لبنان رئیس جمهوری خود را انتخاب کرد

عروسی عروس خاورمیانه

۰۶ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۸۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
یکشنبه 25 می راس ساعت پنج نمایندگان گروه­های مختلف لبنانی میشل سلیمان را به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب می­کنند. روزی که به تبعیت از نبیه بری روز عروسی لبنان نام­ گرفته است.
عروسی عروس خاورمیانه
یکشنبه 25 می راس ساعت پنج نمایندگان گروه­های مختلف لبنانی در حضور مقام­های عالی­رتبه کشورهای مختلف جهان میشل سلیمان، رئیس ستاد ارتش لبنان را به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب می­کنند. روزی که به تبعیت از نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، روزی عروسی لبنان نام ­گرفته است.
 
قرار است در مراسم انتخاب سلیمان به سمت ریاست جمهوری که با بیش از 7 ماه تاخیر انجام می­شود، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، عمرو موسی، رئیس اتحادیه عرب، امیر قطر، وزیر امور خارجه آن کشور، وزیران امور خارجه 8 کشور عربی شرکت کننده در حل بحران لبنان، احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، خاویر سولانا، مذاکره کننده خارجی اتحادیه اروپا، رجب طیب اردوغان، نخست­وزیر ترکیه و علی باباجان وزیر امور خارجه آن کشور، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، وزیران امور خارجه ایتالیا و اسپانیا و تعداد دیگری از مقام­های عالی­رتبه کشورهای جهان شرکت داشته باشند.
 
اما در حالی که هنوز خوشحالی سلیمان برای رسیدنش به این سمت در دلش جا خوش نکرده، بحث انتخاب نخست­وزیری مطرح شده است. شاید بتوان گفت، رئیس جمهوری لبنان بر عکس بسیاری از رئیس جمهورهای دنیا مجبور است سخت­ترین و پرچالش­ترین دولت کشورش را تشکیل و اداره کند.
 
یکی از این چالش­ها انتخاب نخست­وزیر و دولت آینده لبنان است. سلیمان مجبور است برای حفظ توازن قوا و فضای سیاسی کشور با گروه­های مختلف لبنانی رایزنی­های سخت طاقت­فرسایی انجام دهد.
 
در همین حال فواد سنیوره نخست­وزیر لبنان اعلام کرده، روز دوشنبه استعفای خود را بطور رسمی تسلیم رئیس جمهوری خواهد کرد.
 
نخست‌وزير لبنان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تاکيد کرد، پس از انتخاب رييس جمهوری جديد، استعفايش را به وى تقديم خواهد کرد و دیگر تمايلى هم براى تشکيل دولت جديد پس از انتخاب ميشل سليمان فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئيس جمهور توافقى اين کشور ندارد و بنا به ميل شخصى کرسى نخست وزيرى را ترک می­کند.
 
سنیوره همچنین گفته است، من به مدت سه سال نخست وزير لبنان بودم و اکنون وقت آن رسیده که این پست را تحویل دهم.
 
نخست وزير لبنان هم چنين تاکيد کرد، در طول دوران نخست وزيرى‌اش با اتهام­ها و ظلم و ستم‌هاى زيادى روبرو شده و دوست دارد از اين پس زمان بيشترى را در کنار خانواده‌اش تجربه کند.
 
گرچه برخی از منابع خبری اعلام کردند، رایزنی­ها برای رسیدن به توافق برای انتخاب مجدد سنیوره همچنان ادامه دارد.
 
بدین ترتیب تا بدینجا به نظر می­رسد کناره­گیری سنیوره از سمت نخست­وزیر قطعی است. اما در همین حال منابع نزدیک به عرصه سیاسی لبنان اعلام کرده­اند، رایزنی­ها برای انتخاب مجدد فئواد سنیوره به سمت نخست­وزیری آغاز شده و گروه 14 مارس یا اکثریت پارلمان ممکن است مجددا وی را برای تصدی این سمت انتخاب کند.
 
در این میان خبر از نامزدی سعد حریری برای رسیدن به این سمت نیز به گوش می­رسد. ظاهرا گروه­های مخالف دولت لبنان تمایل دارند سعد حریری به این سمت انتخاب شود.
 
سعد حریری قلبا به جریان مقاومت و حزب الله علاقه­مند است. بویژه این که پدرش نیز بر حفظ رابطه با حزب الله تاکید می­کرد و معتقد بود، حزب الله به عنوان یکی از قدرت­های مهم لبنان و حتی منطقه که در بسیاری از تحولات تاثیرگذار است، باید به هر ترتیبی حفظ شود.
 
مضافا بر آن سعد حریری علاقه ویژه­ای نیز به شخص سید حسن نصرالله دارد. همان طور که پدرش هم به سید حسن نصرالله علاقه­مند بود. در کنار این موضوع­ها مواضع ملایم­تر سعد حریری را نیز باید افزود. تمام این موارد سبب شده، جریان مخالف دولت یا 8 مارس بر انتخاب سعد حریری بیشتر متمایل­ باشد.
 
در این میان برخی از نمایندگان 14 مارس در پارلمان نیز اعلام کرده­اند، مایلند سعد حریری را برای این سمت انتخاب کنند.
 
