نشانه‌های زوال اسرائیل؛ ۱۳ سال پس از شکست در جنگ ۳۳ روزه

۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۹۸۵۵۵۹ سرخط اخبار

 ۱۲ سال پیش وقتی به بیروت رفتم یک سالی بود که از خاتمه جنگ ۳۳ روزه گذشته بود، هنوز ویرانه های جنگ در ضاحیه برجا بود، منطقه ای که پیش از جنگ مملو از شور و نشاط و زندگی بود حالا بیشترش تخریب شده بود.
در جنوب لبنان از نبطیه تا سور و صیدا تا مرجعیون و اقیلم التفاح و خیام و مارون الرس ویرانه ها برزمین بود.
   تبدیل پایگاه مردمی مقاومت به سرزمین سوخته سیاست رژیم صهیونیستی بود ؛و دولت لبنان هم در این مسیر همراه بود چراکه بجای هزینه وام های بین المللی برای بازسازی مناطق آسیب دیده ،آنرا در بانکهای لبنانی سپرده گذاری و از آن برای دریافت تسهیلات استفاده کرده بود تسهیلاتی که صرف بازسازی جاده ساحلی روشه شده بود...
   پرواز ما به لبنان در اردیبهشت ماه ۸۶ ساعتها در باند فرودگاه امام خمینی(ره) معطل ماند چراکه درگیری های داخلی ، فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت را در آستانه تعطیلی قرار داده بود.
   دولت سنیوریه نخست وزیر وقت لبنان که در طول جنگ ۳۳ روزه از هیچ خیانتی در قبال مقاومت در همراهی به محور غربی عربی دریغ نکرده بود به بهانه ساماندهی سیستم مخابراتی خواستار برچیده شدن سیستم مخابراتی حزب الله شده بود شبکه ای که دادگاه وینوگراد (دادگاه بررسی علل شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه ) به عنوان پل پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه از آن یاد کرد ؛واقعه ای که بعدها به معرکه هفت ایار معروف شد و درنهایت دولت مجبور به عقب نشینی از خواسته خود شد و غائله در قالب نشست دوحه و تشکیل دولت توافقی خاتمه یافت.
   حزب الله بعد از جنگ ۳۳ روزه فتنه های متعددی را پشت سرگذاشت از ترور فرماندهانش تا اتهام ترور رفیق حریری و ماجرای دادگاه بین المللی این ترور ، از صرف میلیون ها دلار از سوی آمریکا در رسانه های لبنان و منطقه برای مخدوش کردن چهره حزب الله تا فتنه شام برای شکستن خاکریز پشت جبهه مقاومت ، حالا همه وهمه به شکست انجامیده است.
   حالا بعد از ۱۳ سال از پایان جنگ ۳۳ روزه حزب الله به ارتشی تبدیل شده که استراتژی ابهام درباره توان دفاعی آن به عاملی بازدارنده برای صهیونیستها تبدیل شده است .
   موشک هایش نقطه زن شده و برد آن سراسر خاک فلسطین اشغالی را هدف قرار می دهد ،بانک اهداف حزب الله به گونه ای دقیق و هدفمند است که به گفته سید حسن نصرالله هر گونه ماجراجویی ، اسرائیل را به عصر حجر بازمی گرداند.
   امروز حزب الله دست برتر را در مقابله با اسرائیل در اختیار دارد به گونه ای که سید حسن نصرالله وعده اقامه نماز در بیت المقدس می دهد.
   اما این همه ماجرا نیست چراکه شکست محور غربی عربی در جبهه سوریه ویمن و پدیدار شدن نشانه های شکست تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از یک سو و اوضاع نابسامان داخلی لبنان در سایه تشدید اختلافات طایفه ای و مشکلات اقتصادی موجب شده تا صهیونیستها بار دیگر در تدارک ماجراجویی جدید در لبنان باشند.
   حال و هوای این روزهای لبنان با توجه به پیش بینی ها مبنی بر حمله احتمالی رژیم تل آویو به بیروت ، بسیار با طعم مقاومت عجین شده است و نقطه مشترک دیدگاههای عمومی مبتنی بر این است که لبنان از جنگ نمی هراسد اما آغازکننده آن هم نخواهد بود.
   اظهارات محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله لبنان در مراسم فرارغ التحصیلی دانشجویان جنوب لبنان غافلگیر کننده نبود. 
   او گفت که اسرائیل برای آغاز جنگ علیه لبنان آماده می شود و مقاومت برای رویارویی با آن و دفاع از کشور آماده خواهد بود. 
این روزها بیشتر محافل سیاسی در لبنان با توجه به اوضاع بسیار بحرانی لبنان در زمینه داخلی و خارجی و نگرانی خیلی ها از طرح های فتنه انگیز آمریکایی، اسرائیلی برای برهم زدن امنیت و ثبات این کشور و غرق کردن آن در جنگ داخلی که همه از خطرات ناشی از آن آگاهند، آینده بدتری را هم پیش بینی می کنند.
   محافل سیاسی لبنان از صحبت کردن درباره جنگ به منظور عدم تنش زایی در فضای داخل کشور و برای این که به تلاش برای خراب کردن فصل گردشگری تابستانه و در پی آن اقتصاد لبنان متهم نشود؛ خودداری می کردند اما پس از آن که امیدها برای ورود گردشگردان کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه سعودی ها از بین رفت ؛ شرایط تغییر کرد و جسته و گریخته درباره آماده شدن اسرائیل برای حمله به لبنان و چگونگی پاسخگویی به آن در رسانه ها و اظهارات سیاستمداران شنیده می شود.
   نبیه بری رئیس پارلمان لبنان که در سیاست لبنان از نظر خیلی ها برقرار کننده توازن است براین باور است که لبنان از جنگ نمی ترسد اما آغازکننده آن هم نخواهد بود و اگر این جنگ به لبنان تحمیل شود محور مقاومت و به ویژه حزب الله با پشتیبانی ارتش لبنان خواهد توانست در پاسخ، با توان موشکی نابودگر خود اهداف راهبردی اسرائیل را مورد اصابت قرار دهد.
تحول جدید این است : وجود تفاهم بین جنبش های مقاومت در منطقه یعنی حزب الله، حماس ، جهاداسلامی ، حشد الشعبی و انصارالله یمن برای ورود بدون تردید به این جنگ و استفاده از انواع تجهیزات نظامی از جمله موشک، علیه تمام اهداف حیاتی اسرائیل و آمریکا به ویژه پایگاه های آمریکا .
   اعتماد به نفسی که در بیشتر محافل سیاسی و ملی لبنان احساس می شود در مسائل متعددی متجلی شده است که یکی از آنها سفر هفته گذشته سید حسن نصرالله به شهر بعلبک در اوج برنامه های جشنواره هنری برای عیادت از محمد یزبک رئیس هیئت شرعی حزب الله در خانه محقرش بود تا از سلامت او اطمینان یابد اقدامی که پیام روشن آن این است : سید حسن نصرالله آزادانه در لبنان تردد می کند و هرازگاهی برای دیدار با اسد و مسئولان سوری و ایرانی به سوریه می رود و با فرماندهان گروههای مقاومت فلسطین در لبنان یا سوریه دیدار می کند.
   محمد رعد بهترین تعبیر را درباره ذائقه عمومی در بیشتر مناطق لبنان به کار برد و گفت: ”دشمن ما باید منتظر باشد که فلج شدن رژیم خود و اقدام ما در محک زدن سرنوشتش را شاهد باشد ،ما با دشمنی که وجود، نقش و موقعیت ما را تهدید می کند شوخی نداریم“. ما به دشمن خود درسی خواهیم داد که وجود و استمرارش را تهدید کند“.

کلید واژه ها: اسرائیل لبنان جنگ 33 روزه


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۰
در مساله ی لبنان به جای داشتن اعتماد به نفس به شدت کاذب ، باید به تغییر کردن دیدگاه اسراییل نسبت به حزب الله توجه داشت ، در جنگ ۳۳ روزه ، اسراییل حزب الله را یک گروه شورشی و نظامی کوچک ( مثل جیش العدل و جندالله و کومله و ... برای ایران ) می دید که یک کشور با یکسری عملیات نظامی گسترده می تواند به راحتی نابودشان کند ، که در نهایت به اشتباه محاسباتی خود پی برد - ولی در این دوره حزب الله را با توجه به توانایی هایی که دارد می سنجد و اگر وارد جنگ شود ، با تمام قوا این کار را انجام می دهد ( مثل عملیاتی که ایران و روسیه و سوریه و عراق در مقابل داعش انجام دادند ) - این یعنی در صورت حمله احتمالی ، اسراییل خودش را محدود به یکسری حمله نمی کند ، بلکه با تمام توان خود شروع به بمباران مناطق تحت پوشش حزب الله و پیشروی زمینی می کند و یقینا هم از جنگنده ها و ناوهای آمریکایی بهره کافی را خواهد برد ( به احتمال زیاد آمریکا نقشی که روسیه در مقابل داعش بازی کرد ، در مقابل حزب الله بازی خواهد کرد ) ، از طرف دیگر ، به یقین اسراییل قبل از شروع جنگ ، وضعیت جنگی کامل برقرار کرده و مناطق مهم و شهرها را یا تخلیه و یا ایمن سازی می کند - در نهایت اگر کار به نیاز رسید ، استفاده از بمب اتم هم دور از ذهن نخواهد بود - در ضمن اگر حمله ای به این گستردگی بخواهد صورت بگیرد ، به یقین پاکسازی کامل غزه هم در دستور کار قرار خواهد گرفت ، آن هم بدون توجه به تلفات بسیار بالای احتمالی برای غیرنظامیان غزه - در کل اگر تصوری بر توانمندی و بازدارندگی نیروهای نظامی خودی وجود دارد ، باید توجه داشت که این بازدارندگی تا جایی کاربرد دارد که میزان هزینه کرد برای طرف مقابل در نگه داشتن آرامش و صلح ، بیشتر هزینه جنگ نشود