخط اخبار

رویترز طی گزارشی نوشت علی‌ رغم تحریم ‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، جمهوری اسلامی همچنان ماهانه نزدیک به 500 میلیون دلار از فروش محصولات نفتی درآمد دارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌ الملل فارس به نقل از رویترز، علی‌ رغم تحریم ‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، جمهوری اسلامی همچنان ماهانه نزدیک به 500 میلیون دلار از  فروش محصولات نفتی درآمد دارد.

تحریم‌ ها آشکارا بر صادرات محصولات نفتی ایران عمدتا نفت کوره که برای تولید برق و کشتیرانی و ال ‌پی ‌جی که برای مصارف خانگی و خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌شوند، تاثیر گذاشته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت: «صادرات محصولات ایران در ماه آگوست به بالاترین میزان رسیده است... در صادرات این محصولات ما مشکلی نداریم.»

موسسه FGE برآورد کرد صادرات محصولات نفتی ایران  روزانه 400 تا 6500 هزار بشکه در روز است که از صادرات نفت خام این کشور در ماه جولای برابر با روزانه 400 هزار بشکه فراتر رفته است.

آمارهای ریفینیتیو ایکون نشان می ‌دهد ایران در ماه آگوست روزانه بیش از 230 هزار بشکه نفت کوره تماما به امارات صادر کرده است که اندکی بیش از ارقام ماه جولای برابر با 220 هزار بشکه در روز است. بر اساس قیمت کنونی و با این فرض که ایران تخفیف زیادی نمی ‌دهد، چنین حجمی از صادرات، بیش از 300 میلیون دلار در ماه برای ایران درآمد دارد.

صادرات نفت کوره ایران

شرکت جمع ‌آوری اطلاعات کپلر می ‌گوید ایران در ماه جولای 514 هزار تن یا 200 هزار بشکه در روز ال ‌پی ‌جی به ارزش 180 میلیون دلار با قیمت بازار صادر کرده است. این رقم در ماه ژوئن برابر با 579 هزار تن بوده است. چین 95 درصد خرید ال ‌پی‌ جی ایران در ماه ژوئن را انجام داده است.


صادرات ال پی جی ایران

سامانتا هارتکه، رئیس بخش گاز طبیعی مایع و ال ‌پی ‌جی موسسه انرژی اسپکت گفت شرکتش انتظار ندارد، با توجه به ایجاد ظرفیت پتروشیمی جدید چین که تقاضا چشمگیری برای مواد اولیه دارد، واردات ال‌ پی‌ جی چین از ایران کاهش یابد.

ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه FGE، گفت برخلاف نفت خام که در نهایت، خریدار آن یک پالایشگاه است، نفت کوره و ال‌ پی‌ جی می ‌تواند راه خود را به هزاران خریدار صنعتی یا مسکونی کوچک بالقوه باز کند.

وی افزود: «بازار این دو محصول بسیار وسیع است بطوریکه یافتن و هدف گیری این افراد آسان نیست.»

* خودکفایی

ایران ظرفیت پالایشگاهی حدود 2.23 میلیون بشکه در روز دارد که این کشور را پس از عربستان در رتبه دوم منطقه قرار می‌ دهد. اما به علت سال‌ ها تحریم و عدم سرمایه ‌گذاری در بخش پالایشگاهی این کشور، از رقبای حاشیه خلیج فارس خود عقب مانده است.


ظرفیت پالایشگاهی خاورمیانه در سال 2018

با این حال، ایران پس از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه 350 هزار بشکه در ماه فوریه، خودکفایی در تولید بنزین را اعلام کرد. آمارهای کشتیرانی نشان می ‌دهد ایران اخیرا هیچ محصول نفتی وارد نکرده است.

به گفته زنگنه، ایران روزانه 105 میلیون لیتر یا روزانه 660 هزار بشکه بنزین تولید می‌ کند درحالی‌که میزان مصرف داخلی آن روزانه 100 هزار بشکه کمتر از میزان تولید است. این کشور برای نخستین بار امسال بنزین صادر کرد. این کشور روزانه 720 هزار بشکه در روز گازوئیل تولید می ‌کند.

کلید واژه ها: تحریم های ایران


( ۲ )

نظر شما :

بی سواد ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۲
باید یک گروه مستقل از دانشمندان ایرانی تشکیل شود که در طی چهل سال امریکا ستیزی ما چه بدست آورده ایم و چه چیز هائی از دست داده ایم اگر کفه خسارات بیشتر بود به خاطر مردم دست از سیاست غلط برداریم و بیش از این به مردم و مملکت آسیب نرسانیم.