چرا ژاپن نمی‌تواند میانجی باشد؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۹۸۴۰۷۴ سرخط اخبار

شینزوآبه نخست وزیر ژاپن در حالی روز چهارشنبه وارد تهران می‌شود که مقامات وزارت امور خارجه واکنش محتاطانه‌ای به این سفر داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، «۸ صبح» در ادامه نوشت: مدیران وزارت امورخارجه ایران همگی علوم سیاسی خوانده‌اند و یادشان نرفته که ژاپن در ۷۴ سالی که از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد جایگاهی در روابط بین الملل نداشته و برعکس دنباله روی آمریکایی‌ها حتی در سیاست خارجی بوده است.

از همین‌رو ژاپن در نگاه دولتمردان ایرانی جایگاهی برای میانجی‌گری ندارد و از سویی اختیاری نیز از سوی آمریکایی‌ها ندارد. شینزو آبه در نهایت می‌تواند پیام رسان ترامپ به مسئولان ایرانی باشد و پاسخ ما را برای ترامپ ببرد.

منازعه ۴۰ ساله ایران و آمریکا موضوع پیش پا افتاده و ساده‌ای نیست که دستگاه ضعیف سیاست خارجی ژاپن توانایی میانجی‌گری در آن را داشته باشد. ژاپنی‌ها اگر به دنبال ایفای نقش در موضوعات بین‌المللی بودند بهتر آن بود که در موضوعات ساده‌تری پیش قدم می‌شدند و نه بزرگترین دشمنی تاریخی قرن.

محمدجواد ظریف و یارانش شینزوآبه را حتی در حد وزیرخارجه آلمان نیز جدی نگرفته‌اند و بعید است جز چند عکس یادگاری چیزی از این سفر به یادگار بماند.

یکی از شرایط میانجی رعایت بی‌طرفی است. ژاپنی‌ها حتی اگر هم بخواهند نمی‌توانند بیطرف بمانند. آنها در طول سالیان تحریم ایران توسط آمریکا از اولین کشورهایی بودند که بلافاصله با روسای جمهور آمریکا در بحث تحریم ایران بیعت کرده‌اند. حتی در تحریم‌های اخیر هم از آمریکایی‌ها تبعیت می‌کنند و نمی‌توانند مستقل باشد. چگونه کشوری که بیش از ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در آن حضور دارند می‌تواند ادعای میانجی‌گری و بی‌طرفی داشته باشد؟

دستگاه سیاست خارجی ایران به خوبی به این نکات واقف است و از همین رو شینزو آبه صرفاً برای چند عکس یادگاری و شنیدن و گفتن چند جمله زیبا و تعارفات مرسوم دیپلماتیک به تهران می‌آید و بعید است تحفه‌ای ببرد.

کلید واژه ها: سفر شینزو آبه به تهران


( ۲ )

نظر شما :

علی ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۴
چنان سخن می‌گویید که انگار در مورد یک کشور بی‌درو پیکر عقب افتاده دارین، حرف می‌زنین. یادتون باشه که اگر کنترل ژاپن رو روی توقف بزنین، بعد از 50 سال دویدن، با این شیوه‌ی حکومت به آن نخواهید رسید.
Iranian ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۸
پاسخ به (علی) ، چرا از حقیقت ناراحت میشوید تمامی متن این مقاله حقیقت را گفته است ، ژاپن که یکروز برای خودش امپراتوری بود الآن حتی ارتش هم ندارد و بعد از جنگ جهانی دوم امریکا این کشور را کنترل میکند ، ولی همین ژاپنی ها شعاری دارند و میگویند ما ژاپنی ها وقتی در اعتصاب هستیم مثل غربی ها کار میکنیم و وقتیکه اعتصابمان را میشکنیم تازه مثل ژاپنی ها کار میکنیم ، حد اقل اگر زره ای انصاف داشتید ایران بعد از انقلاب را بیشتر میشناختید که چقدر تلاش در خود کفائی و پیشرفت های علمی داشته است ، هشت سال جنگ تحمیلی و هزاران تحریم و توطئه از گوشه و کنار دنیا ، قتل دانشمندان هسته ای و هزاران بهانه گیری که همه و همه در زورگوئی و زیاده خواهی امریکا خلاصه میشود ، نمیدانم شما در کجای این کره خاکی زندگی میکنید ، اما باور کنید کوبیدن و ضربه زدن به ایران با حرفهای پوچ و بی اساس ما را به هیچ کجا نمیرساند ، همین الآن هم ایران در منطقه برای خودش قدرتیست که اگر دشمن خطائی ازش سر بزند پوزه دشمن برای چندمین بار به خاک مالیده میشود ، ایران از کودتای ننگین ۱۹۵۳ که دولت قانونی دکتر محمد مصدق را شکست داد خیلی جلو آمده ، امریکا به این کودتا بعد ازحدود پنجاه سال اعتراف کرد ، آیا وقت آن نرسیده که به معنای واقعی ایرانی باشیم وروی پای خودمان بایستیم ؟ ببینید با برجام چه کردند و چگونه ترامپ تهی مغز از این قرارداد خارج شد ، ترامپ دهانی دارد بشکل مخرج مرغ که از مخرج مرغ ، تخم مرغ بیرون میآید که برای بعضی ها غذا میشود و برای خود مرغ جوجه ای از هم نوع خودش ، ولی از دهان ترامپ پرت و پلا و یاوه گوئی بیرون میآید .