کریمه: ایران می‌تواند از بنادر شبه جزیره کریمه برای صادرات نفت خود استفاده کند

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۹۸۵۹۳۵ سرخط اخبار

یک مقام ارشد دولت محلی شبه جزیره کریمه گفت که ایران می‌تواند از بنادر این شبه جزیره برای صادرات کالاها و نفت خود استفاده کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت محلی شبه جزیره کریمه اعلام کرد که کریمه به ایران پیشنهاد داده است که از بنادر این منطقه به عنوان راهی برای صادرات کالاها و نفت خود استفاده کند. 

براساس گزارش مسکو تایمز، «گئورگی مرادف» معاون نخست وزیر دولت محلی کریمه به خبرگزاری تاس گفته: شبه جزیره کریمه پیامهایی برای همکاری با طرف ایرانی ارسال کرده است. برای مثال، ایران می‌تواند از تاسیسات و امکانات بندری ما برای انتقال نفت خود استفاده کند.

وی افزود: ایران می‌تواند از مزیتهای کشتیرانی و فرصتهای(جغرافیایی) کریمه به ویژه در زمینه کانالهای دریایی و انتقال نفت از طریق کانال «ولگا دان» استفاده کند.

براساس این گزارش، کریمه در ماه آوریل برای اولین بار پیشنهاد همکاریهای تجاری را به تجار ایرانی ارائه کرده است.

مرادف در این زمینه به تاس گفت: اگر چه طرف ایرانی تمایل خود را برای فعالیت اقتصادی در شبه جزیره کریمه اعلام کرده است اما تا کنون گامهای فعالی در این زمینه اتخاذ نشده است. 

این شبه جزیره در سال ۲۰۱۴ و پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن روس‌گرایان در شرق اوکراین، در جریان یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

این پیشنهاد در حالی مطرح شده که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایرانی برای دیدار و رایزنی با مقامات روسی درباره برجام و مسائل دوجانبه به مسکو سفر کرده است.

کلید واژه ها: شبه جزیره کریمه


( ۱ )

نظر شما :