جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی + تصاویر جنگنده

۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۹۸۴۸۹۷ سرخط اخبار

نیروی هوایی یکی از نیرو‌هایی است که در سال‌های اخیر، پیشرفت چشم گیر و خیره کننده‌ای داشته و قاهر ۳۱۳ یکی از نمود‌های پیشرفت این نیرو است.

به گزارش نامه نیوز، در سال‌های اخیر و با اوج گرفتن سیر پیشرفت کشور در حوزه صنایع دفاعی و نظامی، دشمنان از هر حربه و تحریمی برای کند یا متوقف کردن این پیشرفت‌ها استفاده کردند. اما این تحریم‌ها نه تنها رویه صعودی رشد را با مشکل مواجه نکرد، بلکه سرعت و کیفیت آن را بهبود بخشید.

نیروی هوایی ارتش اولین یگان در جمهوری اسلامی بوده که سازمانی تحت عنوان جهاد خودکفایی را در داخل خود تشکیل داد که اولین ماموریت این سازمان، عملیاتی نگه داشتن هواپیما‌های خود در تمامی انواع در طول جنگ تحمیلی بود که با توجه به آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های رزمی شامل تعمیرات و بازسازی می‌شد.

 

جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی + تصاویر جنگنده

از نمونه‌های این پیشرفت می‌توان به جنگنده‌های کوثر، صاعقه، آذرخش، درنا و پرستو اشاره کرد که در حوزه‌های پشتیبانی نزدیک و آموزشی عمل می‌کنند.

 

قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

 

قاهر ۳۱۳ یکی از این جنگنده‌ها است که رونمایی از آن در سال‌های اخیر، علاوه بر برانگیختن تعجب دشمنان، افراد و رسانه‌های زیادی را وادار به واکنش کرده است. این جنگنده، که از آن به عنوان یک جنگنده نسل ۵ نیز یاد می‌شود، یک هواپیمای آموزشی سبک با قابلیت پشتیبانی نزدیک است که توسط سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح در حال توسعه می‌باشد و نمونه اولیه آن در ۱۴ بهمن ۹۱ رونمایی شد.

پروژه ساخت و توسعه جنگنده قاهر ۳۱۳، آغازی برای ساخت نوعی جنگنده تک سرنشین پنهانکار در داخل کشور بود که تمامی مراحل آن توسط متخصصین ایرانی در حال انجام است.

قاهر ۳۱۳ یک جنگنده دو موتوره با دو سکان عمودی است. سر بال‌های آن به سمت پایین تمایل دارند و از دو کانارد یک تکه (که در جنگنده‌های نسل ۵ هم مشاهده می‌شود و تاثیر مثبتی در سطح مقطعی دارد) استفاده می‌کند و دارای کابینی بزرگ با سطح دید خوب و یک سامانه اپتیکی زیر دماغه است؛ همچنین خروجی موتور آن دارای یک درپوش است که نشان دهنده تلاش متخصصان برای کاهش امواج فروسرخ بازتابی است.

 

جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی + تصاویر جنگنده

قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

 

حمل تسلیحات پیشرفته بومی، برخورداری از قدرت تهاجمی بالا، تعمیر و نگهداری آسان و سریع، قابلیت نشست و برخاست از باند‌های با طول کوتاه، حمل ۶ موشک هوا به هوا، برخورداری از سامانه‌های الکترو اویونیک، برخورداری از سطح مقطع راداری بسیار کم (که به رادار گریزی این جنگنده کمک بسیاری کرده است) و توانایی پرواز در ارتفاع پست از دیگر ویژگی‌های این جنگنده می‌باشد.

به نظر برخی تحلیلگران جنگنده قاهر ۳۱۳ به جنگنده F۱۸ و به نظر برخی دیگر، شباهت زیادی به لاکهید مارتین اف ۲۲ رپورتر دارد که به منظور ماموریت‌های تهاجمی و نبرد‌های هوایی ساخته شده است.

قاهر ۳۱۳ در فروردین ۹۶ آزمایش‌های حرکت بر روی باند و در بهمن همان سال تست فست تاکسی (سرعت گیری روی باند تا پرواز) را انجام داد و توسط سردار دهقان مورد تایید قرار گرفت.

 

جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی + تصاویر جنگنده

قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

اما چیزی که بعد از رونمایی قاهر ۳۱۳ بیشتر از خود آن به چشم آمد، واکنش‌های شخصیت‌ها و رسانه‌های خارجی نسبت به این موضوع بود.

سایت بیزینس اینسایدر با اشاره به شباهت قاهر ۳۱۳ به F۱۸ و F۲۲ آن را دارای قابلیت‌های خاص معرفی کرد و سایت میلیتاری فکتوری از آن به عنوان یک جنگنده نسل ۵ یاد کرد و به بیان ویژگی‌های آن پرداخت.

در مقابل نیز خبرگزاری بی بی سی در گزارشی، این جنگنده را یک کپی بی ارزش از اف ۲۲ رپورتر دانست و روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز آن را به یک هواپیمای بدون سرنشین تشبیه کرد.

برخی از شخصیت‌های خارجی مانند تال اینبار، کارشناس هوانوردی اسرائیلی و دیوید چنسیوتی، کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا هم، قاهر ۳۱۳ را صرفا یک ماکت دانسته و آن را فارغ از قدرت عملیاتی معرفی کردند.

قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

سایت میلیتاری فکتوری (Military Factory) با اشاره به جنگنده "قاهره 313" نوشت: ایران یک جنگنده بومی به کمک صنایع نظامی خود از جمله "قدس"، "هسا"، "پنها"، "صها" و ... را ساخته است که این یک جنگنده استیلز (با توانایی رادار گریزی) است.