موضوع دادگاه رفیق حریری نیز موضوع دیگری است که در این میان مطرح شده است. بنا به گفته مقام­های لبنانی دادگاه رفیق حریری فعلا مطرح نیست و پیگیری آن به زمان دیگری موکول شده است.
 
ظاهرا گروه­های 14 مارس و در راس آنها سعد حریری که اصرار شدیدی به برگزاری آن داشتند، بدلیل کاهش بحران جاری در لبنان از مطرح شدن آن جلوگیری کرده تا روند مذاکرات برای خروج از بحران که در نشست دوحه به پایان رسید، رو به جلو باشد.
 
فواد سنیوره در این باره گفت:« برای برگزاری دادگاه ترور رفیق حریری و تعداد دیگری از مقام­های سیاسی لبنان نیاز به رای دو سوم نمایندگان مجلس یا رای اقلیت نمایندگان به علاوه یک هستیم تا دادگاه بین­المللی برگزار شود. اما امروز موضوع دادگاه با وجود تایید شورای امنیت برای برگزاری آَن مطرح نیست.»
 
به نظر می­رسد یکی از دلایل چشم­پوشی جریان 14 مارس برای برگزاری این دادگاه در موقعیت زمانی کنونی راضی نگه داشتن سوریه برای جلوگیری از سنگ اندازی در روند تشکیل دولت وحدت ملی است.
 
حاشیه­های انتخاب رئیس جمهوری    
فواد سنیوره شنبه شب 24 می شام خود را با شیخ حمد بن جاسم بن جبری آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، صرف کرد تا آخرین شام رسمی­اش در طول دوران نخست­وزیریش قبل از انتخاب میشل سلیمان باشد.  
 
اما آخرین شام سنیوره این بار هم به دلش نچسبید. زیرا وی در شام دیشب وزیران مستعفی کابینه­اش را نیز دعوت کرده بود که در ضیافت شام شرکت کنند، اما هیچ کدام آنها حاضر نشدند. محمد فنیش و طراد حماده وزیران وابسته به حزب­الله در کابینه، فوزی صلوخ، وزیر امور خارجه وابسته به جریان امل، که گفته شد بدلیل حضور در فرودگاه بیروت برای استقبال از مهمانان خارجی در مراسم شام حضور نیافت، یعقوب الصراف، محمد جواد خلیفه و طلال الساحلی وزیرانی بودند که در شام آخر سنیوره حضور نیافتند.
 
اما با این حال محمد جاسم الصقر، رئیس اتحادیه پارلمان عرب، صلاح الدین البشیر، وزیر امور خارجه اردن، یوسف بن علوی الابراهیم، وزیر امور خارجه عمان، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین و نماینده دولت جیبوتی در شام سنیوره شرکت کردند تا مراسم شام وی زیاد هم سوت و کور نباشد.
 
پس از صرف شام سنیوره، شیخ حمد و موسی، از کاخ نخست وزیری خارج شدند و تحت تدابیر شدید امنیتی به قدم زنی در مرکز بیروت پرداختند. حضوری که بلافاصله با استقبال خیل عظیم مردم همراه شد و شبی به یادماندنی برای این سه تن رقم زد.
 
از سوی دیگر کارگران بسرعت در کاخ ریاست جمهوری مشغول کارند تا با رنگ آمیزی و نظافت فضای داخلی و نمای ساختمان کاخ ریاست جمهوری، فضای مناسبی برای حضور میشل سلیمان، رئیس جمهوری که 8 ماه است لبنانی­ها منتظر آمدنش هستند، بوجود آید.
 
اما حضور در نشست پارلمان نیز برای خود حکایتی دارد. در مراسم سوگند رئیس جمهوری امیر قطر سمت چپ نبیه بری، رئیس جمهوری لبنان، می­نشیند و میشل سلیمان نیز سمت راست نبیه بری خواهد نشست.
 
برای منوچهر متکی، ولید معلم، سعود الفیصل، احمد ابوالغیط، برنار کوشنر و زیران امور خارجه ایتالیا و اسپانیا نیز یک جایگاه ویژه در پارلمان در نظر گرفته شده تا آنها نیز کنار هم باشد. علی باباجان و رجب طیب اردوغان نیز در کنار آنها خواهند نشست.
 
در همین حال کوشنر تقاضای دیدار با وزیر امور خارجه سوریه را داده که ظاهرا این دو پس از جلسه پارلمان با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
  
دیگر مهمانان خارجی نیز در جایگاه ویژه مهمانان پارلمان خواهند نشست. روزنامه­نگاران و خبرنگاران نیز در پشت سر آنها مستقر خواهند شد.
 
میشل سلیمان نطق خود را بدست خط خود نوشته که به زبان­های فرانسه و انگلیسی نیز ترجمه شده است.
 
خروج اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000 که جشن های ملی لبنانی­ها بخصوص در میان حزب الله را موجب شده، یکی از محورهای سخنرانی میشل سلیمان است.
 
نبیه بری به مناسبت حضور مقام­های عالی رتبه کشورهای مختلف عربی گفته است، امروز روز عروسی ملی، عربی و بین­المللی برای حمایت از لبنان است. 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :