گفت وگوی عرب ها با ایران ممکن و ضروری است

۰۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۸۳۷۱۱ سرخط اخبار

یک روزنامه عربی در یادداشتی به قلم عضو کرسی حقوق بشر یونسکو با اشاره به این‌که «اجلاس های آتی مکه نتیجه بخش نخواهد بود» نوشت: گفت وگوی کشورهای عربی با ایران ممکن و ضروری است و هرکس خواهان جنگ با ایران است خودش باید پیامدهای آنرا متحمل شود.

به گزارش ایسنا، محمود البازی، عضو کرسی حقوق بشر در یونسکو در یادداشتی تحت عنوان"گفت‌وگوی عرب‌ها با ایران ممکن و ضروری است" که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم آنرا منتشر کرده است نوشت: یک هفته تا برگزاری دو اجلاس فوق العاده‌ای که قرار است به دعوت ملک سلمان در مکه برگزار شوند باقی مانده است؛ یکی اجلاس سران شورای همکاری خلیج (فارس) و دیگری اجلاس سران کشوروهای عربی و اسلامی که قرار است در این نشست‌ها موضوع حملات اخیر علیه عربستان و پیامدهای آن بر منطقه مورد بررسی قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از این یادداشت بااشاره به اینکه این نشست‌ها قبل از شروع محکوم به شکست هستند، به کشورهایی مانند سوریه، قطر، فلسطین و مغرب اشاره کرد و نوشت که این کشورها احتمالاً همسو با عربستان نخواهند بود.

البازی در ادامه نوشت: کویت و عمان نیز سیاست و موضع بی طرفی را اختیار کرده‌اند و هر دو خواهان کاهش و میانجیگری هستند؛ بنابراین آن‌ها به دنبال وقوع جنگ نیستند. مقامات اماراتی نیز به خوبی می‌دانند که وقوع جنگ در منطقه به سود هیچ کس نیست؛ بنابراین آن‌ها خواهان کاهش تنش و دوری از درگیری آمریکا با ایران هستند.

عضو کرسی حقوق بشر یونسکو در ادامه یادداشت خود با طرح این سوال که نمی‌دانم چرا عربستان از گفت وگو و مذاکره هراس دارد می‌نویسد: ترامپ که رئیس جمهور قوی‌ترین کشورجهان است و بزرگ‌ترین ناوهای جنگی را دارد روزی دو بار؛ صبح و عصر"مانند استفاده از داروی سرما خوردگی" ایران را به مذاکره دعوت می‌کند و نه تنها هیچ هراسی از گفت وگو م مذاکره ندارد بلکه بارها تکرار کرده است که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست و می‌خواهد ایران را به میز مذاکرات بکشاند.

وی می‌نویسد: چرا ما عرب‌ها فکر می‌کنیم که گفت وگو و مذاکره شأن و جایگاه ما را پایین می‌آورد؟ چرا در سیاست کشورهای عربی این همه بی پروایی است؟ به نظر می‌رسد که امارات امروز اوضاع را به خوبی درک کرده است و به دنبال خویشتنداری از تمام این اتفاقات است؛ امارات با این اقتصاد قوی و آن مناطق گردشگری و آن عمران فوق العاده به دنبال جنگ ویرانگر با ایران نیست، جنگی که هیچ سودی برای آن ندارد. عربستان نیز در این زمینه تحرکاتی داشته است و در زمان سیل به دولت ایران کمک رسانی کرد. چرا ما باید مبلغ جنگ باشیم؟ چرا مبلغ صلح و تفاهم برای محافظت از چیزی که به دست آورده ایم نباشیم؟ ما مشترکات زادی با ایران داریم؛ ایران یک کشور مسلمان و همسایه ما است و عربستان به عنوان یک قدرت اسلامی در منطقه باید با منطق بیشتری تعامل کند و با عقلانیت بیشتری با بحران‌ها و چالش‌های منطقه مقابله کند.

این نویسنده عرب که تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه نیز هست در ادامه می‌نویسد: ما می‌توانیم با ایرانی‌ها گفت وگو کنیم ریرا ایرانی‌ها تجربه طولانی در مذ اکرات دارند و چندین سال با جامعه بین المللی مذاکره کردند تا نهایتاً به توافق هسته‌ای رسیدند. ایرانی‌ها در زمینه گفت وگو و مذاکرات بسیار صبور هستند و برای حل مشکلات معلق می‌توان از این مساله استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از این یادداشت و با بیان این که «گزینه‌های زیادی برای تعامل با ایران روی میز است؛ یکی از آن‌ها گفت وگوی مستقیم و یا غیرمستقیم است» نوشت: به نظر می‌رسد که جواد ظریف این مساله را بارها تکرار کرده است و اعلام کرده است که ایران تمایل به گفت وگو با همسایگان دارد. هر کس می‌خواهد با ایران وارد جنگ شود باید خودش متحمل نتایج و پیامدهای آن شود و ما عرب‌ها می‌توانیم از نتایج خطرناک ان دور شویم. خلاصه کلام این است که گفت وگو ممکن و ضروری است.

کلید واژه ها: ایران و اعراب


( ۴ )

نظر شما :