در واکنش به این صحبت‌ها و اخبار، مجید بکایی، جانشین وزیر دفاع وقت، گفت: دشمن در ابتدا فکر می‌کرد قاهر ۳۱۳ یک ماکت است و قابلیت کاربردی ندارد، ولی بعد از تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسید که این جنگنده با استفاده از قابلیت گراند افکت، می‌تواند تهدید جدی بالگرد‌های دشمن در منطقه باشد.

خبرگزاری‌های ایرانی نیز در پاسخ به هجمه ایجاد شده، به بررسی ویژگی‌های برتر این جنگنده پرداختند و آن‌ها را اینگونه عنوان کردند:

۱- در این جنگنده از دو ورودی و مکنده هوا برای رساندن اکسیژن به موتور استفاده شده‌است؛ با توجه به زاویه غیر مستقیم ورودی هوا نسبت به موتور، بازتاب راداری آن کاهش یافته، و آن را زاویه‌دار ساخته‌اند تا بتواند انرژی موجی رادار را جذب کند، همانند آن چیزی که در اف۳۵ لایتنینگ۲ دیده می‌شود.

۲- در قاهر ۳۱۳ گاز‌های داغ خروجی موتور قبل از خروج با هوای خنک مخلوط می‌شوند، تا تأثیر گرمایی بر سطح هواپیما را کاهش دهند.

۳- در ساخت بدنه این جنگنده از مواد جاذب-راداری استفاده شده‌است، تا انرژی موجی را جذب و بازتاب راداری آن کاهش یابد.

۴- در قاهر ۳۱۳ با توجه به طول ۱۶ متری و ارتفاع کم ۴ متری که برآورد شده‌است، هواپیما دارای دو محفظه با ظرفیت دو بمب ۲۰۰۰ پوندی، یا تعداد بیشتری موشک هوابه‌سطح، یا حداقل ۶ موشک هوابه‌هوا در رسته آر-۱۷ یا پی‌ال-۱۲ می‌باشد.

 

جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی + تصاویر جنگنده

 

سایت میلیتاری فکتوری (Military Factory) تصریح کرد: تسلیحات این جنگنده بمب‌های هدایت شونده 500 تا 1000 کیلوگرمی "او آر 6 " و موشک‌های هوا به هوا (کلاس‌های مختلف بسته به نوع استفاده) خواهد بود. قاهر ۳۱۳ یکی از تولیداتی بود که توانمندی‌های متخصصان داخلی را در عرصه هوایی به خوبی به رخ جهانیان کشیده و تاکنون توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

کارشناسان نظامی غربی مدعی هستند که قاهر-۳۱۳ شباهت مبهمی با هواپیمای آزمایشی بوئینگ برد آو پری (Boeing Bird of Prey) دارد که برای تست‌های پنهان‌کاری ساخته شده بود.

شبکه فاکس نیوز درباره ساز و کار ساخت جنگنده قاهر 313 می گوید: همه مراحل طراحی و ساخت جنگنده قاهر 313 را دانشمندان و متخصصان ایرانی انجام دادند.

خبرگزاری اسپونیک روسیه در گزارشی به معرفی جنگنده های در حال توسعه و عملیاتی نسل 5 جهان پرداخته است. در این گزارش، طرح جنگنده قاهر 313 نیز به عنوان یک جنگنده نسل 5 اعلام کرده است. 

صدای روسیه در گزارشی درباره جنگنده قاهر 313 می گوید: این جنگنده هم تراز با جنگنده "اف 18 " آمریکا است.

کلید واژه ها: جنگنده قاهر


( ۱۴۵ )

نظر شما :

علی ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۲
سلام.هر طور شده جنگنده های رادار گریز.رو. از روسیه بخرید.مثلا قیمت نفت رو به مدت یکسال ارزون قیمت به روسیه بدین.عوضش.جنگنده های مدرن روسی رو.ازشون.دریافت کنین.
مراغه ای ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۲
باید هزاران هزار از این جنگنده ها داشته باشیم باید ایران پر از جنگنده باشه جنگنده در جنگ احتمالی خیلی مهمه اسمش روشه دیگه
mohsen ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۵
سلام عزیزان بهتر نیست روی پای خودمون وایسیم و خودمون جنگنده بومی بسازیم،اگر قرار همیشه از خارج جنس بیاریم این که نشد خودکفایی. اگه خودمون بسازین تکنولوژیش هم دست خودمونه
مصطغی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰
تولید کنید خیلی هم عالی ، اما هیچ وقت امریکا به ایران حمله نمیکند اژدهایی بنام چین ، امریکا را می بلعد جنگ با عراق چهار تریلیون دلار هزینه داشت برای شیطان بزرگ جنگ با ایران یعنی صد برابر پس این شیطان خود را در دهان اژدها نمی اندازد از اون گذشته کشورهایی مثل هند و برزیل هم فرصت خواهند داشت اقتصاد شیطان را شکست دهند ، جنگ با ایران یعنی ظهور سه ابر قدرت چین روسیه و هند بدبختی هم مال مردم ایران که حسابشان از همه جدا هست
مهدی ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۳
اگر ساخت چنین هواپیمایی واقیت داره رونمایی زودهنگامش کار خوبی نبود
سجادجون مانند الماس کمیاب ۰۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰
الان سال ۱۴۰۰ ظاهرا باید این جنگنده قاهر ۳۱۳ باید رونمایی بشه درسته؟