درخواست ژاپن از ایران

۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۸۵۸۳۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه ژاپن می‌گوید که در دیدارش با همتای ایرانی از این کشور خواسته به تعهداتش در برجام پایبند بماند.

به گزارش افکارنیوز، «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن در دیدار با «محمد جواد ظریف » وزیر خارجه ایران در یوکوهاما از تهران خواست به توافق هسته‌ای 2015 متعهد باشد. 

اخبار سیاسی- کونو بعد از دیدار با همتای ایرانی خود با اشاره به روابط دوستانه تهران و توکیو به خبرنگاران گفت: «ما توافق کردیم که به منظور کاهش تنشها بین ایران و آمریکا، ایران و ژاپن ارتباطات نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.»

کونو افزود: «براساس موضع ژاپن که حمایت قاطعانه از توافق هسته‌ای است، من از طرف ایرانی خواستم که به توافق پایبند باشد و فورا به تعهدات خود در برجام بازگردد و از تخلفاتی که باعث تضعیف توافق می‌شود خودداری کند.»

براساس گزارش ژاپن تایمز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سال گذشته واشنگتن را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و همه تحریمها را بازاعمال کرد. در پاسخ، ایران خیلی آهسته در حال نقض برخی از تعهداتش در چارچوب این توافق است. 

این گزارش در ادامه اضافه کرد، در ابتدای دیدار وزرای خارجه ایران و ژاپن، ظریف و تارو کونو با یکدیگر صحبت و کمی هم شوخی کردند. ظریف گفت: تهران و توکیو منافع مشترکی در ثبات بازرهای انرژی و همچنین ثبات در خاورمیانه دارند. 

روزنامه ژاپن تایمز در پایان گزارش خود متذکر شد که وزیر خارجه ژاپن از صحبت درباره مشارکت توکیو در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز و همچنین صحبت درباره خرید نفت خام ایران طفره رفت. 

به دنبال افزایش تنشها در خلیج فارس، آمریکا قصد دارد به بهانه تضمین امنیت تردد دریایی یک ائتلاف دریایی با حضور شرکا و متحدان خود تشکیل دهد. اما تا کنون تنها چند کشور معدود از جمله انگلیس و استرالیا به دعوت واشنگتن پاسخ مثبت داده‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند که خود آمریکا عامل اصلی افزایش تنشها در منطقه خلیج فارس است و هدف اصلی آن نیز ایران هراسی، تشدید حضور نظامی در منطقه و فروش سلاح به کشورهای عربی منطقه است.

کلید واژه ها: ایران و ژاپن


( ۱ )

نظر شما :